Higgs; massa verklaard? (science cafe nijmegen)

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 23

Higgs; massa verklaard? (science cafe nijmegen)

Higgs; massa verklaard?

Wat zijn de elementaire bouwstenen van materie? Deze vraag heeft de mensheid altijd al gefascineerd; het leidde in de jaren ‘70 tot het Standaardmodel van elementaire deeltjes. Door te kijken naar symmetrieën in de natuur, slaagt dit model erin alle elementaire deeltjes en drie van de vier fundamentele krachten op elegante wijze te beschrijven in één theorie. Bovendien wordt het tot nu toe door al het onderzoek gestaaft. Er is echter een klein maar niet onbelangrijk bouwsteentje dat nog niet door experimenten is aangetoond: het ‘Higgs deeltje’. Deze zou massa geven aan de elementaire deeltjes en daarmee het Standaardmodel vervolmaken. Om dit essentiële deeltje te kunnen betrappen werken 10.000 mensen samen aan 's werelds grootste wetenschappelijke experiment ooit. Diep onder de grond, vlakbij Genève, is hiervoor een gigantisch apparaat gebouwd; de Large Hadron Collider. Later dit jaar zal deze deeltjesversneller worden opgejaagd tot energiedichtheden die eerder alleen bestonden tijdens de Big Bang!

Op 21 april komt hoogleraar theoretische elementaire deeltjesfysica Ronald Kleiss (RU) in het Science Café Nijmegen een uiteenzetting geven over het Standaardmodel en de Higgs theorie in het bijzonder. Sijbrand de Jong, hoogleraar experimentele deeltjesfysica (RU), zal vertellen over de zoektocht naar de heilige graal. Zal het Higgs deeltje worden gevonden? En wat indien dat niet gebeurt?

dinsdag 21 april | 20.00-22.00 uur

Ierse pub the Shamrock | Smetiusstraat 17 Nijmegen

live muziek: Rinka van Zundert & Wieke Stravens

gratis entree

zie www.sciencecafenijmegen.nl


Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 603

Re: Higgs; massa verklaard? (science cafe nijmegen)

Jammer, ik heb dit gemist.

kan iemand vertellen hoe het was ?

Ik ben wel nieuwsgierig wat deskundigen denken over het voorspelde deeltje.

Zelf heb ik het gevoel dat er helemaal geen deeltje nodig is om het begrip massa te beschrijven.

Maar ik ben danook geen echte deskundige.
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Reageer