[fysica] krachten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[fysica] krachten

Ik heb de volgende vraag:

wat is de kracht tussen een elektromagneet en een stuk ijzer als functie van de afstand tussen hen in?

Gegeven is de elektromagneet zonder kern, met 100 windingen, 0,1 meter lang, 0,05 meter in diameter, en met een stroomsterkte van 2 A. Ook kan de elektromagneet niet bewegen, en is gewikkeld rond een pvc buis

Het stuk ijzer is 0,1 kg, en beweegt naar de opening van de elektromagneet toe

Ik weet dat de kracht te berekenen is met deze formule:

K = (1/(4.(pi).(mu))).(m1.m2/r^2)

Maar dan vraag ik mij nog af wat de poolsterkte is van de elektromagneet (misschien staat die in relatie tot de magnetische inductie van de elektromagneet?) en als gevolg daarvan de poolsterkte van het stuk ijzer

Bij voorbaat dank

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fysica] krachten

Kun je iets meer informatie geven over het 'stuk ijzer'? De kracht lijkt me namelijk nogal afhankelijk van de vorm van het stuk ijzer.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 2

Re: [fysica] krachten

Volgens mij was het stuk ijzer een cilinder met diameter 0,04 meter, de lengte weet ik niet meer precies, volgens mij ook rond de 0,04 meter

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] krachten

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer