[fysica] impuls en botsingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 288

[fysica] impuls en botsingen

1.

Welke botsing kan het best omschreven worden als een volkomen elastische botsing?

A. Boom valt op aarde

B. keeper stopt bal

C. Golfclub slaat tegen golfbal

D. Taart in het gezicht

=> Volkomen elastisch is dus zonder vervorming => A en B al niet...

Maar tussen B en C twijfel ik toch nog een beetje. Mijn gevoel zegt me eerder C, maar ik speel liever op zeker....

2. Een rubberen bal met massa 2kg beweegt met een snelheid van 3 m/s loodrecht op een muur toe. Hij botst loodrecht terug van de muur weg met een snelheid van 2 m/s. Dan is de verandering van bewegingshoeveelheid van die bal:

A. 11,6 naar de muur toe

B. 0,4 van de muur weg

C. 11,6 van de muur weg

D. 0,4 naar de muur toe

=> Ik kom geen enkel van deze antwoorden uit... Het is toch gewoon m*(-v2-V1) en dan komt ik 10 uit....

Wat doe ik verkeerd?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica] impuls en botsingen

6WEWIA schreef:1.

Welke botsing kan het best omschreven worden als een volkomen elastische botsing?

A. Boom valt op aarde

B. keeper stopt bal

C. Golfclub slaat tegen golfbal

D. Taart in het gezicht

=> Volkomen elastisch is dus zonder vervorming => A en B al niet...

Maar tussen B en C twijfel ik toch nog een beetje. Mijn gevoel zegt me eerder C, maar ik speel liever op zeker....
Kwestie van sportterminologie denk ik. Als ik een keeper een bal zie stoppen denk ik aan "klemvast" en zo. Ik vind de vraag ook erg scherp. Had liever gezien "welke BENADERT een elastische botsing het best".
2. Een rubberen bal met massa 2kg beweegt met een snelheid van 3 m/s loodrecht op een muur toe. Hij botst loodrecht terug van de muur weg met een snelheid van 2 m/s. Dan is de verandering van bewegingshoeveelheid van die bal:

A. 11,6 naar de muur toe

B. 0,4 van de muur weg

C. 11,6 van de muur weg

D. 0,4 naar de muur toe

=> Ik kom geen enkel van deze antwoorden uit... Het is toch gewoon m*(-v2-V1) en dan komt ik 10 uit....

Wat doe ik verkeerd?
Niks. De vraag had kennelijk moeten luiden ".....terug van de muur weg met een snelheid van 2,8 m/s." Dan slaan zowel 0,4 kgm/s als 11,6 kgm/s ergens op.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 288

Re: [fysica] impuls en botsingen

Voor vraag 2 kom ik dan het volgende uit:

2kg*(-2,8-3 m/s) is -11,6

Dus 11,6 van de muur weg, bedankt.

Berichten: 7

Re: [fysica] impuls en botsingen

Ik denk dat op vraag 1 het antwoord C moet zijn, want een keeper die een bal stopt is zeker niet een goede benadering voor een volkomen elastische botsing, de bal vervormd namelijk (tijdelijk). Een betere benadering is daarom de golfbal.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica] impuls en botsingen

.... een keeper die een bal stopt is zeker niet een goede benadering voor een volkomen elastische botsing, de bal vervormt namelijk (tijdelijk).
Dan begrijp je "elastisch" niet goed. Een tijdelijke vervorming is juist een kenmerk van een volkomen elastische botsing, met de nadruk op tijdelijk zodat na de botsing alles (impuls én energie) weer bij het oude is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer