Lorentzkracht en draaispoel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 18

Lorentzkracht en draaispoel

Hallo,

Ik had wat vragen over een spoel in een magnetisch veld die is opgehangen aan een draaibare as. Als er stroom door de spoel loopt, ontstaat een lorentzkracht waardoor de draaispoel vanuit horizontale positie naar een verticale positie zal draaien. Als de spoel volledig verticaal is, zal de beweging stoppen, omdat het moment van de lorentzkracht op de delen van de draad gelijk is aan 0. Als we de richting van de stroom omdraaien, geldt hetzelfde, alleen zal de spoel in tegengestelde richting draaien.

Nu mijn vraag. Als de stroomsterkte I door de spoel groter wordt, draait de spoel dan alleen sneller naar zijn verticale positie door een grote lorentzkracht, of zal de spoel dan ook verder doordraaien, en zo ja, waarom?

En dan nog een controlevraag, klopt mijn theorie boven de eerste vraag?

bvd

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Lorentzkracht en draaispoel

Of het allemaal klopt hangt ook af van de opstelling van het geheel.

Als de stroom groter wordt, dan zal het koppel op de spoel ook groter zijn, dus de versnelling van de spoel is groter, dus hij bereikt sneller zijn eindpositie. Lijkt mij allemaal vrij logisch.

Door de traagheid zal de spooel nog even doorschieten, maar daarna zal hij terugdraaien naar de positie waar het koppel nul is. Waarschijnlijk zal er ook nog een uitslingering zijn rond die rustpositie.

Reageer