[natuurkunde] elektromagneten maken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[natuurkunde] elektromagneten maken

ik ben een laaste jaars student en ik moet een gp maken.

als opdracht heb ik genomen om via wervelstromen warmte te krijgen en die warmte voor andere doeleinde te gebruiken.

zou iemand mij alvast wat meer uitleg kunnen geven over het maken van elektro magneten.

ik zou graag een sterkte elektromagneet maken die niet te veel stroom nodig heeft.

welk materiaal kan ik er voor gebruiken, welk soort draad kan ik ervoor gebruiken( groot , klein) en is dikke draad beter of is kleine draad beter ?

mijn elektro magneet zou 5 pool paren hebben.

mijn eindwerk is vooral gebaseerd op wervelstromen hoe krijg ik grote wervelstromen in mijn geleider die ronddraaid in mijn elektro magneet? heeft mijn geleider een hoe toerental nodig of niet ?

al bij voorbaat bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [natuurkunde] elektromagneten maken

De dikte van de draad is gerelateerd aan de stroom: hoe hoger de stroom, hoe dikker de draad (anders smelt deze). Om bij lage stromen toch hoge magneetvelden te krijgen moet je zorgen voor veel windingen (dwz enkele tienduizenden)
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 8

Re: [natuurkunde] elektromagneten maken

al bedankt voor je informatie.

je weet toevalig niet wat meer over wervelstromen?

als ik een cylindrische ijzeren staaf in mijn elektro magneet ga laten ronddraaien gaat deze staaf dan niet opwarmen. door de wervelstromen?

al bij voorbaat bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [natuurkunde] elektromagneten maken

pieje schreef:al bedankt voor je informatie.

je weet toevalig niet wat meer over wervelstromen?

als ik een cylindrische ijzeren staaf in mijn elektro magneet ga laten ronddraaien gaat deze staaf dan niet opwarmen. door de wervelstromen?

al bij voorbaat bedankt