Condensvorming

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Condensvorming

Ik werk bij de bloedbank en ik wil graag het volgende probleem voorleggen (geen idee of dit forum het juiste is). We hebben zakken met bloed in de koelkast liggen en die moeten bij kamertemperatuur in een plastic zak ingepakt worden en dan weer terug in de koelkast gezet worden. Nu is men bang dat er condensvorming op de bloedzak plaats kan vinden, waardoor er wat water in de plastic zak terecht komt. Omdat water de ideale voedingsbodem voor bacterien en schimmel is zou hierdoor ongewenste verontreiniging op kunnen treden.

Gemiddeld zal de kamertemperatuur 21°C zjin, met een niet al te hoge luchtvochtigheid (allemaal geconditioneerde ruimtes waar we werken). Ik kan uitrekenen dat bij een relatieve luchtvochtigheid van 55% en een temperatuur van 21°C het dauwpunt 11,6°C is en dat er dus in principe condensvorming zal plaats kunnen vinden op een koude bloedzak (het zal natuurlijk af en toe ook warmer en/of vochtiger zijn).

Alleen, de lucht rond die koude bloedzak zal waarschijnlijk niet zo snel afkoelen tot 11,6°C en als het al zover komt (omdat je meerdere bloedzakken tegelijk uit de koelkast haalt in een krat of bak die samen die lucht wel af kunnen koelen), hoeveel water komt er dan op die bloedzak terecht, want er zal maar een kleine hoeveelheid lucht koud genoeg worden om te condenseren. Vervolgens gaat die bloedzak in de plastic zak ter verpakking en weer terug in de koelkast, maar blijft nog wel open staan. Dan zal dat water toch weer heel snel verdampen omdat de lucht in de koelkast droog is? Kortom, mijn redenering zegt dat er weinig kans is op condensvorming, dat de absolute hoeveelheid condens laag zal zijn en dat eventuele condens weer snel verdampen zal, maar mijn kwaliteitsfunctionaris wil getallen zien (of proeven om te bewijzen dat het geen probleem is), hoe bereken ik die?

Reageer