Wat moet ik weten voor het volgende scenario

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 134

Wat moet ik weten voor het volgende scenario

Stel ik heb een biljard tafel:

Wat moet ik allemaal weten om het volgende uit te rekenen:

Man schiet met keu tegen wite bal, witte bal raakt andere witte#2 bal witte#2 raakt rode bal , hoe snel gaat witte#2 bal tot afgelegde afstand TEGEN rode bal?

Dus hoe maak je deze som?

Met goede uitleg!(ik ben een leek)

Edit moderator Math: ik heb je post iets aangepast. Één vraagteken en uitroepteken is ook genoeg en hoofdlettergebruik wordt vaak gezien als tekstueel schreeuwen, dus dat lijkt me niet de bedoeling.
De wijze is op zijn wijzest.. als die het zelf niet meer weet.

Hij is dan oneindig wijs :wink:

Said by me: XXXXXXX

Gebruikersavatar
Berichten: 104

Re: Wat moet ik weten voor het volgende scenario

Tja dat vergt toch wel enige basis kennis van mechanica. Is dat VWO 5-6 tegenwoordig?

Voor een beginnetje:

Voor de berekening van een elastiche botsing tussen twee identieke ballen is het handig om het vanuit een assenstelsel te berekenen waarvan het nulpunt samenvalt met het zwaartepunt van de twee ballen samen. Daar vindt dan ook de botsing plaats en vanwege dat bijzonder gekozen assenstelsel vindt daarin geen verandering van impuls moment plaats.

Helpt dat iets?

Berichten: 96

Re: Wat moet ik weten voor het volgende scenario

Tja dat vergt toch wel enige basis kennis van mechanica. Is dat VWO 5-6 tegenwoordig?


Het onderwerp wordt in VWO 5 behandeld om antwoord te geven op je vraag :wink:

Re: Wat moet ik weten voor het volgende scenario

Er zijn een aantal factoren die je moet weten:

ten eerste zou ik er van uit gaan dat alle energie tijdens de botsing overgedragen wordt op bal #2. (we spreken dan van een elastische botsing)

als de massa van de 2 ballen gelijk is wil dit zeggen dat de startsnelheid en versnelling van de 2# bal gelijk is aan de snelheid en versnelling van de 1e bal op het moment van botsing.

versnelling van de 1e bal is te berekenen met F=m*a oftwel Kracht=gewicht*versnelling

snelheid is vervolgens te berekenen door de versnelling af te leiden naar de tijd.

correct me if i'm wrong anyone...

Reageer