[letteren] Illusie armer of rijker?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 481

[letteren] Illusie armer of rijker?

Vanmorgen las ik in de krant dat men een illusie armer is geworden doordat er iets anders blijkt te zijn dan dat ze dachten dat het was.

Nu vroeg ik me al langer af, klopt dit??!

Je wordt dan toch een illusie rijker, anders zou het geen illusie zijn toch?

Illusie betekend toch dat het onecht is, de wetenschap dat het dan onécht is is dan toch een illusie rijker,.................?
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: [letteren] Illusie armer of rijker?

dichterlijke vrijheid.

het is idd een illusie rijker, mar misschien wilde hij benadrukken dat het jammer is dat het een illusie is. Dus zet je dan een illusie armer.

Het kan ook zijn dat hij compleet fout is.

iig rijker klopt idd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: [letteren] Illusie armer of rijker?

Er is ook het volgende "gezegde":

Ervaring rijker, illusie armer

Volgens mij ben je een illusie armer als je zegt dat iets minder goed uitpakte als gedacht.

Re: [letteren] Illusie armer of rijker?

Taal heeft wel eens meer van dit soort afwijkingen. Neem bijvoorbeeld de uitspraak "het huwelijk word gesloten" dan neem ik dus aan dat die persoon in kwestie gaat scheiden, maar nee, hij gaat dus trouwen :shock: .

Re: [letteren] Illusie armer of rijker?

Is hier niet zo'n mooi nederlands woord voor. Voor uitdrukkingen die verschillend opgevat kunnen worden? Ik weet het niet meer. Shoot als je het weet.

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: [letteren] Illusie armer of rijker?

Contradictie
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Re: [letteren] Illusie armer of rijker?

Waarschijnlijk ging het er in het artikel over een "feit". Men dacht dat het zo was.

Nu aangetoont is dat het "feit" anders in elkaar zit dan men altijd gedacht heeft blijkt nu het "feit" een illusie te zijn. (niet waar dus.)

Dus ben je een illusie armer zonder dat je wist dat het een illusie was.

Re: [letteren] Illusie armer of rijker?

ik weet nog zo'n woord waar je van in de war raakt namelijk "willekeurig"

dit kan betekenen dat je het zelf bepaalt of dat het toeval het voor je bepaalt. laats hoorde ik iemand het woord onwillekeurig gebruiken,en en hij zij dat het betekende Dat je het zelf bepaalt. maar het betekent het tegenovergesteld. dus eigenlijk beteken het 2 dingen die het tegenovergestelde zijn. :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: [letteren] Illusie armer of rijker?

Een illusie is "een droombeeld, denkbeeld waarvan men waant dat het aan de werkelijkheid beantwoordt": de illusie heft zichzelf dus op vanaf het moment dat zij zich illusie bekend maakt. Je kan dus onmogelijk een illusie rijker worden, je kan ze alleen maar armer worden, want als je ontdekt dat je ze hebt is ze weg!

Berichten: 1

Re: [letteren] Illusie armer of rijker?

Knownothing schreef: Een illusie is "een droombeeld, denkbeeld waarvan men waant dat het aan de werkelijkheid beantwoordt": de illusie heft zichzelf dus op vanaf het moment dat zij zich illusie bekend maakt. Je kan dus onmogelijk een illusie rijker worden, je kan ze alleen maar armer worden, want als je ontdekt dat je ze hebt is ze weg!
 
Je kan wel degelijk een illusie rijker worden.
Voorbeeld:
 
Je doet als land mee aan de WK en weet nog niet wie je tegenstander in de volgende ronde wordt. Zodra je de tegenstander weet kan je een illusie rijker worden door te denken te kunnen winnen van dat andere land, omdat je nu een betere spits in het veld zet. 
 
woodstock schreef: Vanmorgen las ik in de krant dat men een illusie armer is geworden doordat er iets anders blijkt te zijn dan dat ze dachten dat het was.

Nu vroeg ik me al langer af, klopt dit??!

Je wordt dan toch een illusie rijker, anders zou het geen illusie zijn toch?

Illusie betekend toch dat het onecht is, de wetenschap dat het dan onécht is is dan toch een illusie rijker,.................?
 
Illusie is idd onecht, maar wel zolang het je zelf het geloof hebt dat het wel echt is/ kan zijn. Zodra het tegendeel bewezen is, is de illusie weg ---> illusie armer !!
 
Sorry dat ik jullie argumenten doorprik. 
Volgens mij zijn jullie nu een ervaring rijker, en een illusie armer ;-) 

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: [letteren] Illusie armer of rijker?

wetenschapsvriend schreef:  
Sorry dat ik jullie argumenten doorprik. 
Volgens mij zijn jullie nu een ervaring rijker, en een illusie armer ;-) 
 
Ik wil je niet teleurstellen, maar die berichten waar je op reageert zijn meer dan 11 jaar oud. 
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Reageer