Negatief voorspelde y-waarde bij regressievergelijking?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 101

Negatief voorspelde y-waarde bij regressievergelijking?

Ŷ=B0 + B1*X1 + B2*X2 + …….. + Bk*Xk

Winkelen = 9.46447 – 0.01002*30 – 0.00078*2000 – 0.41994*20 = -0.795.

Ik krijg dit eruit mbv SPSS. Nu staat die -0.795 voor het aanal keren winkelen per maand. Hoe moet ik dit interpreteren?

Ik moest voorspellen wat het aantal winkelbezoeken zijn per maand van een vrouw van 30 met een inkomen van 2000 euro per maand die op een afstand van 20km van het winkelcentrum woont.

In de regressievergelijking zie je die waarden vermenigvuldigd met de B-waarden.

Berichten: 339

Re: Negatief voorspelde y-waarde bij regressievergelijking?

Je gebruikt lineaire regressie. Je maakt een model, dat je hier gebruikt om een voorspellingen te doen over het aantal winkelbezoeken. In dit geval wordt een negatief aantal winkelbezoeken voorspeld.

Als we aannemen dat je geen fout hebt gemaakt (omdraaien van parameters bv).

Dan komt het omdat je bij het ontwerpen van het model niet hebt gezegd dat een negatief aantal bezoeken betekenisloos is. Gegeven dit model is dit de beste voorspelling. Je kunt het interpreteren als 0.

Mogelijk worden de voorspellingen beter als je een model gebruikt waarbij negatieve voorspellingen niet geaccepteerd worden.

Berichten: 101

Re: Negatief voorspelde y-waarde bij regressievergelijking?

Hoe gebruik ik dan een ander model? Want de opdracht gaat over multiple regressie en padmodellen

Reageer