[scheikunde] reacties met zuurstof.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] reacties met zuurstof.

Hallo,

Weet iemand of alle reacties met zuurstof verbrandingen zijn?

Voor verbranding is zuurstof nodig maar zijn er ook reacties met zuurstof die geen verbranding zijn?

Als er reacties zijn met zuurstof dat geen verbranding is. Weet iemand dan ook een proef daarbij dat je dat kunt laten zien.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!

Gebruikersavatar
Berichten: 53

Re: [scheikunde] reacties met zuurstof.

ooit gehoord van het oxideren van ijzer? weet je wat er dan ontstaat? dit is een reactie met zuurstof wat geen verbranding is
If I concentrate, I can see the gears in your head come to a grinding halt.



"In order to be an immaculate member of a flock of sheep, one must above all be a sheep oneself. " A. Einstein

Berichten: 9

Re: [scheikunde] reacties met zuurstof.

Je bedoeld denk ik gewoon roesten. Maar dit kunnen leerlingen niet ff laten zien. Daar gaat wel wat meer tijd in zitten dan 5 tot 10 minuten. Het moet een proef zijn voor 3 havo leerlingen die ze tijdens een presentatie kunnen laten zien.

Dus de proef mag niet zo heel veel tijd kosten en niet heel ingewikkeld zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 53

Re: [scheikunde] reacties met zuurstof.

je zou appels kunnen laten verkleuren

Waarom verkleurt een appel zo gauw? Dat is geen bederf maar komt door de ijzer die erin zit. Ook fosfor en appelzuren zitten er in en die laatste werken goed voor alle stofwisselingsorganen (maag. lever, darmen, nieren en huid).
If I concentrate, I can see the gears in your head come to a grinding halt.



"In order to be an immaculate member of a flock of sheep, one must above all be a sheep oneself. " A. Einstein

Berichten: 13

Re: [scheikunde] reacties met zuurstof.

elektrolyse lijkt mij de oplossing. kun je je metaal snel laten roesten (het metaal gebruik je dan als elektrode). De formules worden wel ingewikkelder. je kunt dan vervolgens ook weer door geroeste metaal als de andere elektrode te gebruiken de roest weer "weghalen". Dit proces kan gemakkelijk binnen 10 minuten. ik denk dat als je even googled wel een proef kunt vinden

Reageer