Plaatsen van zonnepanelen

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 12

Plaatsen van zonnepanelen

Beste Forum,

De laatste tijd hoor je overal wel eens het woord zonnepanelen vallen. Ik heb er al wat informatie over opgezocht, maar heb er toch nog mijn bedenkingen over. Voor de portemonnee zou het inderdaad wel rendabel zijn na enkele jaren. Omdat de kosten van zonnepanelen nu niet meer zo hoog liggen als vroeger (http://www.energiesoorten.be/zonnepanelen/). Maar hoe zit het nu met de natuur? Wat hebben zij er aan? Zouden ze het ook voelen moesten er meer en meer woningen overschakelen naar zonnepanelen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Lotte

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Plaatsen van zonnepanelen

Dit onderwerp is verplaatst naar het forum 'Doorzaamheid en Klimaat', waar het beter thuishoort. Voor vragen over de fysica van zonnepanelen kan men uiteraard terecht in het forum 'Natuurkunde', vragen over de maatschappelijke impact van zonnepanelen sluiten beter aan bij dit forum.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Plaatsen van zonnepanelen

Zolang je de zonnepanelen niet boven de planten plaatst, dan heeft volgens mij de natuur daar alleen maar baat bij.

Dus op daken van huizen en gebouwen, en op plaatsen die niet voor beplanting gebruikt kunnen worden.

Dieren kunnen er ook nog onder schuilen, en de bedrading als knaagvoer gebruiken ;) , dus bewegende natuur past zich wel aan, en heeft er soms nadeel maar ook soms voordeel van.

Berichten: 15

Re: Plaatsen van zonnepanelen

Voor zover ik weet wordt ons ecosysteem alleen belast door de fabricage, transport en montage van de zonnepanelen (en aanverwante apparatuur) door het gebruik/verbruik van grondstoffen en energie.

Berichten: 9

Re: Plaatsen van zonnepanelen

aar hoe zit het nu met de natuur? Wat hebben zij er aan? Zouden ze het ook voelen moesten er meer en meer woningen overschakelen naar zonnepanelen?

Wie bedoel je met zij? Ik begrijp geen snars van je zin.

Berichten: 389

Re: Plaatsen van zonnepanelen

Je hoort wel eens zeggen: "de aanmaak van zonnepanelen verbruikt meer energie dan ze ooit gaan opleveren". In dat geval gebruik je beter rechtstreeks electriciteit die uit je stopcontact komt. Volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Zonnepaneel zou een zonnepaneel op 1 à 2 jaar de energie terug hebben gegeven die het nodig had voor productie. Als dit waar is, dan heeft een zonnepaneel wel een toegevoegde waarde. Wat hierin klopt, kan denk ik alleen een technici ter zake zeggen.

Let er ook op dat zonnepanelen het soms al na een jaar of 10 durven begeven, wat het economisch voordeel dus ook doet verdwijnen.

Het is wel per definitie zeker: Eens de zonnepanelen vervaardigd zijn, is het 100% onschadelijk (tenzij ze loskomen en op je kop vallen).

Wat er ook van is, naar mijn mening hebben zonnepanellen hebben over het algemeen bekeken nog te weinig voordelen om de investering te doen. Wacht nog 5 jaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Plaatsen van zonnepanelen

Volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Zonnepaneel zou een zonnepaneel op 1 à 2 jaar de energie terug hebben gegeven die het nodig had voor productie. Als dit waar is, dan heeft een zonnepaneel wel een toegevoegde waarde. Wat hierin klopt, kan denk ik alleen een technici ter zake zeggen.


Twee a drie jaar is realistischer. Dat doet niet af van de conclusie dat zonnepanelen zichzelf energetisch dus wel degelijk terugverdienen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 3

Re: Plaatsen van zonnepanelen

Wat er ook van is, naar mijn mening hebben zonnepanelen hebben over het algemeen bekeken nog te weinig voordelen om de investering te doen. Wacht nog 5 jaar.
Het probleem is omdat het dan niet echt meer interessant is qua "groenestroomcertificaten".

2010 350€ / KWp gedurende 20 jaar

2011 330€ / KWp gedurende 20 jaar

2012 310€ / KWp gedurende 20 jaar

2013 290€ / KWp gedurende 15 jaar

2014 250€ / KWp gedurende 15 jaar

2015 210€ / KWp gedurende 15 jaar

2016 170€ / KWp gedurende 15 jaar

2017 130€ / KWp gedurende 15 jaar

2018 90€ / KWp gedurende 15 jaar

2019 50€ / KWp gedurende 15 jaar

2020 10€ / KWp gedurende 15 jaar

Bron: http://www.zonnepanelenbelgie.be/groenestr...rtificaten.html

Als je nog 5 jaar zou wachten, tot 1014 dus krijg je nog "maar" 250€ per 1000kW geproduceerde energie. Natuurlijk over 5 jaar zou het kunnen dat de zonnepanelen dan zover geëvolueerd. Volgens een spreker die voorstellingen geeft over zonne-energie gaat er in zo'n korte tijd geen (al en sinds betaalbaar) super zonnepaneel komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Plaatsen van zonnepanelen

mastadizzy schreef:Het probleem is omdat het dan niet echt meer interessant is qua "groenestroomcertificaten".

2010 350€ / KWp gedurende 20 jaar

2011 330€ / KWp gedurende 20 jaar

2012 310€ / KWp gedurende 20 jaar

2013 290€ / KWp gedurende 15 jaar

2014 250€ / KWp gedurende 15 jaar

2015 210€ / KWp gedurende 15 jaar

2016 170€ / KWp gedurende 15 jaar

2017 130€ / KWp gedurende 15 jaar

2018 90€ / KWp gedurende 15 jaar

2019 50€ / KWp gedurende 15 jaar

2020 10€ / KWp gedurende 15 jaar

Bron: http://www.zonnepanelenbelgie.be/groenestr...rtificaten.html

Als je nog 5 jaar zou wachten, tot 1014 dus krijg je nog "maar" 250€ per 1000kW geproduceerde energie. Natuurlijk over 5 jaar zou het kunnen dat de zonnepanelen dan zover geëvolueerd. Volgens een spreker die voorstellingen geeft over zonne-energie gaat er in zo'n korte tijd geen (al en sinds betaalbaar) super zonnepaneel komen.
Dit is de incentive om de ontwikkeling van de zonnepaneel door te laten gaan. De getallen die jij hier laat zien zijn subsidies. Als zonnepanelen goedkoper worden, dan is er ook minder subsidie nodig om deze panelen economisch rendabel te maken.

Voor onze Nederlandse lezers: Nederland heeft een geheel ander subsidie systeem dan Belgie.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Plaatsen van zonnepanelen

Toevallig vandaag in de mail een rapport over kosten en opbrengsten van zonnepanelen (erg basic, maar goed). Gratis op te vragen via Duurzame energie.nl. Kostprijs zal naar verwachting binnenkort dalen ivm lagere grondstofprijzen, maar de opbrengst wordt ook lager.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 4

Re: Plaatsen van zonnepanelen

Ik heb een offerte formulier ingevuld via deze website: Zonnepanelen en heb wel nuttige informatie gekregen van de leverancier. Volgend weekend worden mijn zonnepanelen geplaatst.

Zonnepanelen plaatsen wordt wel veel gesteund door de overheid, maar ik denk dat het nog meer sensibilisatie moet gebeuren. Persoonlijk vind ik zonnepanelen energie van de toekomst en hoe sneller we overschakelen naar deze soort energie hoe voordeliger, in bijna alle opzichten, het is.

Re: Plaatsen van zonnepanelen

Twee a drie jaar is realistischer. Dat doet niet af van de conclusie dat zonnepanelen zichzelf energetisch dus wel degelijk terugverdienen.
Hallo Bart. Het onderwerp 'energetische terugverdientijd' is momenteel een mijnenveld waar door consumenten en ondeskundige beleidsmakers veel te gemakkelijk over wordt gedacht, zoals ook hierboven in de reacties weer blijkt.

Mijn persoonlijke voorkeurvariant voor de berekening van een realistische (dus niet politieke-) waarde voor de ETVT (Energetische TerugVerdienTijd) voor PV is als volgt:

1. Bepaal de energieintensiteit van het land waarin de PV (inclusief halffabrikaten etc.) gemaakt is. (keuze: EU) De energieintensiteit van het BBP in de EU is ongeveer 6.2 megajoule (MJ) per EURO.

2. Bepaal de prijs van het complete PV systeem (keuze: een 2 kWp PV systeem gebruiksklaar gemonteerd op een woning kost ongeveer 12.000 EURO ex. BTW)

3. Bepaal het primaire energiegebruik nodig voor de installatie van het systeem door de prijs te vermenigvuldigen met de energieintensiteit. Dit levert op: ongeveer 71 GJ.

4. Bepaal de opbrengst in primaire energie van het PV systeem pver de levensduur. Voor PV is dit de elektriciteit gedurende de levensduur van 25 jaar. Dit is ongeveer 135 GJ elektriciteit. (kun je zelf narekenen) Om elektrische energie om te rekenen naar primaire energie mag er gedeeld worden door het gemiddelde rendement van een moderne elektriciteitcentrale inclusief transport en distributieverlies naar de woning. Dit rendement is ongeveer 50%. Hiermee wordt de opbrengst in primaire energie van het 2 kWp PV systeem over 25 jaar ongeveer 270 GJ.

5. De ETVT van het PV systeem kan nu bepaald worden. Dit is simpelweg het getal berekend onder stap (3) gedeeld door het getal onder stap (4) vermenigvuldigd met de levensduur van 25 jaar. Dit is dus 71 / 270 * 25 = 6.5 jaar voor dit specifieke systeem.

Een groter systeem zal altijd een lagere ETVT hebben dan een kleiner system, maar de terugverdientijden die hierboven in de reacties genoemd worden zijn veel te rooskleurig.

