Hond kan er niet tegen dat je er aan snuffelt

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 159

Hond kan er niet tegen dat je er aan snuffelt

Toen ik 13-14 jaar was maakte had ik de onhebbelijke gewoonte mijn hond op allerlei manieren te treiteren. Een van de dingen die hij absoluut niet graag had, was dat je aan hem snuffelde. Als ik dat deed, begon hij steeds te grommen, kroop weg enz.

Op een keer zat ik, zoals ik al veel gedaan had, op het bed de hond voortdurend te besnuffelen terwijl ik hem vasthield. Hij werd erg kwaad, gromde steeds luider, maar ik negeerde het en bleef doorgaan. Uiteindelijk heeft de hond dan maar besloten: “Wie niet horen wil, moet…” Het was een voltreffer. Vóór ik doorhad wat er gebeurde, voelde ik een heftige pijn in mijn neus opkomen. Het orgaan waarmee ik de hond zo pestte, werd geplet tussen enkele grote hoektanden, met een kracht die deed denken aan een bankschroef. Meteen vloeide er flink wat bloed uit. Mijn gezicht zag er griezelig uit. En zeer dat het deed. Ik ben er niet mee naar de dokter geweest, het is in enkele weken vanzelf genezen.

Daarna snuffelde ik soms nog aan de hond, maar natuurlijk niet zonder voorzorgen. Ik legde bijvoorbeeld eerst een deken over hem, zodat hij niet zomaar recht naar mijn neus kon happen. Als ik er dan aan snuffelde, werd hij kwaad en kroop onder het bed. Na verloop van tijd had hij door dat, telkens ik een deken over hem legde, ik hem begon te besnuffelen. Dan kroop hij al kwaad onder het bed zodra ik het deken over hem probeerde te leggen. Vanaf dan zei ik, iedere keer vóór ik het deken over de hond wou leggen: “K ga u een beetje dekentje geven.” En na een tijd kroop hij dan al kwaad onder het bed zodra ik zei: “K ga u een beetje dekentje geven.”

Nu wil ik toch wel eens weten: hoe komt hij dat mijn hond er niet tegen kan besnuffeld te worden? Als honden elkaar ontmoeten besnuffelen ze elkaar toch ook? Interpreteert de hond dat als een bedreiging of zo? En is dit een standaardeigenschap van honden, worden andere honden ook kwaad als je ze besnuffelt?
Wij vergoeden nooit schade veroorzaakt of veregerd door wapens of tuigen die bestemd zijn om te ontploffen door wijziging van de structuur van de atoomkern.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Hond kan er niet tegen dat je er aan snuffelt

Je kan niet zeggen dat jouw hond aggressief was. Wel defensief. Je dreef hem tot het uiterste en een flinke beet was zijn respons. Echte literatuur vind je hier natuurlijk niet over. Maar in het algemeen houden honden er niet van als je je niet gedraagd zoals je bent. Honden hebben discipline en leiderschap nodig. Als je hun gedrag dan gaat overnemen, gaat het mis. Blaffen of rondkruipen is uit den boze. ik bedenk ook dat snuffelen een soort van kennismaking is. Zo weten ze wat je gegeten hebt en waar je geweest bent. Misschien vond je hond het gevaarlijk om veel informatie over zichzelf vrij te geven. Gezien de relatie met je hond.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 56

Re: Hond kan er niet tegen dat je er aan snuffelt

Het antwoord van Jona444 is correct en ik zou er aan toe willen voegen dat je niet moet proberen de rangorde te verstoren. Je bent de baas van de hond en als zodanig is de hond ondergeschikt en moet aan de baas ruiken en merken dat hij/zij door de baas in zijn omgeving geaccepteerd wordt. De omgekeerde wereld is niet toegestaan en wil zeggen, voor de hond: "Mijn baas is zijn verstand kwijt en is daardoor gevaarlijk voor mij". Als jullie gelijk zouden zijn, is het nog lastiger want dan is er geen rangorde = geen leiding = chaos = dood. Zo simpel is het, als je hond bent.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Hond kan er niet tegen dat je er aan snuffelt

Na verloop van tijd had hij door dat, telkens ik een deken over hem legde, ik hem begon te besnuffelen. Dan kroop hij al kwaad onder het bed zodra ik het deken over hem probeerde te leggen. Vanaf dan zei ik, iedere keer vóór ik het deken over de hond wou leggen: “K ga u een beetje dekentje geven.” En na een tijd kroop hij dan al kwaad onder het bed zodra ik zei: “K ga u een beetje dekentje geven.”


Dit is trouwens een mooi voorbeeld van de klassieke conditionering. Jammer dat Ivan Pavlov je een goeie honderd jaar voor was. ;)
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 95

Re: Hond kan er niet tegen dat je er aan snuffelt

Het antwoord van Jona444 is correct en ik zou er aan toe willen voegen dat je niet moet proberen de rangorde te verstoren. Je bent de baas van de hond en als zodanig is de hond ondergeschikt en moet aan de baas ruiken en merken dat hij/zij door de baas in zijn omgeving geaccepteerd wordt. De omgekeerde wereld is niet toegestaan en wil zeggen, voor de hond: "Mijn baas is zijn verstand kwijt en is daardoor gevaarlijk voor mij". Als jullie gelijk zouden zijn, is het nog lastiger want dan is er geen rangorde = geen leiding = chaos = dood. Zo simpel is het, als je hond bent.


Dus alfa-honden snuffelen niet? Want het lijkt me niet dat een hond doorheeft dat een mens niet hoort te snuffelen. Als ze alleen bij snuffelende mensen opgroeien zullen ze volgens mij denken dat dat de gewoonte is. Ik denk eerder dat het is omdat het niet gebruikelijk is voor de hond. Voordat stormbeest 13 werd en besefte dat hij de hond ook kon pesten had Stormbeest volgens mij nog nooit aan de hond gesnuffeld. Dit was dus ongebruikelijk en instinctief is alles wat vreemd is eng, ook bij honden denk ik. Maarja ik heb er eigenlijk geen verstand van.

Reageer