Homeopathie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 69

Homeopathie

Homeopathie stelt dat als je door bepaalde stoffen ziek wordt, dit in een sterk verdunde oplossing genezend kan werken. Het is een holistische geneeswijze, wat betekent dat de hele mens centraal staat. Als lichaam, geest en sociaal funcioneren niet in evenwicht zijn kan een mens ziek worden. Het belang is dan ook om het evenwicht te herstellen.

Veel zeggen dat deze wijze van "genezen" belachelijk is en het

verdunnen van middeltjes heeft geen invloed op het lichaam.

Anderen vinden het een goede therapie en praten goeds over homeopathie. Homeopathie is dus ook een geneeswijze dat van persoon tot persoon afhankelijk is.

Ik persoonlijk denk dat het inderdaag afhangt van wie het geneesmiddel inneemt. Deze wijze kan dus van nut zijn bij bepaalde mensen.

http://www.dokterrutten.nl/text/watis.html

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Homeopathie

Ik denk eerder dat deze manier van genezen niet echt werkt zoals de huidige medicijnen, maar eerder inspelen op de geest van de persoon.

Kijk maar bij kanker, een klein kind geneest vaak beter van kanker omdat deze nog niet echt beseft wat hen overkomt, terwijl iemand die al ouder is hier over loopt te piekeren enzovoort. Dus wanneer iemand een homeopatische behandeling krijgt denk ik eerder dat deze meer op de geest inwerkt waardoor het lichaam zich misschien vanzelf iets sterker opstelt tegen de ziekte.

Sommige mensen lijken echt genezen na zo een behandeling maar ik zou niet echt weten wat ik er moet van denken :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Homeopathie

If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Homeopathie

Op de hierboven door Bart genoemde link gaat het specifiek over een chemisch wetenschappelijk bewijs van homeopathie. Die is er kennelijk niet, in elk geval heeft niemand dat in die discussie ingebracht.

Maar er zijn natuurlijk meer aspecten aan de homeopathie dan alleen de scheikundige werking.

Ik heb daarom deze topic heropend.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Homeopathie

Dat homeopathie tot genezen in staat is lijkt me volstrekt duidelijk. Ook de grootste tegenstanders zijn het daar wel over eens, echter beschouwen ze dit genezende effect als een placebo effect: op zich maakt het niet uit wat er in de flesjes of de pilletjes zit, de suggestie dat het je geneest is voldoende.

Ik geloof helemaal niets van het vermeende werkingsmechanisme van de homeopathie. Er is nog niet eens het kleinste bewijsje voor gevonden en de professionals in de homeopathie hebben soms volstrekt tegengestelde ideëen over de toepassing van homeopathie.

Aan de andere kant zijn er voldoende positieve dingen te noemen: het is een goede placebotherapie want er geloven veel mensen in, het kan weinig kwaad. Het verminderd de vraag naar echte geneeskunde. Het maakt het makkelijker voor mensen om een vervelende maar onschuldige ziekte door te komen.

Vandaar dat ik geen enkel probleem heb met het gebruik van homeopathie. Ik denk dat het een zinvolle aanvulling is op de echte geneeskunde.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer