Het brein verwerkt 400.000 bit aan informatie?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 95

Het brein verwerkt 400.000 bit aan informatie?

Het is een heel simpele en korte vraag, maar ik zit er wel een beetje mee. Het zit zo:

Laatst hoorde ik dat het brein 400000 bit aan informatie verwerkt, maar ik kan dat moeilijk aannemen. Want hoe kan iemand in hemelsnaam weten of zelfs schatten hoeveel informatie het brein verwerkt als we niet eens precies weten hoe het werkt? Weet iemand hoe je daar een getal aan kan verbinden wat voor experiment ze gedaan zouden kunnen hebben om erachter te komen hoeveel informatie het brein verwerkt? Dank u.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Het brein verwerkt 400.000 bit aan informatie?

Waar hoorde je dat? Niet lettende op het precieze getal, lijkt het me nog steeds een loze uitspraak, want er staat niet eens een tijdseenheid bij (400.000 bit per seconde?).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 95

Re: Het brein verwerkt 400.000 bit aan informatie?

Ja dat is idd ook waar er staat niet eens een tijdseenheid bij. Volgens mij per seconde idd, maar ik hoorde dat in een filmpje dat ging over de quantum theorie in verband met bewustzijn. Hoe deze de bewustzijn moest verklaren. (Ik geloof niet dat de quantum theorie dat kan, maar goed ik was toch wel een beetje benieuwd.)

En mijn excuses voor eventuele spelfouten maar ik heb nu een beetje haast.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Het brein verwerkt 400.000 bit aan informatie?

ik hoorde dat in een filmpje dat ging over de quantum theorie in verband met bewustzijn. Hoe deze de bewustzijn moest verklaren. (Ik geloof niet dat de quantum theorie dat kan, maar goed ik was toch wel een beetje benieuwd.)
Ah, dat verklaart een hoop. Ik denk dat kwantummechanica de meest misbruikte natuurkundige theorie is, en als het dan ook nog eens een filmpje is, zou ik het niet al te serieus nemen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Het brein verwerkt 400.000 bit aan informatie?

Hoewel ik eens een boek gelezen heb van een nederlander (de naam ontglipt me) waarin heel wat (moderne) wiskunde wordt uitgelegd. (o.m. Liefde door de wiskunde verklaren, Ingrid Daubechies en de JPG-afbeelding,...) waarin er ook een vergelijking gemaakt werd tussen een computer en een stel hersenen, en het bleek dat de hersenen het dubbel aan rekenkracht dan de krachtigste computer ter wereld hadden. Toen vroeg ik me ook al af hoe ze daarbij gekomen waren. De rede dat we niet zo snel kunnen rekenen zou dan ook te wijten zijn aan de (relatief) zeer trage transportsnelheid van het brein.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Berichten: 95

Re: Het brein verwerkt 400.000 bit aan informatie?

... Sorry, ik was niet helemaal tevreden over mijn antwoord. Het kwam er alleen op neer dat ik direct in de sceptische modus vlieg als iemand (die geen wetenschapper is) de quantummechanica als argumentatie voor een bepaalt idee gebruikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Het brein verwerkt 400.000 bit aan informatie?

Het kwam er alleen op neer dat ik direct in de sceptische modus vlieg als iemand (die geen wetenschapper is) de quantummechanica als argumentatie voor een bepaaltd idee gebruikt.
Dat lijkt me een goede gewoonte, want zoals ik al zei
Ik denk dat kwantummechanica de meest misbruikte natuurkundige theorie is
Wat bedoel je precies met het volgende?
... Sorry, ik was niet helemaal tevreden over mijn antwoord.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 56

Re: Het brein verwerkt 400.000 bit aan informatie?

Razerwint schreef:Het is een heel simpele en korte vraag, maar ik zit er wel een beetje mee. Het zit zo:

Laatst hoorde ik dat het brein 400000 bit aan informatie verwerkt, maar ik kan dat moeilijk aannemen. Want hoe kan iemand in hemelsnaam weten of zelfs schatten hoeveel informatie het brein verwerkt als we niet eens precies weten hoe het werkt? Weet iemand hoe je daar een getal aan kan verbinden wat voor experiment ze gedaan zouden kunnen hebben om erachter te komen hoeveel informatie het brein verwerkt? Dank u.
Een huisvrouw die onaangekondigd visite krijgt zal het vermogen om te reageren en op te lossen behoorlijk aanspreken.

Een schaker zal het zelfde hebben bij een onverwachte zet.

Er moet een sleutel komen voor wat één menselijke bit per seconde is.

Doe eens een redelijk voorstel,dan kunnen we eens oordelen wat het brein dat 400000 bit aan informatie verwerkt moet doen om zover te komen.

Of geef ons de details van dat expiriment dat ze gedaan zouden kunnen hebben om erachter te komen hoeveel informatie het brein verwerkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Het brein verwerkt 400.000 bit aan informatie?

De rede dat we niet zo snel kunnen rekenen zou dan ook te wijten zijn aan de (relatief) zeer trage transportsnelheid van het brein.
Volgens mij kan het menselijk brein wél veel sneller rekenen dan een computer. Alleen kunnen we dat niet op een bewust niveau. Want waar getallen voor computers niet meer dan enkele simpele bitjes zijn, zijn "getallen" waar wij bewust aan denken, zeer complexe abstracte concepten, waar een heel scala aan associaties aan hangt.

Zodra je aan een getal denkt, denk je aan zijn naam/uitspraak, hoe je het schrijft, of het je geluksgetal of geboortedag is, enzovoorts. Dat zijn al miljoenen malen meer operaties dan die een computer uitvoert bij het verwerken van een getal.

Computer: Afbeelding

Hersens: Afbeelding

Op veel lager, basaal niveau kunnen onze hersenen ook best met "simpele" getallen rekenen, zonder al die associaties en abstracties. Veel sneller dan een computer. Maar dat kunnen wij niet bewust meemaken of beleven, want juist al die associaties zorgen ervoor dat wij het getal "ervaren" wanneer we er aan denken, of het getal "voor de geest halen".

Nou is een neuron in onze hersenen lang niet zo snel als een transistor in een computer, maar we hebben er wel 100 miljard die allemaal tegelijk werken, terwijl een computer zijn transistors één voor één moet aansturen.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 56

Re: Het brein verwerkt 400.000 bit aan informatie?

Besef wel dat de computer met ons brein gemaakt is.

Een computer kan geen ei koken. ;)

Daarom is een bit/seconde-sleutel nodig,pas dan kunnen we oordelen wat het brein dat 400000 bit aan informatie verwerkt moet doen om tot iets te komen.

Bijvoorbeeld:

Mijn sokken aantrekken 2 Mb.

Mijn kind de sokken aantrekken 3,5 Mb.

De sokken mogen schoon zijn én op dat moment uit de kast gepakt zijn terwijl het kind al zit voor de handeling.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Het brein verwerkt 400.000 bit aan informatie?

esmaralda schreef:Besef wel dat de computer met ons brein gemaakt is.

Een computer kan geen ei koken. ;)
Dat is geen eerlijke vergelijking :P

Een schaakcomputer is ook met ons brein gemaakt, en die kan beter schaken dan ons brein.

En ons brein is trouwens ook door onszelf gemaakt (naja, door onze ouders).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Het brein verwerkt 400.000 bit aan informatie?

;)

t'ja maar dat betekent nog niet dat ee schaakcomputer intelligent is, het is een soort van gericht brute force. Wat gehoochel met getalletjes. Terwijl wij sense hebben. Informatie is immers data+interpretatie+context ons brein werkt natuurlijk anders dan computers, maar in wezen zijn onze hersensellen operatoren, net als in een computer de syntax van code.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Het brein verwerkt 400.000 bit aan informatie?

t'ja maar dat betekent nog niet dat ee schaakcomputer intelligent is, het is een soort van gericht brute force. Wat gehoochel met getalletjes. Terwijl wij sense hebben.
Sense is uiteindelijk ook 'slechts' gegoochel met getalletjes ;)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Het brein verwerkt 400.000 bit aan informatie?

esmaralda schreef:Bijvoorbeeld:

Mijn sokken aantrekken 2 Mb.

Mijn kind de sokken aantrekken 3,5 Mb.

De sokken mogen schoon zijn én op dat moment uit de kast gepakt zijn terwijl het kind al zit voor de handeling.
Dat is te arbitrair. Wil je hier een wat objectieve maat op plakken, dan zou je bijvoorbeeld het aantal actiepotentialen per neuron per seconde per eenheid van informatie moeten nemen. Iets in die richting i.i.g. Ik denk dat dat op dit moment nog niet mogelijk is. Bij de meest eenvoudige stimuli schieten hele hersengebieden in gang om allemaal samen te onderscheiden wat er gepresenteerd is. Je zou een hoop single cell recordings nodig hebben, de resolutie (spatiaal en temporeel) van andere neuro-imaging technieken is gewoon niet hoog genoeg. En single cell recordings worden in de regel niet echt gedaan bij mensen.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Het brein verwerkt 400.000 bit aan informatie?

Sense is uiteindelijk ook 'slechts' gegoochel met getalletjes ;)
Tja, maar vreemd genoeg zijn wij in staat om onze eigen code met sense aan te passen. We kunnen van nature niet schaken, maar we kunnen het wel leren, een computer leert dat niet, hij is afhankelijk van een intelligent object dat het hem zeer expliciet zegt.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Reageer