Bedreigd voelen etc. door wereldproblemen

Moderator: Rhiannon

Bedreigd voelen etc. door wereldproblemen

Ik kan me voorstellen als mensen zich na het lezen van deze post onprettig voelen, dat spijt mij dan oprecht. Ik vind op het moment dat ik de vraag toch maar moet stellen. Ik bezoek nu al een psychiater en het komt het erop neer dat hij me maar slecht kan volgen, en hij ziet mijn overtuiging verder als een overtuiging als allerlei anderen. "Ik moet een relatie zoeken etc".... Dat uitgangspunt lijkt mij op dit moment een doodlopende weg. Dan voel je je ook nog onbegrepen, door hem en iedereen op een paar uitzonderingen na. Terwijl ik juist moreel probeer te handelen.

Het is een probleem met een ietwat technische grondslag, en dat kan deze discipline natuurlijk maar moeilijk verifieren. Maar hoe nu verder? Hoe maak je het dragelijker. En ook ten opzichte van anderen.

Onderstaande "Engelse" artikel van iemand anders illustreerd het probleem en de eigenlijk logische emoties en dillema's die volgen.
Author:   Chris Nelder

Dated:   Saturday, February 28 2004 @ 09:50 AM PST

Viewed:   1878 times    

Energy

Folks,

After a week of taking a break from GRL, I'm ready to bring you up to date. But it's not like the world has been standing still. Indeed, the news of the last week has been breathtakingly, crushingly bad, from every direction, and that's in part why I haven't written about it. It's very demoralizing. Still, I wish I had the energy to bring you the key points of all that I have read about it, but it's just not feasible for one guy, with no budget, no staff, a life to lead and an income to make. I know that some of you rely on GRL for most of your world news (gulp!), but I can't promise you that it will be a reliable source. [...stukje weg...]

But I can try to bring you up to date on the most important story of all: the impending oil crash. AKA, the end of the world as we know it. This is the story that renders all else--including all the politics that I have written about in GRL--utterly trivial.

Lately, I can think about little but the oil crash. It's putting every future plan, and every conception I had about my life, in a new light. I'm looking at everything differently now. I look around at new cars, computers, everything that runs on electricity, and think: all of this could be pointless and useless in 10 years. Imagine not being able to afford to board an airplane, watch TV, buy fresh fruit, or drive to the store. Imagine everything that you take for granted about life to be about to vanish. Imagine violent and hungry hordes evacuating the major cities. Imagine yourself trying to eke out a living in subsistence farming, and living like the Amish. Imagine your children growing up in a world with precious little energy. Imagine 5 billion of the world's 6 billion people dying off in the next 70 years or so. Because that could be exactly what we're headed for. In fact, it seems unavoidable.

I wonder every day how, and where, I would try to make my last stand. And it's driving me absolutely crazy that I can't get more people to wake up and look at this problem! A friend recently described it as "a planeload of people on steep crash descent, with nobody in the cockpit, and a cocktail party going on in the cabin."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Bedreigd voelen etc. door wereldproblemen

Je hebt dus een pessimistisch toekomstbeeld. En het is best mogelijk dat je gelijk hebt. (Ikzelf denk ook dat dit scenario ooit zal uitkomen, hoewel geleidelijker en over langere tijd dan in dit bericht staat.)

Jou probleem is, als ik het goed begrijp, dat je je hierdoor laat verlammen. Als je dat nou eens niet liet gebeuren. Stop met proberen jezelf of anderen van overtuiging te laten veranderen, en onderneem actie.

Het ligt helemaal aan je persoonlijkheid wat dat zal inhouden. Je zou activist voor greenpeace (bijvoorbeeld) kunnen worden. Maar je kan je ook gewoon zelf voorbereiden op de toekomst die je verwacht. Leer dingen waar je ook zonder electricitieit nog wat aan hebt. Eetbare planten, landbouwtechnieken. Koop zonnepanelen voor op je huis en onderzoek hoe je zelf je water kan zuiveren. Leer een vechtsport. Het voordeel is dat je aan deze dingen ook wat hebt als er toch geen crisis komt, en dat het ook geen problemen veroorzaakt met de mensen om je heen.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Re: Bedreigd voelen etc. door wereldproblemen

Dank voor je antwoord Cassanne. hmm. Dat ik me erdoor laat verlammen kan ik eigenlijk niet zeggen. Zoals het artikel aangeeft gaat je geest alles in een het licht van een nieuwe overtuiging zetten en heeft daar veel tijd en energie voor nodig (piekeren etc). Echt mensen van overtuiging willen veranderen is absoluut niet het doel, dat is niet goed, maar alleen zijn in je overtuiging is ook niet fijn.

Je zou dan naar greenpeace kunnen gaan. Om een of andere reden weet ik dat ik ze in dat geval praatjes ga verkopen die ze demotiveert. Greenpeace is niet de goede organisatie. (Is er een andere?) Die praktische tijdsbestedingen die je aangeeft lijken me wel wat, op zich.

Ik wil alleen nog aangeven dat het niet alleen een negatief toekomstbeeld is, het is een desillusie die afhankelijk van hoe je in elkaar zit heel ver kan gaan, en overal aanwezig is, dikwijls teveel om te dragen.

Berichten: 1.286

Re: Bedreigd voelen etc. door wereldproblemen

Als je zorgen maakt over de wereld en je wilt een bijdrage leveren om de wereld waarin wij leven te verbeteren, dan zal je eerst jezelf moeten verbeteren. Bedenk ook, dat je niet alles kan veranderen, omdat anderen mensen niet veranderen, omdat er grote financiele belangen spelen. Je kan een Reus niet omver werpen, omdat je in wezen te klein ben.

De wereld waarin wij leven is door ons allemaal gevormd zoals wij dat willen. Ons zelf verrijken, dus niet alleen de grote mannen en vrouwen die profeit hebben om onze planeet te veranderen in een grote hel. Wij als gewone man en vrouw profiteren indirect mee. We rijden een auto, kopen benzine, stoken gas, gebruiken elektriciteit, water, zetten vuilnis op straat en anderen halen dit weer op. Vervuiling, ontbossing, afslachten van soortgenoten en het uitroeien diersoorten is de prijs die wij betalen van een lange tocht van slachtoffer naar dader. Je kan daarover zorgen maken, maar echt veranderen kan je de wereld niet meer. Het kwaad is geschiet. It's just the way it is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Bedreigd voelen etc. door wereldproblemen

De sleutel tot dit alles is volgens mij: hoop en zelfkennis! Onderstaande vragen zijn vragen die ik mezelf regelmatig stel.

1. Is de wereldproblematiek echt de reden dat je die desillusie voelt? Of zijn er andere problemen die spelen en heb je de wereldproblematiek als het ware nodig om je negatieve, ondraaglijke gevoelens te kunnen verklaren?

2. Is de wereld wel zo vreselijk als je denkt? Je bent echt niet de enige die zich hier zorgen over maakt, anders zouden organisaties zoals Greenpeace niet kunnen bestaan. Met andere woorden: je staat niet alleen in je zorgen. Greenpeace Nederland alleen telt al bijna 700.000 leden op dit moment. Kijk maar eens naar deze site om te zien hoeveel mensen in Nederland alleen al zich betrokken voelen bij de milieu problematiek: http://www.parlement.com/9291000/modulesf/gbjl8gnu.

3. Je kunt je afvragen of het nuttig is om je gedemotiveerd te voelen. Jij hebt er niets aan, de wereld heeft er niets aan. Een positieve insteek is de eerste voorwaarde om iets te kunnen veranderen. Als je er zelf niet in gelooft, dan kun je anderen ook niet overtuigen. Een waarheid als een koe, toch? Je moet niet bang zijn voor frustraties, voor het feit dat je inzet soms geen zoden aan de dijk zet door allerlei factoren. Maar als je het niet probeert, dan weet je sowieso al zeker dat er niets zal veranderen.

4. Is het niet zo dat de aanhouder uiteindelijk wint? Met vereende krachten?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Re: Bedreigd voelen etc. door wereldproblemen

Ook ik denk -- net als Gerwin -- dat we economisch vreemde tijden tegemoet gaan. De olieprijzen worden omhoog gedreven door de toenemende vraag vanuit landen als China en India. Deze stijgende olieprijs reflecteert derhalve sterke economische groei in sommige regios', terwijl anderen -- met name Westerse economieen -- momenteel stagneren. Met andere woorden, een toenemende vraag naar olie vanuit groeiende economieen resulteert in een hogere olieprijs, terwijl die hogere olieprijs, de groei bedreigt in andere economieen. Dit is geen nieuw fenomeen.

Dat dit economisch dilemma zich manifesteert in geopolitieke spanningen, is niet zo verassend volgens de zogenaamde "oorlog-cyclus". Deze cyclus toont dat miltaire conflicten volgens een zeker patroon voorvallen: ze zijn veeelal het resultaat van wereldwijde "tekorten" aan basis materialen. Met andere woorden, landen zijn geneigd tot militaire agressie tijdens periodes dat energie, metalen, en agrarische goederen realtief schaars zijn. Op basis van economische data, lijkt het waarschijnlijk dat we een periode van relatieve schaarstse tegemoet gaan, maar het zou best nog wel een tijd kunnen duren voordat zaken zich voltrekken.

