[fysica] Aantal omwentelingen motor

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

[fysica] Aantal omwentelingen motor

Hallo,

Ik heb een probleem met een opgave van een labo. Ik moet namelijk bepalen hoeveel omwentelingen dat een motor nodig heeft om tot stilstand te komen.

Volgende waarden heb ik gemeten:

- een spanning in blokgolf: periode dat de spanning positief is, is 2.1 en de periode dat de spanning negatief is, is 0.9

=> Hieruit besluit ik dat de gemiddelde spanning [120 x (2.1/3)] - [120 x (0.9/3)] = 48 V

- De motor heeft een snelheid van 3000tr/min bij 85.5V, dus bij 48V heeft deze (48 x 3000) / 85.5 = 1684 tr/min = 28.1 tr/sec

- Er zijn 32ms nodig om van 0 naar 1684 tr/min te gaan.

- De afgelegde weg: s = s0 + v0 x t + 1/2 x a0 x t²

=> s0 = 0 ; v0 = 0 => s = 1/2 x a0 x t²

a0 is de versnelling vanuit stilstand.

- a = (28.1 tr/sec) / 32millisec = 878 tr/sec²

- s = 1/2 x 878 x 0.032² = 0.4496 tr sec

Zoals je kunt zien klopt er in mijn einduitkomst iets niet (enkel de eenheid bewijst dit al). Zijn er mensen die mij hierbij kunnen helpen?

Alvast bedankt,

Met Vriendelijke Groeten,

Jens

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] Aantal omwentelingen motor

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fysica] Aantal omwentelingen motor

Ik snap eigenlijk heel je opzet niet. Als ik je goed begrijp bereken je de versnelling van een elektromotor bij het op gang komen.
Er zijn 32ms nodig om van 0 naar 1684 tr/min te gaan.


Wat heeft dat te maken met de uitloop tot stilstand?
Ik moet namelijk bepalen hoeveel omwentelingen dat een motor nodig heeft om tot stilstand te komen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: [fysica] Aantal omwentelingen motor

De opdracht is:

De nominale motorsnelheid en motorspanning kan je terugvinden op het kenplaatje. Bij een bepaalde instelling van de functiegenerator kan je uit de spanningsmeting bepalen tussen welke snelheden de motor varieert (stel bvb een overgang in van +1000 tpm naar -1000 tpm). Uit de stroommeting kan je bepalen hoe lang de servomotor over die overgang doet. bepaal het aantal omwentelingen dat de motor nodig heeft om tot stilstand te komen.

De gegevens die ik heb, vind je terug in het oorspronkelijke bericht. Des te langer het geleden is, des te minder ik nog weet wat ik moest doen ;)

Reageer