Laserdetectie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Laserdetectie

Hallo iedereen,

Ik heb al overal gezocht maar heb nog steeds mijn antwoord niet gevonden.

Voor mijn bachelorproef moet ik een lineaire sturing ontwerpen. Dit ga ik verwezenlijken met een lasersturing. De bedoeling is dat een laserstraal gedecteerd wordt door eenvoudige digitale sensoren.

Nu is mijn vraag of het mogelijk is om een laserzender die men in de bouw gebruikt te detecteren met een laserontvanger van andere merken zoals siemens, multiprox, ... Ik heb al aan het rondhoren geweest maar nergens hebben ze me echt verder kunnen helpen.

Ik weet dat ze in de bouw, bouwlasers gebruiken met een golflengte van rond de 635nm terwijl de lasersensoren van siemens of multiprox met een golflengte van 960nm werken. Is het juist dat ik mij baseer op de golflengte om de juiste keuze te maken?

In de bouw maken ze ook gebruik van bij horende ontvangers maar deze heb ik niet nodig. Het moet gewoon een eenvoudige ontvanger zijn die de laserstraal van de bouwlaser ziet of niet.

Alvast bedankt,

Jelle

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Laserdetectie

Ik geloof niet dat ik je probleem helemaal snap...

je wil een laser gebruiken als afstandsmeter en via een computer dan bepalen wat je lineaire sturing moet doen?

Het lijkt me niet dat je voor jouw opstelling de detectoren van 960nm kan gebruiken; dit zijn (aan de golflengte te zien) InGaAs detectoren, geschikt voor licht dat ongeveer in de bandgap van dit materiaal valt. Rood licht (635nm) heeft meer energie, dus de kans is best aanwezig dat het licht de electronen vanuit de valentieband zo het vacuum inschiet, met als gevolg dat je geen betrouwbare meting kan verrichten. Echter zou het best kunnen dat ze wel werken... Immers, Si werkt ook "gewoon" bij zichtbaar licht, terwijl het de bandgap rond 1200nm heeft.

Ik weet niet hoeveel geld je te besteden hebt, maar ik zou zeggen; probeer het voor de grap eens met een rood ledje (en een weerstandje uiteraard). goedkoop en ongeveer de juiste golflengte, hoewel niet heel gevoelig. Werkt het niet, dan kan je altijd nog op zoek naar een detector "die erbij hoort".

Succes!
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Berichten: 4

Re: Laserdetectie

Hey,

Het is zeker geen afstandsmeting. Het is eigenlijk vrij eenvoudig.

Ik plaats in de omgeving een bouwlaser en laat hem een lasterstraal uitzenden. In de bouw gebruiken ze ontvangers voor een niveau te meten. Die ontvanger zegt of de lijn boven of onder de ontvanger ligt waardoor de gebruik deze ontvanger naar boven of naar onder beweegt tot de laserstraal op de ontvanger valt.

Mijn bedoeling is met gewone digitale sensoren het rode laserlicht dat de laser uitstuurt te detecteren en zo een 1 of een 0 naar de PLC sturen.

Ik vermoed dat de prijsklasse iets van een 500 a 600 euro zal zijn. Een bouwlaser varieert namelijk serieus in prijs afhanklelijk van wat hij allemaal moet kunnen. Nu diegene die ik zal nodig hebben hoeft zo complex niet te zijn.

Weet je soms een site waar uitgelegd wordt hoe een lasterstraal kan ontvangen worden? Dus met welke zaken ik rekening moet houden, bvb de golflengte.

Alvast bedankt,

Jelle

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Laserdetectie

Nee sorry, ik snap je echt niet.. heb je verhaaltje nu 5x gelezen :-|

kun je het nog 1x uitleggen? eventueel met plaatjes erbij?

in je eerste alinea heb je het bijvoorbeeld over "die ontvanger zegt of de lijn boven of onder de ontvanger ligt"

Welke lijn bedoel je hier?

wat ik eruit haal is:

je wil twee goniometers aansturen met een computer om een laserbundel in
\($\theta$\)
en
\($\phi$\)
te bewegen.

maar hoe ziet die sensor dan of de bundel in de buurt is? of wil je een heel vlak met sensoren doen? dan snap ik het beter, en dan zou ik je nog steeds aanraden om een zak met goedkope rode ledjes te kopen. als het toch alleen maar om de 0 of 1 gaat..

Ik zou zo geen site weten waarin staat uitgelegd hoe je een laserstraal kan detecteren. vaak hebben sites als die van Newport, Thorlabs, CVI/MellesGriot wel iets aan tutorials online staan, misschien heb je daar wat aan?
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Berichten: 4

Re: Laserdetectie

Hey,

In de bijlage vindt je een figuur met een beschrijving. Ik hoop dat het nu wat duidelijker is ;)

Jelle
Bijlagen
Laserdetectie.pdf
(39.07 KiB) 296 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Laserdetectie

duidelijk ;)

ik zou zeggen; hiervoor kun je redelijk willekeurige detectoren gebruiken. fotodiodes zijn hiervoor ruimschoots voldoende geschikt:

http://www.thorlabs.com/thorProduct.cfm?partNumber=FDS100 zou bijvoorbeeld prima moeten werken volgens mij.

Maar ledjes zijn ook nogsteeds een makkelijke en goedkope oplossing denk ik.

Mocht je bang zijn dat de detector te makkelijk ander licht opvangt (wat zeker mogelijk is) dan kun je er ook nog een laserline filter voor de detector zetten: http://www.thorlabs.com/thorProduct.cfm?pa...mber=FL05635-10
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Berichten: 4

Re: Laserdetectie

Hey,

Dat ziet er al heel goed uit wat je me hebt gegeven!

Ik was daarjuist naar een winkel geweest voor meer informatie maar ik vond dat ze daar maar weinig wisten. Ze hebbe me een site gegeven van een fabrikant die specifieke lasers ontwerpt en nog wat folders meegegeven. Maar echt verder ben ik hier niet mee geraakt. Maar jou voorstel integendeel wel ;)

Nu heb ik nog een klein vraagje. Met hetgeen je me hebt gegeven is het dus de bedoeling om dit zelf in elkaar te knutselen. Aangezien ik dit nog nooit heb gedaan weet ik niet in hoeverre dit moet. Bestaan hier soms kleine schema's voor die me hierbij kunnen helpen?

En dan nog je voorstel voor de ledjes. De afstand die ik wil overbruggen is ongeveer 100m. Bedoel je dat de ledjes de laserstraal moete uitsturen of zijn deze ledjes ontvangers?

Al super hard bedankt met de informatie die je me hebt gegevens,

Jelle

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Laserdetectie

ledjes
\($\neq$\)
lasers

de ledjes kun je gebruiken als ontvanger dus.

en er bestaan ongetwijfeld makkelijke schema's die je moet gebruiken om een led als fotodiode te gebruiken. ik denk dat er op de thorlabs site wel aangegeven staat hoe je de fotodiodes moet aansluiten.

;) ik ga je niet alles voorkauwen, het ging om een bachelor toch, dan mag je zelf ook wel wat verzinnen :P

succes!
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Reageer