Arbeid bij een polytropisch kringproces

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 22

Arbeid bij een polytropisch kringproces

Volgens de literatuur is de arbeid bij een polytropisch kringproces te bepalen zoals in onderstaand plaatje. alleen weet ik niet wat de eenheid is die eruit komt, dit heb ik gebruikt:

p = druk in Pascal

V = Volume in m3

n = polytroopexponent voor compressie, bij ons 1,3

ik vraag me af of de eenheid die hieruit komt in J of kJ is, wie helpt mij even?

mvg Huibert
Bijlagen
arbeid_bij_een_polytroop.JPG
arbeid_bij_een_polytroop.JPG (2.71 KiB) 487 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Arbeid bij een polytropisch kringproces

Je formule voor kennisgeving aannemend:

de eenheid is die van p*V, dus Pa*m^3=(N/m^2)*m^3=Nm=J
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 22

Re: Arbeid bij een polytropisch kringproces

bedankt;)

maar als ik het goed begrijp kan dit ook worden uitgedrukt in Nm dus koppel?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Arbeid bij een polytropisch kringproces

1 Nm (Newton maal meter) is gelijk aan 1 Joule. Denk bijv. aan arbeid W=F.s

Inderdaad is dit ook de eenheid van 'koppel' (krachtmoment), maar dat is niet zo relevant. Er zijn nu eenmaal meerdere grootheden met de eenheid Joule.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Arbeid bij een polytropisch kringproces

Phys schreef:1 Nm (Newton maal meter) is gelijk aan 1 Joule. Denk bijv. aan arbeid W=F.s

Inderdaad is dit ook de eenheid van 'koppel' (krachtmoment), maar dat is niet zo relevant. Er zijn nu eenmaal meerdere grootheden met de eenheid Joule.
Arbeid en moment hebben weliswaar allebei een eenheid Newton maal meter, maar arbeid is een scalaire grootheid, omdat het daarbij gaat om het inwendig product (ofwel een scalair product) van de krachtvector en de plaatsvector in kwestie, terwijl er bij een moment sprake is van een vectoriële grootheid, omdat het daarbij gaat om het uitwendig product (ofwel een vectorieel product) van de krachtvector en de plaatsvector in kwestie. In dit geval is er geen sprake van een moment (waarbij je de eenheid als Nm weergeeft), maar van arbeid, waarbij je dus de eenheid Joule (als J) weer dient te geven.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Arbeid bij een polytropisch kringproces

Arbeid en moment hebben weliswaar allebei een eenheid Newton maal meter, maar arbeid is een scalaire grootheid, omdat het daarbij gaat om het inwendig product (ofwel een scalair product) van de krachtvector en de plaatsvector in kwestie, terwijl er bij een moment sprake is van een vectoriële grootheid, omdat het daarbij gaat om het uitwendig product (ofwel een vectorieel product) van de krachtvector en de plaatsvector in kwestie.
Probeer je me er nu van te overtuigen dat arbeid niet hetzelfde is als krachtmoment? Ik zei juist dat er verschillende grootheden zijn met dezelfde eenheden.
In dit geval is er geen sprake van een moment (waarbij je de eenheid als Nm weergeeft), maar van arbeid, waarbij je dus de eenheid Joule (als J) weer dient te geven.
Hoezo 'dient' men dat? Het is weliswaar gebruikelijk om arbeid en energie in Joule uit te drukken, maar ik schend geen wet als ik zeg dat er 10 Nm arbeid is verricht.

1J=1kg.m^2/s^2=1Nm=1W/s=1C.V=1/(1,6.10^-19) eV=...
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Arbeid bij een polytropisch kringproces

Probeer je me er nu van te overtuigen dat arbeid niet hetzelfde is als krachtmoment? Ik zei juist dat er verschillende grootheden zijn met dezelfde eenheden.
Mijn antwoord was ook niet zozeer aan jou gericht, maar het was meer als een algemene opmerking bedoeld om aan te geven in welk opzicht de 2 grootheden van elkaar verschillen. Voor jou, mij en anderen is dat weliswaar duidelijk, maar het zou kunnen dat sommigen niet weten waar dat verschil van die grootheden precies in zit.
Phys schreef:Hoezo 'dient' men dat? Het is weliswaar gebruikelijk om arbeid en energie in Joule uit te drukken, maar ik schend geen wet als ik zeg dat er 10 Nm arbeid is verricht.

1J=1kg.m^2/s^2=1Nm=1W/s=1C.V=1/(1,6.10^-19) eV=...
Al goed. Even een herformulering: om eventuele verwarring met een moment te voorkomen ligt het voor de hand om de arbeid bij voorkeur in Joule uit te drukken.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Arbeid bij een polytropisch kringproces

Mijn antwoord was ook niet zozeer aan jou gericht, maar het was meer als een algemene opmerking bedoeld om aan te geven in welk opzicht de 2 grootheden van elkaar verschillen.
Ok, omdat je mij citeerde dacht ik dat je direct op mij reageerde.
Even een herformulering: om eventuele verwarring met een moment te voorkomen ligt het voor de hand om de arbeid bij voorkeur in Joule uit te drukken.
Dank voor de herformulering ;)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 22

Re: Arbeid bij een polytropisch kringproces

Allereerst dank voor jullie reactie(s)

maar dan dit

"Inderdaad is dit ook de eenheid van 'koppel' (krachtmoment), maar dat is niet zo relevant."

Dit is zeker wel relevant. het geval in mijn eerste bericht is namelijk afgeleid van een berekening voor een compressor, een zuiger die lucht van 0,9 bar (onderdruk/aanzuigdruk) tot 7 bar comprimeert. bij de opdracht (een schoolproject) moet ook berekend worden of de krukas(doorbuiging), drijfstang(knik) en de lagering sterk genoeg is. de slag van de zuiger is 100mm, de diameter van de zuiger is eveneens 100 mm. (slag/diameter verhouding is dus 1:1) de straal van de krukas is dus 50 mm. wat is de neergaande kracht op de drijfstang dan wel krukas, en hoeveel zou de elektro motor (die de compressor aandrijft) moeten leveren bij een toerental van 1000 omw/min.

mocht moet de situatie duidelijker uitgelegd worden om me verder te helpen, dan hoor ik dat wel

alvast bedankt,

huibert

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Arbeid bij een polytropisch kringproces

Bovenstaande vraag gaat hier verder.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer