chloorgehalte in zwembaden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 69

chloorgehalte in zwembaden

Hoeveel chloride mag men in zwembaden toelaten ( concentratie in g/mol)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: chloorgehalte in zwembaden

Waarom je het in gram/mol wilt weten is mij onduidelijk, misschien bedoel je iets anders, of ben ik gewoon stom. Ik heb het voor je in milligram per liter, is zo om te rekenen als je dat wilt.

Dit staat allemaal vastgesteld in de Wet Hygiëne en

Veiligheid Zwemgelegenheden (WHVZ).

De minimumhoeveelheid vrij beschikbaar chloor is: 0.5milligram / liter (vroegere bepaling afhankelijk van de ph-waarde, nu is dat niet meer zo) en maximaal 1.5 milligram/liter. Dit geld alleen voor vrije beschikbare chloor, gebonden chloor moet onder de 1 mg/L zitten. Ik weet niet of je weet wat met vrij of gebonden chloor bedoelt wordt. Het chloor zit in het water omdat het kan oxideren. Vaak wordt hiervoor HOCl gebruikt, dit is neutraal geladen, kan zo mooi een cel binnengaan (van bijvoorbeeld een infectie) en het zo aan de binnenkant oxideren en doodmaken. Vrij chloor oxideert. In een evenwichtsreactie zie je gebonden chloor aan de ene kant en vrij chloor aan de andere kant. Op twee manieren kan je chloor toevoegen. Het kan als chloorgas toegevoegd worden met de volgende reactie:

Cl2 (g) + H2O (l) Æ H+ (aq) + HOCl (aq) + Cl- (aq)

of als chloorbleekloog en dan ziet het er zo uit:

HOCl (aq) + OH-(aq) Æ H2O (l) + ClO-(aq).

Voor de stabylisator cyanuurzuur geld 2-5 mg/L. PH: 6.8-7.8. Voor ozon wat steeds vaker nu gebruikt wordt en de actieve koolfilters die ook steeds meer intrede doen, zijn nog geen wettelijke bepalingen.

PS Wettelijke bepalingen zijn vaak prima te vinden. Ff googlen of anders op het ministerie van VROM staat het ook. Heb je gezocht?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer