Meten van de hersengolfactiviteit

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 17

Meten van de hersengolfactiviteit

aangezien ik mijn eigen post niet kan lezen, en ik vrees de rest dus ook niet, herhaal ik mijn vraag even.

Ik wil graag beta/theta golven meten zoals bij bv neurofeedback therapie. Ik wil graag meer informatie over hoe deze golven gemeten worden en dan voornamelijk welke apparatuur daar voor benodigd is. Is deze apparatuur erg kostbaar of kan ik deze zelf aanschaffen?

Zitten er (gezondheids) risico's aan het meten van deze golven met deze apparatuur?

Is het na enige verdieping zelf te begrijpen of is er flinke studie/kennis nodig om deze metingen te realiseren?

Bij voorbaat dank,

bartje.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Meten van de hersengolfactiviteit

bartje2012 schreef:Ik wil graag beta/theta golven meten zoals bij bv neurofeedback therapie. Ik wil graag meer informatie over hoe deze golven gemeten worden en dan voornamelijk welke apparatuur daar voor benodigd is.

Is deze apparatuur erg kostbaar of kan ik deze zelf aanschaffen?
Eigenlijk maak je gewoon een EEG, dat gaat via een elektroencelograaf. Hoe duur ze zijn weet ik niet,

op internet vond ik dat je voor een nieuwe al snel 10000$ betaalt.
Zitten er (gezondheids) risico's aan het meten van deze golven met deze apparatuur?
Neen
Is het na enige verdieping zelf te begrijpen of is er flinke studie/kennis nodig om deze metingen te realiseren?
Ik vrees het laatste. De opleiding tot klinisch neurofysioloog duurt dacht ik 3 jaar, hoewel studenten

veel meer krijgen dan alleen EEG's natuurlijk. Bovendien, hoe betrouwbaar zijn je metingen als je

geen opleiding hebt gehad?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 17

Re: Meten van de hersengolfactiviteit

Eigenlijk maak je gewoon een EEG, dat gaat via een elektroencelograaf. Hoe duur ze zijn weet ik niet,

op internet vond ik dat je voor een nieuwe al snel 10000$ betaalt.


Ok dat is dus vrij prijzig, het idee is namelijk deze input te koppelen aan een audio synthese apparaat.

Met andere woorden zoals in sommige therapie met neurofeedback een "computerspel" wordt gespeeld om bepaalde frequenties/golven te stimuleren wil ik deze data koppelen aan een muziek interface.

Ik ben dus voornamelijk ook geinteresseerd in wat voor data uiteindelijk verwerkt wordt en of daar bepaalde software voor benodigd is. Al ben ik bang dat als ik het goed begrijp dit project slechts mogelijk is in samenwerking met een bedrijf/instituut die een elektroencelograaf in bezit heeft en over de juiste kennis bezit.

Zijn er eventueel bedrijven / instituten die mij meer informatie zouden kunnen bieden omtrent mijn ideeen/vragen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Meten van de hersengolfactiviteit

Ik zou zeggen, kijk hier eens rond: http://www.nvknf.nl/

Ze hebben ook een forum.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Meten van de hersengolfactiviteit

Ik wil graag beta/theta golven meten zoals bij bv neurofeedback therapie. Ik wil graag meer informatie over hoe deze golven gemeten worden en dan voornamelijk welke apparatuur daar voor benodigd is. Is deze apparatuur erg kostbaar of kan ik deze zelf aanschaffen?
Als je zelf wilt bouwen kun je eens kijken bij het OpenEEG project http://openeeg.sourceforge.net/doc/

Als het kant en klaar moet zijn dan kun je denken aan een 16 kanaals EEG set op je pc voor circa $1200 (zoek op eBay naar Digital EEG).

Berichten: 17

Re: Meten van de hersengolfactiviteit

Als je zelf wilt bouwen kun je eens kijken bij het OpenEEG project http://openeeg.sourceforge.net/doc/
Deze link helpt me (denk ik) erg ver op weg,

even alle informatie van die site inlezen en op me in laten werken.

bedankt.

Reageer