Bovenstaande reken ik nu ruw door. Beter is het natuurlijk om de kosten verder uit te splitsen en apart door te rekenen. Het eindgetal zal echter niet veel afwijken van wat ik hierboven bereken omdat de kosten van een compleet geinstalleerd PV systeem maar voor ongeveer 50%-60% uit de kosten van de PV panelen zelf bestaan. Nogmaals wijs ik erop dat de ETVT getallen en berekeningsmethodes voor nieuwe energievormen (niet alleen PV) door de media en bedrijfsleven vrijwel altijd verkeerd worden uitgelegd en toegepast. Dit om politieke redenen of om potentiele investeerders/klanten te misleiden. Mijn boodschap is om alle claims van ETVT van willekeurige welke technologien altijd zelf na te rekenen of de gebruikte methodiek zorgvuldig te controleren alvorens je tot de investering over gaat om te zorgen dat je niet wordt opgelicht.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Plaatsen van zonnepanelen

Hallo Bart. Het onderwerp 'energetische terugverdientijd' is momenteel een mijnenveld waar door consumenten en ondeskundige beleidsmakers veel te gemakkelijk over wordt gedacht, zoals ook hierboven in de reacties weer blijkt.
Er zijn voldoende onafhankelijke (ondezoeks) instituten in de wereld die dit in alle detail hebben doorgerekend. Hen kun je niet zomaar van onkunde of politieke belangen beschuldigen.
Bovenstaande reken ik nu ruw door.
Terwijl er al zoveel gedetailleerde berekeningen zijn. Deze ruwe berekening is dus nergens voor nodig.
Het eindgetal zal echter niet veel afwijken van wat ik hierboven bereken omdat de kosten van een compleet geinstalleerd PV systeem maar voor ongeveer 50%-60% uit de kosten van de PV panelen zelf bestaan.
Hoe kun je dat weten als je geen gedetailleerde berekening hebt gedaan? Complete onzin dus.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: Plaatsen van zonnepanelen

Er zijn voldoende onafhankelijke (ondezoeks) instituten in de wereld die dit in alle detail hebben doorgerekend. Hen kun je niet zomaar van onkunde of politieke belangen beschuldigen.
Ik heb een aantal van deze detailberekening (Alsema, Knapp, Kato et.al) bestudereerd en te licht bevonden, omdat ze de volgende secundaire energiegebruikposten allemaal negeren zonder opgaaf van reden:

- energie gebruikt buiten de fabriek: verpakking, transport, montage en onderhoud.

- energie gebruikt voor arbeid en materialen in verband met technische voorzieningen: engineering, schachten, secundaire bekabeling en bemetering

- energie prive gebruikt door werklui, ingenieurs, toeleveranciers en eventueel aandeelhouders in het kader van het spenderen van hun salaris, winsten, en/of dividenden verdiend in verband met de productie, installatie en het onderhoud van het PV systeem.

Dit zijn significante energiekosten die moeten worden meegenomen in de berekening! Echter, omdat dit complex is kun je een en ander vereenvoudigen door uit te gaan van een schatting van deze totale energiekosten gebaseerd op de prijs van het systeem in combinatie met de gemiddelde energieintensiteit van de economisch productie, zoals ik gedaan heb hierboven. Deze methodiek wordt (een variant van) de "price-estimated EROEI" methode genoemd. Deze methode is niet perfect, maar naar mijn mening veel realistischer dan het alternatief.
Terwijl er al zoveel gedetailleerde berekeningen zijn. Deze ruwe berekening is dus nergens voor nodig.
Gemakzucht leidt tot niets. De onderzoeksinstituten komen met betrekking tot de ETVT van PV op getallen tussen 1 en 8 jaar (dit allemaal nog exclusief de secundaire energiekosten). Zie bijvoorbeeld deze opsomming van resultaten over dit onderwerp. Dit geeft aan dat er nog lang geen reden is om achterover te zitten en ervan uit te gaan dat het allemaal in kannen en kruiken is.
Hoe kun je dat weten als je geen gedetailleerde berekening hebt gedaan? Complete onzin dus.
Alle getallen die ik noem zijn eenvoudig na te rekenen dus goed onderbouwd en geen onzin. De getallen die jij noemt zijn niet na te rekenen, slecht onderbouwd en de daadwerkelijke onzin in dit geval!

Re: Plaatsen van zonnepanelen

Een vriend van mij heeft inlichtingen ingewonnen aangaande het plaatsen van zonnepanelen. Volgens de verkoper zouden die dingen na zeven jaar zichzelf hebben betaald. Het gaat hier niet over een paar duizend Euro. Gaat zo'n installatie wel zolang mee ? Wat gebeurd er met je dak als het stormt ? Wij kennen geen enkele installatie die al zo oud is. Bovendien, moeten die panelen nu nog sterk dalen in prijs. Wachten en de kat uit de boom kijken. Dat is volgens ons de boodschap.

Reageer