3 fase asynchrone elektromotor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 24

3 fase asynchrone elektromotor

Beste,

Het volgende:

Ik wil het vermogen van een drie fase a-synchrone elektromotor berekenen.

We kunnen aflezen op onze frequentie regelaar wat de stroom en de spanning is.

Verder is de cos phi bekend

We gebruiken twee toerentallen:

Gegevens bij toerental 1:

388 V

35 A

cos phi 0.79

Toerental 2:

112 V

46 A

cos phi 0.4

Omdat ik niet wist of de afgelezen stroom nu per fase is of de totale stroom heb ik met een stroomtang alle drie de fases nagemeten. Het bleek dat de fases ongeveer de zelfde hoeveelheid stroom trokken (dus goede motor). Per fase was de stroom gelijk aan het afgelezen op de frequentie regelaar.

Is het nu dat ik om het vermogen te berekenen van de motor het totale vermogen vermenigvuldig met 3? (vanwege drie fasen)

dus P=U*I*wortel 3*cos phi --> 388*35*0.79*1.73 = 18.5 kW per fase dus totaal 18.5*3 = 55.5 kW?

Of hoe kan ik het motorvermogen anders berekenen (totale vermogen en vermogen per fase?)

alvast bedankt

mvg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 3 fase asynchrone elektromotor

dus P=U*I*wortel 3*cos phi -->
Als U de spanning is tussen de fasen, dan is dit al het totale vermogen.

Het vermogen per fase is P=Uf*I*cos phi. Hierin is Uf de fasespanning, dat is dus de spanning tussen de fase en het sterpunt.

Het totale vermogen is dan 3 keer zo groot, dus P=Uf*I*cos phi*3

Vervang je nu Uf (fasespanning) door Ul (lijnspanning), dan verandert de 3 in wortel 3, aangezien de lijnspanning wortel 3 keer zo groot is als de fasespanning.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: 3 fase asynchrone elektromotor

Bedankt klazon voor dit zeer duidelijk antwoord, dit is een probleem waar ik zelf ook nog steeds problemen mee heb.

Ik veronderstel wel dat uw antwoord enkel geldt in geval van een motor in ster geschakeld?

Zou het mogelijk zijn het totaal vermogen en het vermogen per fase ook even duidelijk uit te leggen in geval van een driehoeksschakeling, aangezien daar de lijn- en fasestroom met een factor sqrt(3) verschillen...?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 3 fase asynchrone elektromotor

Misschien een beetje moeilijk te vatten, maar het maakt niet uit of de motor in driehoek of in ster is geschakeld.

Bij een driehoekschakeling is er geen sterpunt in de motor, maar meestal wel in het net, nl. de nul. Als er geen fysiek sterpunt is kun je de fasespanning niet meten, maar je kunt wel met een fictief sterpunt rekenen.

Omdat er aan de motor meestal geen fysiek sterpunt is wordt in de formule vaak met de lijnspanning gerekend, want die kun je wel meten. En dan gebruik je dus de factor wortel 3 in plaats van 3.

Berichten: 24

Re: 3 fase asynchrone elektromotor

Ok harstikke bedankt Klazon,

Ik neem aan dat de afgelezen spanning op de freq regelaar lijnspanning is (ik ga dit nog even nameten).

Er geldt dan dus simpelweg dat het totale vermogen van de motor gelijk is aan

U=388V, I=35A en cos phi = 0.79

P=Ul*I*1.73*cos phi --> P=388*35*1.73*0.79 = 18.5 kW

Als ik het goed heb is de fasespanning dan 388V/1.73 = 224 V (klopt volgens mij omdat spanning onderling tussen fasen 400 V is en spanning tussen fase en nul 230 V)

Controle:

Voor fasespanning moet het bovenstaande dan ook te berekenen zijn:

P = Uf*I*3*cos phi --> 224*3*35*0.79 = 18.5 kW (dus klopt)

Misschien was het voor jullie een simpele vraag, maar voor een WTBer was dit moeilijk te begrijpen.

Het is me nu duidelijk

Bedankt.

Reageer