Praktisch probleempje

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Praktisch probleempje

Ik ben op zoek naar een algoritme voor het volgende probleem.

Praktisch probleem.

De as van een versnellingsbak zit om zich te centreren in een lager in de kruk as.

Deze versnellingsbak worden uitgelijnt tov van de motor met twee paspennen (Dowel pins). Dowel pins zijn standaard recht, maar om een eventuele afwijking te compenseren zijn er excentrische pennen van 0.007", 0.014" en 0.021". Vast gegeven is dat beide dowel pins in de zelfde stand moeten staan, daar anders de maat tov de pas gaten niet meer klopt.

Concept

Een cirkel wordt tov zijn middellijnen verplaats, dmv het draaien van twee gelijkwaardige excenters, geplaatst op de x-lijn.

Wat wordt er precies gezocht.

In een bepaalde hoek is de afwijking gereduceerd to 0 of tot de kleinst mogelijke mbv de pas pennen. De waardes die men opgeeft zijn in inches en betreft de afwijking op 12, 3, 6 en 9 uur (0, 90, 180, 270 graden). Ik zoek dus de hoek/stand van de paspennen.

Voorbeeld waarde 0 = 0, 90 = 0,007, 180 = 0, 270 = - 0,007. Een excentrische pas pen van 0.007" op 270 graden zou de zaak moeten nullen.

NU

In de werkplaats gebruikt men nu een trial and error methode. Meetklok plaatsen uit meten, pas pennen plaatsen of draaien, zaak weer monteren, klok plaatsen etc. Net zo lang totdat alles binnen de tolerantie valt (0.005").

Ik hoop dat iemand wijs wordt uit mijn verhaal en een mooi algoritme kan verzinnen dat een advies geeft over de te gebruiken pennen en de stand van de twee pennen.

Meer info over dit probleemBellhouse alignment, post 4 is de officiële procedure.

Berichten: 74

Re: Praktisch probleempje

Heb je misschien iets van een plaatje?

Berichten: 2

Re: Praktisch probleempje

Ik probeer een schetsje te maken, maar dat brengt ook niemand verder denk ik ;-).

Hier heb ik wel een link met de instructies van de leverancier, in het engels. Er staan wel fotos en tekeningetjes bij.

Instructie

Reageer