Lichaamslengte bij het opstaan

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Lichaamslengte bij het opstaan

Ik had laatst een discussie met mijn vader, hij stelde dat bij het opstaan je wat langer bent dan normaal. Dat varieerde tussen een cm of 2.

Heeft dat met de gewrichten te maken? Of spelen de gelaatspieren ook een rol?

Wachtend op jullie reacties.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Lichaamslengte bij het opstaan

Ik geloof inderdaad dat dat 3 cm was. In de loop van de dag gaan je ruggenwervels en ruggenwervelschijven (vooral die) wat indikken/zakken. Het zat hem geloof ik wel allemaal in de rug.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 32

Re: Lichaamslengte bij het opstaan

Het is inderdaad zo dat je 's morgens een centimeter of 2-3 groter bent dan 's avonds. Tussen de wervels zitten kraakbenige tussenwervelschijven. Door het gewicht van de wervelkolom worden die een beetje 'geplet', en krimp je dus. Als je je weer plat gaat leggen, vermindert de druk op de tussenwervelschijven, nemen ze weer een beetje hun oorspronkelijke vorm aan, en word je weer een beetje langer.
Met vriendelijke groeten,



Diederik D'Hert

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: Lichaamslengte bij het opstaan

maar dan is 2-3 cm wel een heel groot verschil lijkt me :shock: .. Is dit dan niet afhankelijk van je eigen lengte?
huh?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Lichaamslengte bij het opstaan

Tja ach, dat is natuurlijk wel zo. Maar zal je rug gemiddeld een 50 cm zijn, en laat dat nu per persoon (uitzonderingen daargelaten) een tien centimeter varieren, dan heb je het over een tiende erboven of eronder. Dus 2.7-3.3. Het gaat om het idee. We hebben allemaal (wederom uitzonderingen van mooie genetische afwijkingen en ongelukjes daargelaten) evenveel wervels en wervelschijven.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: Lichaamslengte bij het opstaan

Zoals hierboven gesteld, het zal inderdaad ook een beetje van je lichaamslengte afhangen, maar het blijft een 2-3cm.

Een aantal jaar terug hier raakte een vrouwelijke politie-agente niet door het examen omdat ze een paar centimeter te klein was (in het nieuws gekomen en in alle kranten). Die heeft dan ergens een aantal dagen voledig plat gelegen, op een berrie naar het centrum waar hun lengte werd gemeten ... en zo kroop ze toch door het oog van de naald.

Geloof je me nog niet, doe maar eens een search op het net ....

het zal enkel bevestigd worden.

Berichten: 96

Re: Lichaamslengte bij het opstaan

ik heb verhalen gehoord over mensen die op diezelfde manier dienst ontdoken hebben indertijd....

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: Lichaamslengte bij het opstaan

Het staat toevallig deze maand in de Questmagazine:

Als je plat ligt, gaan je wervels verder uit elkaar staan en als je overeind staat of zit, drukt de zwaartekracht ze weer in elkaar. Hierdoor kun je na een lange nachtrust ruim een centimeter langer zijn dan 's middags.

Toen in de vorige eeuw de dienstplicht nog gold, werd je afgekeurd als je 2 meter of langer was. Jongens die dat net niet haalden, gingen de avond voor de keuring zo vroeg mogelijk naar bed. En 's ochtends kwamen ze zo laat als het kon er weer uit. Echte diensthaters lieten zich zelfs liggend naar de keuring vervoeren.

Bron: Quest (www.questmagazine.nl)

Reageer