Structurele MRI en meertaligheid?/reactie op Van den Noort

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Structurele MRI en meertaligheid?/reactie op Van den Noort

Vroeger was meertaligheidsonderzoek nog vooral linguistiek (of psychologie), maar tegenwoordig gaan steeds meer meertaligheidsonderzoekers de richting van de neurowetenschappen op. Onlangs volgde ik een lezing van Maurits van den Noort (Universteit van Bergen/Noorwegen) die met behulp van speciale scan-technieken (DTI) niet alleen op functioneel niveau, maar ook op structureel niveau naar veranderingen in het meertalige brein kijken. Van den Noort gaat nog een stap verder dan Mechelli et al. die hierover onlangs in Nature publiceerden. Ik geef toe het onderzoek is interessant, maar kost erg veel geld. Is dit echt de richting waar we heen moeten?

Re: Structurele MRI en meertaligheid?/reactie op Van den Noort

Ik denk dat het nog te vroeg is om jouw vraag echt goed te kunnen beantwoorden. Of een nieuwe wetenschappelijke richting te duur is of niet hangt natuurlijk ook vooral van de resultaten af.

Alex

Re: Structurele MRI en meertaligheid?/reactie op Van den Noort

Waarom zouden linguistiek, psychologie en neurowetenschap niet hand in hand kunnen gaan?

Jan

Re: Structurele MRI en meertaligheid?/reactie op Van den Noort

Volgens mij sluit het een het ander niet uit. De taalwetenschappen kunnen van neurowetenschappelijke ontdekkingen profiteren. Ok, Van den Noort is een neurowetenschapper die voor sommige linguisten misschien wel ver gaat, maar aan de andere kant is hij zelf voor een verregaande samenwerking tussen de verschillende richtingen. Ik sluit me bij de anderen aan dat het natuurlijk nog wat te vroeg is om te bepalen of het al dat geld wel waard is.

Reageer