Dat gezegd, ik ben het eens met Veertje, dat je dit niet als reden moet zien om het leven uitzichtloos te vinden. Mensen hebben oorlogen, natuurrampen en andersoortige tegenspoed overleefd -- juist omdat ze positief gestemd zijn. Uit tegenspoed komt ook veel goeds: vele belangrijke uitvindingen zijn gedaan tijdens oorlogen en natuurrampen. Veel kunst, en sommige van de mooiste boeken zijn geschreven tijdens zulke periodes. Tegenslagen stellen onze creativteit op de proef. Het is in tegenslag, dat we niet alleen onze eigen aard (her)ontdekken, maar eveneens, onze echte vrienden.

Re: Bedreigd voelen etc. door wereldproblemen

Ten eerste, Ik vind het positief te zien dat jullie het probleem niet van tafel schuiven als negatieve onzin. Maar gewoon als bewuste mensen er ook zo goed en zo kwaad als het gaat ermee omgaan, en ook de oorzaak niet op anderen afschuiven. 700.000 greenpeace leden! dat had ik toch onderschat.

Mja. Ik ben niet zo goed in accepteren, vooral niet als problemen steeds hun gezicht laten zien. Gaat mijn hoofd weer een "fix" zoeken. Afgelopen maand als een sneltrein aan het piekeren. kan zowat een nieuw soort bijbel schrijven, genoemd "the big picture" :shock: . Vervelende rationaliteit krijg ik hoofdpijn van..

En je gevoel zit dan ook dwars, ietwat verlammend toch: Ik moet beleggen, emigreren, overlevingstechn. protesteren, een artikel schrijven, het vertellen... Maar ja, je moet zoiets eigenlijk gewoon accepteren en "stop worrying". Ik vind het wel gemeen dat na allerlei andere vervelende ervaringen opeens dit probleem weer actueel wordt. Kan er ook nog wel bij?

Re: Bedreigd voelen etc. door wereldproblemen

Weet iemand trouwens of het landsbestuur de kwestie bekeken heeft en nou eens vooruitdenkt / prioriteiten stelt. Zou ik me een stuk beter bij voelen, zou ik minder het gevoel hebben dat ik het moet doen.

Re: Bedreigd voelen etc. door wereldproblemen

Alle respect en dank QQ voor je post, toch zit het gevoel van economische cyclus me erg dwars. Niet dat het niet waar is ofzo, maar gewoon geen lekker gevoel bij. Ik zal geen poging doen het te onderbouwen.

"economie: de wetenschap van het menselijk streven naar welvaart" Waarbij een vreselijke gevoel van tegenstrijdigheid en onrecht naar boven komt, een beetje dit gevoel:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Bedreigd voelen etc. door wereldproblemen

Beste Gerwin79, ik begin een beetje de draad kwijt te raken van wat je nu eigenlijk met deze, door jou gestarte topic, beoogt. Wat was eigenlijk de oorspronkelijke vraag. Was dat: ik voel me bedreigd door wereldproblemen, jullie ook? Of, ik voel me bedreigd door wereldproblemen, ik voel het als een psychologisch probleem, en hoe maak ik het draaglijker? (daar heb je al antwoorden op gehad, maar je zegt dat je daar niets aan hebt. Waarom niet?) Of, ik voel me bedreigd door wereldproblemen, dat is een feit, hoe kan ik bijdragen tot het oplossen van die problemen? Of was het iets heel anders, dat je wilde weten? :shock:
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Re: Bedreigd voelen etc. door wereldproblemen

Sorry veertje, Ik besef ook wel dat het niet echt 1 vraag met 1 antwoord is, is het daarom een verkeerd topic? Ik ben inderdaad teveel emotioneel betrokken, dat weet ik ook wel, maar daarom wilde ik nog niet tegen mezelf staan praten wat deze kwestie betreft. En ik hoor graag hoe jullie met dergelijke kwesties omgaan. Ik zeg ook absoluut niet dat ik niets heb aan jullie antwoorden. Integendeel! Ik vind het een verlichting!

Het is natuurlijk jullie forum, jij mag het zeggen.

Re: Bedreigd voelen etc. door wereldproblemen

Gerwin 79 schreef:Alle respect en dank QQ voor je post, toch zit het gevoel van economische cyclus me erg dwars. Niet dat het niet waar is ofzo, maar gewoon geen lekker gevoel bij. Ik zal geen poging doen het te onderbouwen.  

"economie: de wetenschap van het menselijk streven naar welvaart" Waarbij een vreselijke gevoel van tegenstrijdigheid en onrecht naar boven komt, een beetje dit gevoel:


...dat begrijp ik op zich wel, maar ik denk dat er een verschil is tussen realisme en pessimisme. Bijvoorbeeld: het is niet realistisch te denken dat er nooit meer oorlog zal komen -- iets wat ik erg waarschijnlijk acht in de komende decennia -- maar het is heel wat anders om daar heel veel (emotioneel) mee bezig te zijn. Het is een beetje als heel erg diep gaan nadenken over de dood -- eveneens erg waarschijnlijk -- en er vervolgens je hele leven grote zorgen om te maken. Het is meer dan normaal om je zorgen te maken, maar uiteindelijk kun je alleen maar je best doen....denk ik.

Re: Bedreigd voelen etc. door wereldproblemen

Ja, dat kan ik goed volgen QQ. Misschien is dat ook wel antwoord op mijn echte vraag. Dat je in het licht van deze kwesties maar moeilijk kan doen wat echt juist is zonder dillema's, zonder direct weer een spil in dergelijke problemen te zijn. Een probleem die gewoon een natuurlijk einde is op grotere schaal, met weer een nieuw begin daarna. Maar dat het er dan in ieder geval om gaat, dat je het goed bedoelde, gewoon je best doet dus.

Dat is op zich wel een acceptabel idee, beetje jammer wellicht, maar toch ookwel acceptabel.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Bedreigd voelen etc. door wereldproblemen

Gerwin 79 schreef:Sorry veertje, Ik besef ook wel dat het niet echt 1 vraag met 1 antwoord is, is het daarom een verkeerd topic? Ik ben inderdaad teveel emotioneel betrokken, dat weet ik ook wel, maar daarom wilde ik nog niet tegen mezelf staan praten wat deze kwestie betreft. En ik hoor graag hoe jullie met dergelijke kwesties omgaan. Ik zeg ook absoluut niet dat ik niets heb aan jullie antwoorden. Integendeel! Ik vind het een verlichting!  

Het is natuurlijk jullie forum, jij mag het zeggen.
Nee hoor, ik heb nooit gezegd dat het een verkeerde topic is. De vraag stelde ik uit persoonlijke interesse, niet vanuit mijn functie als moderator... Ik probeerde gewoon te begrijpen wat je precies wilt weten, waar je wat aan hebt. Omdat het zoveel kanten op kan gaan met je vraag. Je zegt dat je al wat aan de antwoorden hebt, dus dat is voldoende, dan weet ik dat ik niet een ander antwoord hoef te :shock: bedenken.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 126

Re: Bedreigd voelen etc. door wereldproblemen

Gerwin 79,

Ik zit in precies dezelfde situatie als jij, echter, ik heb al stappen gezet om er wat aan te doen. Ik weet nog wel, toen ik er voor het eerst over las, verwees ik het al snel naar het rijk van de sprookjes. Maar het knaagde aan me, en ik heb toch de stoute schoenen aangetrokken om er zoveel mogelijk over te lezen. Het heeft mijn leven volledig op zijn kop gezet - maar op een positieve manier.

Sowieso stopte ik meteen met school (weliswaar na lang te hebben nagedacht, sociale druk met ouders en dergelijke) en ben meteen de auto-didactische weg ingeslagen. Tegenwoordig lees ik alles wat los en vast zit. Ik werk op het huidige moment in een tuinderij, een plek waar ik niet alleen goed kan nadenken onder de simpele klusjes door, maar ook nog eens leer hoe planten en dergelijke werken. Tevens werkt er een persoon die ook filosofisch aangelegd is, alhoewel hij niet echt up to date is over de oliecrash. Toch haal ik veel inspiratie en vragen uit gesprekken met hem.

Laat je niet te snel verleiden door Greenpeace. Hun gaan RECHT tegen de stappen in die eigenlijk gezet moeten worden. Kerncentrales zijn nodig. We moeten ze bouwen. Ik ben blij dat de politiek nu ook begint in te zien dat het niet zo langer kan. Ik hoop echter niet dat ze vervallen in de 'waterstof dit en dat' rhetoriek: waterstof is een slechte grap. Ik ben echter wel lid van greenpeace, simpelweg omdat ze de duurzame energie lijken te prijzen. Echter maak ik me meer zorgen om de mensheid dan om dode zeehonden.

Echter, op mijn manier gaan leven is op zich een grote bron van frustratie. Jij gaat uit protest geen rijbewijs halen en niet op de 3 jaar zo'n kreng kopen (Elke auto kost 8000 liter olie om alleen al te produceren!), en wat zie je in de spits? Half Nederland in zen uppie in de auto! Is het voor die mensen nu zo moeilijk om in te zien dat het fileprobleem oplost als ze carpoolen/gebruik maken van het openbaar vervoer? Ik zie werkelijk alleen nog maar auto's met 1 persoon erin! Grrr, ik kan me er erg over opwinden, maar goed, ivbm mijn doen innerlijke rust te bereiken doe ik dit maar niet! :shock:

Mijn advies: The moral law within you. The finger voor mensen die kiezen gewoon door te leven. Neem zelf steppen om je levensstijl te veranderen zodat je met jezelf kunt leven. Dan kan de maatschappij je op een gegeven moment niet meer zoveel boeien... :wink:

Reageer