[scheikunde] massaverhoudingen, rekenen met overmaat.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] massaverhoudingen, rekenen met overmaat.

4 Zuurstof en koolstof reageren in een massaverhouding 8:3.

a) Bereken hoeveel zuurstof er met 6,4 gram koolstof kan reageren. Mijn anwoord was na het in een kruistabel te zetten 2.4 aangezien. 3*6.4 : 8 = 2.4

b) Bereken hoeveel gram product er kan ontstaan.

En het volgende wat ik heb geprobeerd was het rekenen met overmaat, om eerst te kijken welke in overmaat en degene met geen overmaat mee door te gaan. Dit is exact wat ik heb gedaan:

1. koolstof +zuurstof --> koolstofdioxide

2 8 3 11

3. C O --> CO2

4. 6,4 2,4

6,4 delen door 8 = 0.8

2.4 delen door 3 = 0.8

Welke is nu in overmaat of moet ik het helemaal niet in de ''overmaat manier'' uitrekenen of moet ik het in een andere manier doen, of het gewoon simpelweg optellen, na mijn scheikunde lerares ziek is geweest en ze ons toch nog de toets willen geven weet ik dit niet en heb ik niet de nodige vragen kunnen stellen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] massaverhoudingen, rekenen met overmaat.

je werkwijze is correct, op een ding na: zolang ze je niet vertellen hoeveel g C en hoeveel gram O ze samen in een potje stoppen, weet je nóóit hoeveel er van één van de twee kan overblijven nadat de ander volledig is opgereageerd.

Als je 6,4 g O2 met 2,4 g C laat reageren is er niets in overmaat, alles gaat precies op......

Dus ik snap neit waarom je er hier "overmaat" bij haalt, 6,4 g reageert met 2,4 g, en volgens de wet van massabehhoud ontstaat er 8,8 g product. (CO2)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer