Iets raars met de telefoon.

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 4

Iets raars met de telefoon.

Hallo, recentelijk hoorde ik iemand praten in de telefoon terwijl de persoon naar wie ik belde niet thuis was en dus niet opnam.

Er was een stem in de verte aan het praten tussen de beltonen.

Hoe komt dat? Kunnen andere mensen mijn gesprekken ook horen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Iets raars met de telefoon.

Wat voor telefoon: vaste lijn, GSM?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Iets raars met de telefoon.

Ik heb dat heel vroeger ook wel regelmatig meegemaakt (ik luisterde als kind zelfs wel eens bewust een tijdje aan de hoorn - zonder te bellen - om te kijken wat ik kon horen), maar ik wist niet dat het met de moderne telefooncentrales nog steeds voorkwam. Hoe het precies kan weet ik ook niet, maar het kan dus best zijn dat anderen jouw gesprekken ook wel eens opvangen.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 4

Re: Iets raars met de telefoon.

Het is met de vaste lijn.

Later heb ik het nog 2 keer geprobeerd. De eerste keer niets en een half uurtje later was er een mannestem heel stil bezig. Te zacht te horen in welke taal er wordt gesproken, maar luid genoeg om te horen dat het één man was die continu aan het woord was.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Iets raars met de telefoon.

Gebruik je toevallig een draagbare handset als telefoon voor die vaste lijn? Bij de wat oudere draagbare handsets kunnen de buren op hetzelfde kanaal zitten, dan krijg je crosstalk.

Berichten: 4

Re: Iets raars met de telefoon.

Het is een gewone ordinaire telefoon die aan de telefoonlijn hangt.

Het is een Belgafax 140T

Alles is met elektriciteitskabels.

Berichten: 185

Re: Iets raars met de telefoon.

Koirelq schreef:Het is een gewone ordinaire telefoon die aan de telefoonlijn hangt.

Het is een Belgafax 140T

Alles is met elektriciteitskabels.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Inductie_%28elektriciteit%29

Telefooncentrales en kabels horen zo afgeschermd te zijn dat inductie niet merkbaar voorkomt. Maar het is in praktijk geen ongebruikelijke klacht. Ik heb het meegemaakt met draaischijftoestellen (wat ben ik oud), DECT, GSM en ik heb er met mijn IBM PC (4,77MHz, zo oud ben ik) last van gehad dat radio Moskou uit mijn speakers klonk.

Dat je een stem uit je telefoon hoort, wil niet zeggen dat de inductiebron ook een telefoon zou zijn. Het kan net zo goed een radiozender zijn.

Berichten: 12.262

Re: Iets raars met de telefoon.

Het kan inderdaad bij analoge lijnen wel voorkomen. Vaak lopen die als een bundel van kabeltjes van huis naar centrale, maar zijn ze per huis als twisted pair in die kabel verwerkt om het probleem te minimaliseren.
Victory through technology

Berichten: 185

Re: Iets raars met de telefoon.

Het kan inderdaad bij analoge lijnen wel voorkomen.
Ook in digitale apparatuur komen spoeltjes en condensatoren voor die ongewild als afstemkring kunnen werken hoor.

Berichten: 12.262

Re: Iets raars met de telefoon.

Dat zou wel kunnen, maar is bijzonder onwaarschijnlijk aangezien ze dan in het audiodeel moeten zitten wil er demodulatie tot iets hoorbaars optreden. Als bijv een transformatortje plus condensator aan de lijn-kant van je voip systeem een singaal oppikt kan dat de verbinding wel verstoren (doen wegvallen), maar niet resulteren in het hoorbaar worden van dat signaal in een aangesloten toestel.
Victory through technology

Berichten: 202

Re: Iets raars met de telefoon.

Dat is geen storing maar een ongewenste schakeling. Per ongeluk of expres.

kHeb zelf ooit zo eens een 2 gesprek mogen meegenieten. Ik wilde bellen vanuit een telefooncel. Het grappige was dat toen ik zelf giing meepraten de anderen stomweg niet doorhadden dat een 3e antwoord gaf op de vragen van een van de andere 2.

'tGing minuten zo door! Pas toen ik zelf het initiatief in de conversatie nam veranderde dat... ;)

Reageer