[scheikunde] redox as2o3

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 321

[scheikunde] redox as2o3

Een cerium(IV) sulfaat opls wordt gestandaardiseerd door het titreren van 0.2005g As2O3. Vereist volume 42.20ml

Nu ik weet dat Ce4+ + 1e- --> Ce3+

maar As2O3 --> ?

ik heb op google gevonden in basiche milieu As2O3 --> AsO4 3- maar hier is het geen basich milieu...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] redox as2o3

Dag Dumery, welkom ;) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??
Quote[td] [color="#808080"][b][u]DEKKENDE TITEL[/u][/b] [i] Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [u][natuurkunde]mechanica[/u], en die vindt dus niemand meer terug. [u][natuurkunde]bungee-jump [/u]is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder[/i][/color] [/td]
We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] redox as2o3

As2O3 in water geeft wat arsenigzuur. Dit wordt vaak aangeduid als H3AsO3 maar ook als HAsO2 , en als zodanig vindt je het terug in diverse tabellen met Standaard Elektrodepotentialen.

De Engelse Wiki geeft de halfreactie met H3AsO3 met Eo = +0,56 V

Het befaamde Handbook of Chemistry and Physics gebruikt geen H3AsO3 maar HAsO2 en geeft twee halfreacties: één in basisch milieu met Eo = -0,71 en één in neutraal of zuur milieu met Eo = + 0,56

Aangezien de Eo voor het koppel Ce4+/Ce3+ met 1,72 V veel groter is dan elk van beiden maakt het voor jouw probleem niet uit: er ontstaat altijd H3AsO4 of AsO4- wat in feite hetzelfde stofje is.

Laat hier weten als het nodig is dat ik de desbetreffende pagina uit Handbook of Chemistry & Physics post.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 321

Re: [scheikunde] redox as2o3

ok bedankt

Maar stel

As2O3 + 3H2O --> 2 H3AsO3

ik kan geen eleketronen meer toevoegen, en ik zoek juist mijn f-factoren?

is mijn reactie dan niet correct?

Of moet ik dan toch naar H3AsO4 gaan?

As2O3 (s) + 5 H2O --> 2 H3AsO4 +4e- + 4 H+

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] redox as2o3

Maar stel

As2O3 + 3H2O --> 2 H3AsO3

ik kan geen eleketronen meer toevoegen, en ik zoek juist mijn f-factoren?

is mijn reactie dan niet correct?
Reactie is niet fout maar dit is de reactie van As2O3 met water waarbij arsenigzuur ontstaat. Dit is geen redox halfreactie.

In tabellen met standaard elektrodenpotentialen komt nooit As2O3 voor (althans ik heb dat nog nooit gezien) maar komt arsenigzuur voor in de vorm van H3AsO3 of HAsO2. De bijlage bevat alle halfreacties van As en Ce uit het Handbook of Chemistry & Physics.
Of moet ik dan toch naar H3AsO4 gaan?

As2O3 (s) + 5 H2O --> 2 H3AsO4 + 4e- + 4 H+
Correct.
Bijlagen
Redox_H_C___P.JPG
Redox_H_C___P.JPG (14.93 KiB) 550 keer bekeken
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer