[wiskunde] extremum

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 212

[wiskunde] extremum

Een fabrikant moet cilindrervormige blikken maken met een inhoud van één liter. Hoe hoog moeten de blikken worden gemaakt, opdat hij zo weinig mogelijk blik zou gebruiken? Hoe is dan de verhouding van de diameter tot de hoogte?

Dit is een extremumvraagstuk. Maar hoe begin je aan zoiets?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] extremum

Je maakt een schets en geeft de onbekende afmetingen namen. Stel een formule op voor de totale oppervlakte (maat voor de hoeveelheid blik) en een voor het volume. Lukt dat alvast?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 212

Re: [wiskunde] extremum

een formule opstellen voor volume lukt me, maar niet voor de hoeveelheid blik

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] extremum

Je hebt alvast twee cirkels ('deksel' en 'bodem') en nog het stuk blik voor de omtrek. Om de oppervlakte daarvan te vinden, 'knip' de cilinder eens open volgens de lengte (dus van bodem naar deksel in een rechte lijn). Wat is de vorm van het omhulsel wanneer je het zo 'uitrolt'?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 212

Re: [wiskunde] extremum

een cirkel, maar hoe bereken je daar dan de oppervlakte van(de breedte is de hoogte maar de lengte?)?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] extremum

Top en bodem zijn cirkels (bijvoorbeeld met straal r), maar de rest van zijkant geeft uitgerold toch geen cirkel...?

Afbeelding
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 212

Re: [wiskunde] extremum

sorry, verkeerd getypt. Tis natuurlijk een rechthoek

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] extremum

Bovenstaande tekening kan je al goed helpen. Met de straal van top en bodem r en noem de hoogte h, kan je nu formules voor totale oppervlakte en volume opstellen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer