[natuurkunde] elektromagneten maken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[natuurkunde] elektromagneten maken

ik ben een laaste jaars student en ik moet een gp maken.

als opdracht heb ik genomen om via wervelstromen warmte te krijgen en die warmte voor andere doeleinde te gebruiken.

zou iemand mij alvast wat meer uitleg kunnen geven over het maken van elektro magneten.

ik zou graag een sterkte elektromagneet maken die niet te veel stroom nodig heeft.

welk materiaal kan ik er voor gebruiken, welk soort draad kan ik ervoor gebruiken( groot , klein) en is dikke draad beter of is kleine draad beter ?

mijn elektro magneet zou 5 pool paren hebben.

mijn eindwerk is vooral gebaseerd op wervelstromen hoe krijg ik grote wervelstromen in mijn geleider die ronddraaid in mijn elektro magneet? heeft mijn geleider een hoe toerental nodig of niet ?

al bij voorbaat bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [natuurkunde] elektromagneten maken

De dikte van de draad is gerelateerd aan de stroom: hoe hoger de stroom, hoe dikker de draad (anders smelt deze). Om bij lage stromen toch hoge magneetvelden te krijgen moet je zorgen voor veel windingen (dwz enkele tienduizenden)
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 8

Re: [natuurkunde] elektromagneten maken

al bedankt voor je informatie.

je weet toevalig niet wat meer over wervelstromen?

als ik een cylindrische ijzeren staaf in mijn elektro magneet ga laten ronddraaien gaat deze staaf dan niet opwarmen. door de wervelstromen?

al bij voorbaat bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [natuurkunde] elektromagneten maken

pieje schreef:al bedankt voor je informatie.

je weet toevalig niet wat meer over wervelstromen?

als ik een cylindrische ijzeren staaf in mijn elektro magneet ga laten ronddraaien gaat deze staaf dan niet opwarmen. door de wervelstromen?

al bij voorbaat bedankt
Wervelstromen is al weer lang geleden voor mij. In het engels heten ze "eddy currents" en ze worden veroorzaakt als een geleider een varierend magnetisch veld ondervind. Al je een cilindrische staaf in de elektromagneet rond draait, dan denk ik dat deze GEEN varierend veld ondervindt. Je zou je elektromagneet bijvoorbeeld aan wisselspanning kunnen koppelen. Dan heb je wel een varierend magentisch veld.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 8

Re: [natuurkunde] elektromagneten maken

maar dan hangen mijn wervelstromen toch af van mijn wisselstroom en niet van mijn draaiende beweging van mijn as.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [natuurkunde] elektromagneten maken

Zie voor nadere informatie over wervelstromen http://nl.wikipedia.org/wiki/Wervelstromen
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] elektromagneten maken

Ook als je een stuk ijzer in een magneetveld ronddraait krijg je die eddy-currents. Het maakt niet uit of je het magneetveld beweegt t.o.v. de cilinder, of de cilinder t.o.v. het magneetveld.

PS: het is niet zo handig dat je over hetzelfde onderwerp op twee plaatsen een topic hebt geopend.

Berichten: 8

Re: [natuurkunde] elektromagneten maken

mijn excuses hiervoor. Ik dacht dat mijn topic ging verwijderd worden. Omdat ik later had gelezen dat er geen practica vragen in dat forum mochten gesteld worden. Daardoor heb ik hier ook een topic aangemaakt.

voor een sterker magnetische veld te krijgen. Zet je dan beter je elektro magneten in serie of in parralel .

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] elektromagneten maken

De sterkte van een magneetpool is recht evenredig met de stroom die om die pool heen loopt. Dat wordt normaal uitgedrukt in het aantal amperewindingen (AW). Dus je kunt 1 dikke draad rond de pool leggen waar je 1000A doorheen jaagt, dat levert je 1000AW. Maar je kunt ook 1000 windingen rond de pool leggen waar je 1A doorheen stuurt. Dan heb je ook 1000AW.

Hoe je het ook doet, meer magneetsterkte kost meer stroom of meer windingen. En meer windingen betekent meer weerstand, kost dus meer spanning om de stroom er doorheen te krijgen.

Dus of je ze in serie of parallel moet zetten, dat hangt af van de situatie. Hoeveel windingen heb je, hoe groot is de weerstand van een wikkeling, hoeveel stroom wil/kan je er doorheen sturen, hoeveel spanning kost dat, en welke spanning heb je beschikbaar?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [natuurkunde] elektromagneten maken

Ook als je een stuk ijzer in een magneetveld ronddraait krijg je die eddy-currents. Het maakt niet uit of je het magneetveld beweegt t.o.v. de cilinder, of de cilinder t.o.v. het magneetveld.


Interessant. Ik had in gedachte dat het magneetveld in de spoel vrijwel homogeen was, waardoor het ronddraaien van een staafje geen nut heeft.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer