Hoe laat je zien dat een verzameling begrensd is?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 86

Hoe laat je zien dat een verzameling begrensd is?

Ik weet wat de term begrensd inhoudt. Dat wil dus zeggen dat een verzameling die begrensd is te bevatten is in een bol met een groot genoeg straal. Maar hoe laat je zien dat een verzameling begrensd is? Stel ik heb de volgende verzameling:

V={x element van R^2 : x1_<(x1)^3/3_<x2_<(x2)^3/3}

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Hoe laat je zien dat een verzameling begrensd is?

Voor de zekerheid (de betekenis van je underscores zijn niet zo duidelijk), bedoel je deze verzameling?
\(V=\left\{x\in\rr^2 : x_1\leq\frac{x_1^3}{3}\leq x_2\leq \frac{x_2^3}{3}\right\}\)
Je moet dus een
\(a\in\rr^2\)
en
\(R>0\)
vinden zodat
\(d(x,a)<R\)
voor alle
\(x\in V\)
.

Deze V lijkt me niet begrensd: voor iedere
\(x_2>\sqrt{3}\)
geldt
\((0,x_2)\in V\)
. Je kunt
\(x_2\)
dus willekeurig groot kiezen, zodat de afstand tot iedere vast punt a willekeurig groot wordt.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 86

Re: Hoe laat je zien dat een verzameling begrensd is?

Ja je hebt gelijk. Bij nader inzien is hij niet begrensd. Ik kan nu niet 1,2,3 op een verzameling diebegrensd is komen. Maar in het algemeen hoe laat je zien dat een verzameling begrensd is? en ik heb nog een vraag hoe plot je verzamelingen in mathematica?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Hoe laat je zien dat een verzameling begrensd is?

Maar in het algemeen hoe laat je zien dat een verzameling V begrensd is?
Flauw antwoord (per definitie): door een a in je 'universum' en R>0 te kiezen en te laten zien dat
\(V\subset B(a;R)\)
.

Er is geen 'algemeen' recept voor. Als je met een specifieke verzameling problemen hebt, kun je hier natuurlijk altijd hulp vragen.
en ik heb nog een vraag hoe plot je verzamelingen in mathematica?
Ook weer een erg algemene vraag; de verzameling der rode auto's zal bijv. lastig te plotten zijn ;)

Een handige optie, die geloof ik pas sinds versie 6 erin zit, is RegionFunction. Zoek in de help voor meer info. Voorbeeldje:

Code: Selecteer alles

Plot3D[(10 x y)/(2 x^2 + 3 y^2), {x, -3, 3}, {y, -3, 3},  

 RegionFunction -> Function[{x, y, z}, 2 x^2 + 3 y^2 > 1/5], 

 Mesh -> None]
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 86

Re: Hoe laat je zien dat een verzameling begrensd is?

Bedankt voor de hulp!

Reageer