Algemene vragen ivm dimensioneren componenten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Algemene vragen ivm dimensioneren componenten

Korte situering van mijn probleem: voor een project dien ik een machine te hernieuwen. Het komt er op neer een volledig nieuwe sturing te voorzien welke wordt aangestuurd met een plc.

Bij het ontwerp botste ik op enkele vragen. Op het bedrijf zelf krijg ik steeds verschillende antwoorden te horen.

Daarom hoop ik hier een duidelijk resultaat te vinden.

Hieronder volgt een lijst van alle situaties.

1)Als ik een transfobeveiligingsschakelaar gebruik voor een transfo (prim: 400VAC sec:230VAC) van 1600VA volstaat het dan om deze in te stellen op 10A? M.a.w. is deze goed gekozen?

2)De aankomst van mijn verdeelkast geschiedt met 3x400VAC en het is een IT-net. Na het gebruik van een transformator (met gescheiden wikkelingen) maak ik dus een kunstmatig TN-net. In principe zou ik hier dus een differentieelschakelaar moeten plaatsen, al wordt elk circuit van de secundaire wel afzonderlijk gezekerd. Kan ik dan mijn differentieel niet gewoon weglaten?

3)Over de spoel van een 230VAC relais plaats ik telkens de RC-keten van Siemens. Deze zijn modulair en kunnen eenvoudig op het relais worden geklikt. Complexe, theoretische en onbruikbare formules heb zelf genoeg, maar kan iemand dit praktisch berekenen?

4)Ik maak gebruik van een thyristorbrug die op hun beurt verwarmingsweerstanden van 30kW aansturen. De lengte van de kabel bedraagt 15m. Is het zinvol om hiervoor een EMC-kabel te gebruiken zodat het net niet vervuild geraakt?

Als je een vraag (of meerdere uiteraard) kan beantwoorden, ben ik je ontzettend dankbaar.

Vriendelijke groet,

Pieter

Berichten: 11

Re: Algemene vragen ivm dimensioneren componenten

1. hoe lang is de kabel normaal heb je met 10A genoeg maar 16A is goedkoper, hoe raar het ook mag klinken.

2. nee je kan hem niet weglaten, fout- en lekstromen.

3. sorry, ik moet u het antwoord schuldig blijven.

4. Kort genoeg moet niks tussen
Wim

Reageer