Het poldermodel

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1.286

Het poldermodel

Ik zou graag meer willen weten over het Nederlandse poldermodel.

Mijn vragen hierover zijn.

- Wat hield het poldermodel in?

- Wanneer speelde het poldermodel een belangrijke rol?

- Wie waren de hoofdrol spelers in dit model?

- Welke oorzaken brachten het poldermodel op zijn of haar knieen?

Re: Het poldermodel

- Wat hield het poldermodel in?
Het "poldermodel" is de naam die gegeven is aan een de consensus gerichte communicatie structuur, tussen arbeids belangen-organisaties uit de (nederlandse) samenleving.
- Wanneer speelde het poldermodel een belangrijke rol?
Het heeft -- denk ik -- altijd een belangrijke rol gespeeld in Nederland. Nederland is altijd vrij klein, en relatief dichtbevolkt geweest, dus consensus is en was altijd noodzaak.
- Wie waren de hoofdrol spelers in dit model?
Werkgevers, werkenemers en wetgevers. Tegenwoordig: de werkgevers organisaties, vakbonden, en de overheid. In de middeleeuwen: agrariers, bourgeoise, en gemeenten.
- Welke oorzaken brachten het poldermodel op zijn of haar knieen?
Geen idee.

Berichten: 6

Re: Het poldermodel

Welke oorzaken brachten het poldermodel op zijn of haar knieen?
Dat is een hele interessante vraag; alleen de formulering is verkeerd als je het mij vraagt, omdat het poldermodel nog niet geheel is afgeschreven.

Ik dacht meer aan de volgende vraag:

''welke negatieve gevolgen heeft het poldermodel met zich meegebracht en hoe kwamen/komen die gevolgen tot stand?''

Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat de hedendaagse politieke problemen/ de politieke kloof tussen burgers en politiek of politieke elite veroorzaakt zijn/ is door een te ver doorgevoerd poldermodel. Natuurlijk spelen er tientallen andere oorzaken een rol in de politieke ''crisis'' momenteel, maar dit is er zeker één van.

Nederland is in de afgelopen jaren de hemel in geprezen door het poldermodel. Continue overleg voeren speelt hierin de belangrijkste rol. Voor de geinteresseerden staat er een artikel in het maandblad M van NRC Handelsblad die gaat over het geluk van Nederland. In dat artikel noemt historicus James Kennedy Nederland "een land van problem solvers". ''Als er hier een probleem is, of een misstand, dan moet er een oplossing voor komen. Veel mensen buigen zich over het probleem-en daardoor wordt het vinden van de oplossing soms bemoeilijkt- maar toch is er een serieus streven dat probleem uit de wereld te helpen <knip> Als Nederlanders eenmaal een probleem hebben gesignaleerd, dan lossen ze het ook op. Dat zie je nu ook met de problemen rond de integratie. Amerikanen zouden verhuizen, maar hier gaat iedereen om de tafel zitten om aan een oplossing te werken''.

Algemeen bekend is dat Nederland een relatief klein land is en deels daaruit voort komt de neiging om consensus toe te passen op alles wat met bestuur en het oplossen van problemen te maken heeft. Amerikanen zouden verhuizen (zo staat in het artikel), ja, omdat zij beschikken over de ruimte om te kunnen verhuizen. Nederlanders zouden met hun enorm hoge bevolkingsdichtheid hooguit kunnen emigreren, maar lang niet iedere Nederlander kan dit bolwerken door geldgebrek, het gehecht zijn aan familie en vrienden etc. etc.

Typerend voor politiek Nederland is dat er een ontzettend groot aantal partijen actief zijn en dat er moeilijk een knoop door gehakt wordt, zij het dat dit laatste aan het veranderen is door de kritiek op het paarse kabinet die zich richtte op het eindeloos praten, praten, praten. Mijn kritiek op het te ver doorgevoerde poldermodel is: er wordt te veel naar consensus gezocht, waardoor politieke beginselen afgevlakt worden en hierdoor verliest de burger het vertrouwen in de politieke partijen. Er is in dit land een probleem, er wordt over gesproken in de Kamer, er wordt uiteindelijk een wet vervaardigd en die wet staat niet voor het CDA, niet voor de VVD, niet voor D'66, nee, die staat voor een mix van partijen, omdat de partijen onderling willen geven en nemen en elkaar niet met lege handen willen achter laten. Je zou zeggen, dit is democratie pur sang, maar in de praktijk dupeer je de burger, want die heeft vaak alleen een adequate oplossing nodig waarmee snel een probleem opgelost wordt.

Reageer