Electrostatisch stof verwijderen van aluminium opgedampte spiegel

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 13

Electrostatisch stof verwijderen van aluminium opgedampte spiegel

Hallo,

In de astronomie gebruiken we spiegels die bestaan uit een glazen(pyrex) plaat met daarop een opgedampt laagje aluminium en daaroverheen een laagje SiO als beschermlaag tegen corrosie.

Nu verzameld zich over de jaren daar een aardig laagje ´stof´ op die het beeld beinvloed.

Nu is het schoonmaken van de spiegel een hele ´gevaarlijke´klus omdat de laag blijkbaar erg zacht is en heel snel krassen vertoond na het schoonmaken.

Wat zijn de mogenlijkheden om het stof electrostatisch van de spiegel af te trekken door een electrisch veld aan te brengen tussen de spiegel en een tweede plaat ?

Berichten: 13

Re: Electrostatisch stof verwijderen van aluminium opgedampte spiegel

humz, niet direct antwoord, laat ik de vraag anders stellen.

Als ik twee metalen platen heb (ala condensator) op de ene ligt stof en de andere niet en ik zet er 10KVolt op, zal het stof dan naar de andere plaat schieten ?

bv. het stof zit op de positieve plaat, het stof zal dus positief geladen worden/zijn, en aangetrokken worden door de negatieve plaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Electrostatisch stof verwijderen van aluminium opgedampte spiegel

Een vonk springt over door de lucht als hij een spanning heeft van 1kilo volt, over een afstand van 1 cemtimeter.

Bij 2 centimeter is het 2 kilovolt(of was het nou 20Kilo volt?

maar dat is dus door lucht.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Electrostatisch stof verwijderen van aluminium opgedampte spiegel

Ik dacht dat de vuistregel 10 000 volt per cm was. Dus twee cm is twintigduizend volt.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 13

Re: Electrostatisch stof verwijderen van aluminium opgedampte spiegel

zucht ... :shock: even los van de spanning die gebruikt wordt .

Wat gaan die stofdeeltjes doen in dat ´sterke´ veld.

Ik denk dat de onderliggende vraag is , wat is/wordt de lading van die stofdeeltjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Electrostatisch stof verwijderen van aluminium opgedampte spiegel

Twee dingen waar ik aan moet denken.

Ten eerste als het stof bezig is met overgaan van de ene plaat naar de andere plaat moet je enorm oppassen op ontladingen tussen de platen. Het stof zou een beetje kunnen gaan fungeren als geleider.

Ten tweede vind ik het wel een vet idee, ik zou als ik jou was het eens uitproberen op een kleinere schaal, of een mailen naar NASA of ze het niet al gebruiken. Je moet een balans zien te vinden tussen de zwaartekracht die de deeltjes aantrekt en de electrische spanning. Het probleem namelijk als je niet je spiegelend oppervlak ondersteboven houd, dan duw je misschien eerst je stofjes naar boven (met genoeg spanning), maar zodra ze op de andere plaat zijn, worden ze weer anders geladen en weer aangetrokken door de spiegelende plaat. Je zou je spiegel dus om moeten draaien, zodat de zwaartekracht al zo mogelijk een klein beetje aan het stof trekt, en dan de plaat net zo moeten laden dat het de stofdeeltjes een heel klein duwtje geeft. Zo valt het risico wel mee.

Best risky business, maar zeker de moeite waard. Het is makkelijk om twee kleine platen te pakken en 1 stevig te stoffen en daar vervolgens spanning tussen te zetten. Maak er een mooi experiment van.

Om concreet op je vragen in te gaan. (los van de spanning :shock: ).

Ik denk dat de deeltjes heen en weer gaan en als je niet oppast een vonk in je spiegel slaan (ECHT *** voor je telescoop).

Hoe de lading wordt, hangt af van de platen. Waarschijnlijk zijn de stofdeeltjes die op je spiegel zitten al een klein beetje geladen, want anders zouden ze waarschijnlijk niet plakken aan de spiegel in de eerste plaats.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer