mammoet-ivoor versus olifanten-ivoor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

mammoet-ivoor versus olifanten-ivoor

Is er een verschil zichtbaar tussen mammoet en olifanten-ivoor? Is bijvoorbeeld de hoek die de ''lijnen'' maken bij de een scherper dan bij de ander?

Gebruikersavatar
Berichten: 104

Re: mammoet-ivoor versus olifanten-ivoor

Ja dat kan maar alleen kenners kunnen het. Ik kan het niet maar ik ken een kenner die het kan.

Olifanten ivoor is internationaal verboden waar dat niet verhandeld in of uitgevoerd mag worden terwijl mammoet ivoor vrij verhandelbaar is alhoewel je altijd rekening moet houden met cultuurwetten. Mocht je in oost Azia tegen ivoor aanlopen dat daar zeer populair is, dan helpt een certificaat van echt mammoet ivoor niet echt. Dat is meestal net zoveel waard als de eerlijkheid van de handelaar. Kom je op Schiphol en wordt het ivoor gevonden dan wordt die eerdergenoemde kenner erbij geroepen. Die negeert het certificaat en determineert het ivoor gewoon. Mocht het toch olifanten ivoor zijn dan ben je niet blij.

Advies: gewoon handen af van ivoor.

Nog iets. De grote vraag naar ivoor heeft in Siberie een ware mammoet ivoorjacht ontketent. Daar ligt het gewoon voor het oprapen. Voor de paleontologen is dat goed en slecht nieuws. Het slechte nieuws is dat er veel vernielingen worden aangericht en diestallen plaatsvinden in natuurmusea en dergelijke. Het goede nieuws is dat sommige mammoet ivoor jagers hun vondsten melden en op plaatsen komen waar paleontologen alleen maar van kunnen dromen. Op deze manier zijn de belangrijkste mammoet mummies gevonden zoals de Jarkov, de Fishhook en de Yukagir mammoet.

Re: mammoet-ivoor versus olifanten-ivoor

Dan een vraagje van mij. Ik vind het niet belangrijk genoeg om een nieuw topic te openen. Wat zijn ivoor eigenlijk :shock: ? Ik weet wel dat het van de slagtanden komen, maar hoe zit het met de botten van een olifant, neushoorn, mamoet, zijn dat ook ivoor?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: mammoet-ivoor versus olifanten-ivoor

Van neushoorns weet ik dat de hoorns bestaan uit samengepakte haren...toch? Het llijkt mij dat de slagtanden van olifanten en mammoeten ook gewoon daadwerkelijk tanden zijn.....hele grote, maar wel tanden. De bovenste hoektanden, vermoed ik.

Kben geen expert, zou iemand dit kunnen verifieren?
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 2

Re: mammoet-ivoor versus olifanten-ivoor

Bovenstaande reacties geven nog geen antwoord op de vraag. Ik ben een been-bewerker. In de oudheid werden gebruikvoorwerpen vervaardigd uit bijvoorbeeld been of hoorn. Ivoor werd hier uiteraard ook voor gebruikt. Aangezien mammoet-ivoor vrij verhandelbaar is en olifanten-ivoor slechts met certificaat wil ik graag het verschil ontdekken.

Bij bestudering van de verschillende gebruiksvoorwerpen kom je zelfs 'knappe' kunststof varianten tegen welke door mensen zonder verder kennis ook als bijvoorbeeld ivoor worden gezien.

Graag kom ik in contact met iemand die mij het verschil zou kunnen uitleggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: mammoet-ivoor versus olifanten-ivoor

Het verschil zal niet groter zijn dan bijvoorbeeld dat tussen een mensentand en een chimpanseetand. Je moet het waarschijnlijk vooral vaak gezien hebben. Het materiaal is in principe hetzelfde, alleen de leeftijd en eventueel iets subtiels in de opbouw is anders.

Misschien zijn er goedkope dateringsmethodes op de markt? Dat lijkt mij, als niet-expert, de simpelste oplossing, naast ervaring opbouwen.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 104

Re: mammoet-ivoor versus olifanten-ivoor

Ivoor komt inderdaad -Lala- van slag - (hoek) tanden van mammoeten en olifanten. Ik zal de vraag over het verschil voorleggen aan Dick Mol, been, maar die is de komende tijd veel weg dus het kan even duren.

Oerigens groeien deze slagtanden elke dag vanaf geboorte tot dood en laat elke dag een klein groeiringetje zien. Er zijn meer cycli te zien in die groeiringen, wekelijke, maandelijkse en jaarlijkse. Ziekte, honger, gebrek aan water, resp overvloedigheid zijn ook terug te zien in die ringen. Er wordt als het ware een agenda van de dagelijke beslommeringen van het dier opgebouwd. Daarom zijn mammoetslagtanden zo belangrijk maar nog belangrijker is de in situ vondst zodat alles van het dier kan worden gereconstrueerd. Zo weten we bijvoorbeeld van de Jarkov mammoet gevonden in 1999 dat hij geen jaarlijks trektochten naar het zuiden maakte om de barre winter te ontlopen. Dit was een populaire hypothese om te verklaren waarom de dieren zo ver noordelijk werden gevonden. Deze Jarkov mammoet stierf volgens deze analyse in het begin van het voorjaar maar niet tengevolge van honger of dorst. Overigens is de enige expert op dit gebied Prof Daniel Fischer in de USA

Van olifant ivoor weet ik niets maar mammoet ivoor blijkt vrij variabele ringopbouw te zien en er is duidelijk verschil tussen mammoeten van Amerika en Siberie. Misschien dat dit soort patroonherkenning ook het verschil tussen olifanten en mamoeten duidelijk kan maken. Niet eenvoudig dus.

Koolstof datering is het simpelst, Cassanne, maar kost zeker een 250€ per sample. Dat lijkt dus voorhands niet erg te helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: mammoet-ivoor versus olifanten-ivoor

Bij bestudering van de verschillende gebruiksvoorwerpen kom je zelfs 'knappe' kunststof varianten tegen welke door mensen zonder verder kennis ook als bijvoorbeeld ivoor worden gezien.
Het lijkt me dat de kunststof variant uit een thermoplast is opgetrokken en dus onder inloed van warmte, gemakkelijk te vervormen is. Ook zullen er misschien geen ringen in te onderscheiden zijn omdat het geheel van een homogene (vloeibare) massa is gevormd?

Als je erop klopt, is het geluid dan anders? Dan lijkt me wel.. maar het vereist wellicht ervaring om uit het geluid, het materiaal op te maken.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 104

Re: mammoet-ivoor versus olifanten-ivoor

Heb inmiddels gesproken met DM. Ik was wellicht iets te optimistisch. Wat ik nu begrijp dat er zelfs een bezitsverbod is op olifanten-ivoor dat niet is geregistreerd voor de inwerkingtreding van de wet ter bescherming van diersoorten.

Bewerkt ivoor is in de praktijk niet te determineren op visuele aspecten. Daarvoor moet een diepgaande analyse plaatsvinden. Ik kan me voorstellen dat er verschil moet zijn in d13C waarden (verhouding van zware koolstofatomen) tengevolge van de verhouding tussen C3 (koud) en C4 (warm) grassen. Dat gaat in één moeite door met AMS koolstofdatering. Dan wordt ook de d13C bepaald.

Ruw ivoor zou wel kunnen wanneer het een fors intact stuk van een slagtand betreft.

Reageer