[aardrijkskunde] vragen mount everest

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[aardrijkskunde] vragen mount everest

olà!

Ik ben een leerling van de Humane wetenschappen en zit in het 6e jaar.

Ik moet voor het vak Aardrijkskunde een taak maken over een gebergte naar keuze en mijn keuze is gevallen op de Mount Everest.

Aangezien ik suck in Aardrijksunde is alle hulp welkom!

Hieronder volgen de vragen die ik moet oplossen.

Het is helemaal niet erg moest je niet alle vragen zou kunnen oplossen (begrijp ik ten zeerste), ook al kan je een vraag maar half oplossen, je helpt me al heel veel verder!

alvast bedankt!

groetjes,

Isaura

1.Leg uit aan de hand van de platentektoniek het ontstaan van het gebergte uit.

2.Situeer het ontstaan van het gebergte in de tijd. (Geologische tijdsschaal)

3.Bespreek kort enkele veel voorkomende gesteenten in het gebergte aan de hand van een geologische doorsnede, handboek over gesteente,…

4.Maak een korte toeristische analyse over dit gebergte.

(zijn er spectaculaire landschapselementen, welke sporten kan je er zoals beoefenen, welke accommodaties zijn er te vinden,...)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [aardrijkskunde] vragen mount everest

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
Quote[td] [color="#808080"][b][u]WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE [/u][/b] [i]Punt één hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen. [/i][/color] [/td]
Wat heb je zelf al geprobeerd of waar zit je precies vast?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 6

Re: [aardrijkskunde] vragen mount everest

issike schreef:olà!

Ik ben een leerling van de Humane wetenschappen en zit in het 6e jaar.

Ik moet voor het vak Aardrijkskunde een taak maken over een gebergte naar keuze en mijn keuze is gevallen op de Mount Everest.

Aangezien ik suck in Aardrijksunde is alle hulp welkom!

Hieronder volgen de vragen die ik moet oplossen.

Het is helemaal niet erg moest je niet alle vragen zou kunnen oplossen (begrijp ik ten zeerste), ook al kan je een vraag maar half oplossen, je helpt me al heel veel verder!

alvast bedankt!

groetjes,

Isaura

1.Leg uit aan de hand van de platentektoniek het ontstaan van het gebergte uit.

2.Situeer het ontstaan van het gebergte in de tijd. (Geologische tijdsschaal)

3.Bespreek kort enkele veel voorkomende gesteenten in het gebergte aan de hand van een geologische doorsnede, handboek over gesteente,…

4.Maak een korte toeristische analyse over dit gebergte.

(zijn er spectaculaire landschapselementen, welke sporten kan je er zoals beoefenen, welke accommodaties zijn er te vinden,...)
Bij de eerste vrazag heb ik al een antwoord gevonden. Willen jullie eens kijken of dit ongeveer juist zit?

1.Leg uit aan de hand van de platentektoniek het ontstaan van het gebergte uit.

==> Miljoenen jaren geleden verschoof de Indisch-Australische plaat stilletjes aan naar het noorden. India verschoof mede hierdoor ook naar het noorden. Op een bepaald moment botste de Indisch-Australische plaat tegen de Euraziatische plaat. De Indisch-Australische plaat (hogere dichtheid) subduceert onder de Euraziatische plaat. Er komt materiaal hogerop te liggen en na miljoenen jaren hoge druk ontstaat er een gebergte, in dit geval de Mount Everest.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [aardrijkskunde] vragen mount everest

Dat is wel ongeveer wat er gebeurde (en nog steeds gebeurt). Het antwoord op vraag 2 kan dan ook nooit meer ver weg zijn. Dat lijkt wel uit dezelfde bron te kunnen moeten komen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: [aardrijkskunde] vragen mount everest

Pas op: een gebergte is een groep aaneengesloten bergen. De Mount Everest is een berg en als zodanig onderdeel van het gebergte de Himalaya.

Berichten: 6

Re: [aardrijkskunde] vragen mount everest

Pas op: een gebergte is een groep aaneengesloten bergen. De Mount Everest is een berg en als zodanig onderdeel van het gebergte de Himalaya.
dat is inderdaad een belangrijk detail dat ik best kan vermelden.

Zou men mij eventueel kunnen verder helpen met bijvoorbeeld een goede website waar ik de verschillende gesteenten kan opzoeken?

danku!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [aardrijkskunde] vragen mount everest

"Give a man a fish and you feed him for a day. Teach him how to fish and you feed him for a lifetime. "

(Lao Tzu (betwist) )

We hebben een schitterende [Handleiding] zoeken met :P

voor de historie:

:rho: geological history of the himalayas (zo simpel kan het zijn ;) )

bijv:

http://www.britannica.com/EBchecked/topic/...eologic-history

En daar vind je ook wel een en ander alvast over gesteenten op en rond de himalaya's, geeft wat sleutels voor verder zoekwerk ....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: [aardrijkskunde] vragen mount everest

Jan van de Velde schreef:"Give a man a fish and you feed him for a day. Teach him how to fish and you feed him for a lifetime. "

(Lao Tzu (betwist) )

We hebben een schitterende [Handleiding] zoeken met :P

voor de historie:

:P geological history of the himalayas (zo simpel kan het zijn ;) )

bijv:

http://www.britannica.com/EBchecked/topic/...eologic-history

En daar vind je ook wel een en ander alvast over gesteenten op en rond de himalaya's, geeft wat sleutels voor verder zoekwerk ....
wauw, danku voor de website! Ontussen heb ik heel mijn taak af!

Dankuwel voor de hulp!

Berichten: 597

Re: [aardrijkskunde] vragen mount everest

issike schreef:Bij de eerste vrazag heb ik al een antwoord gevonden. Willen jullie eens kijken of dit ongeveer juist zit?

1.Leg uit aan de hand van de platentektoniek het ontstaan van het gebergte uit.

==> Miljoenen jaren geleden verschoof de Indisch-Australische plaat stilletjes aan naar het noorden. India verschoof mede hierdoor ook naar het noorden. Op een bepaald moment botste de Indisch-Australische plaat tegen de Euraziatische plaat. De Indisch-Australische plaat (hogere dichtheid) subduceert onder de Euraziatische plaat. Er komt materiaal hogerop te liggen en na miljoenen jaren hoge druk ontstaat er een gebergte, in dit geval de Mount Everest.
Ik zou er toch zeker bij vermelden dat de oceanische korst subduceert onder de continentale korst (omdat het een hogere dichtigheid heeft dan de continentale korst), maar dat het continent dat aan die oceanische korst vasthangt ook wordt meegetrokken en als deze botst tegen de andere continentale plaat, dan krijgt ge geen subdcutie maar dan treedt er gebergtevorming op.

dit is ook het geval geweest voor onze Alpen
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Berichten: 6

Re: [aardrijkskunde] vragen mount everest

Fabrice Macours schreef:Ik zou er toch zeker bij vermelden dat de oceanische korst subduceert onder de continentale korst (omdat het een hogere dichtigheid heeft dan de continentale korst), maar dat het continent dat aan die oceanische korst vasthangt ook wordt meegetrokken en als deze botst tegen de andere continentale plaat, dan krijgt ge geen subdcutie maar dan treedt er gebergtevorming op.

dit is ook het geval geweest voor onze Alpen
danku =)

Reageer