Gagreflex en cn ix

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 189

Gagreflex en cn ix

Hallo

Ik ben hier bezig aan een werkstuk voor anatomie en het gaat momenteel over de rol van de N. glossopharyngeus [CN IX] in de (oro)pharynx. Klopt het als ik zeg dat wanneer een tumor CN IX spert, de gagreflex/pharynxreflex niet (goed) werkt?

Alvast bedankt

Ike

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Gagreflex en cn ix

Dat klopt, de wurgreflex wordt afferent geregeld door de glossopharyngeus (N. IX) en efferent door de vagus (N. X).

Een onderbreking van de reflexboog (zowel afferent als efferent) leidt tot uitval van een reflex.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 189

Re: Gagreflex en cn ix

anusthesist schreef:Dat klopt, de wurgreflex wordt afferent geregeld door de glossopharyngeus (N. IX) en efferent door de vagus (N. X).

Een onderbreking van de reflexboog (zowel afferent als efferent) leidt tot uitval van een reflex.
Als ik het goed begrijp: CN IX brengt een zenuw naar en CN X een zenuw terug. Als er ergens een onderbreking is, dan is er geen reflex meer. (cfr. serieschakeling?)

Is deze reflex trouwens de reactie die je 'doet' na b.v. een lepel in je keel te hebben gestoken?

Alvast bedankt!

Ike

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Gagreflex en cn ix

Je hebt alweer gelijk Ike ;)

De glossopharyngeus is een zowel een motorische als sensibile zenuw. Het sensibele deel geeft druk of rekinformatie door aan de Nucleus Solitarius in de hersenstam. Deze projecteert naar de Nucleus Ambiguus (ook in de hersenstam) waarin het motorische deel van de N. Vagus ligt. In de kernen wordt dus overgeschakeld. Een beschadiging van de afferent zenuw, kern of efferente zenuw leidt tot uitval van de reflex.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 189

Re: Gagreflex en cn ix

anusthesist schreef:Je hebt alweer gelijk Ike :P

De glossopharyngeus is een zowel een motorische als sensibile zenuw. Het sensibele deel geeft druk of rekinformatie door aan de Nucleus Solitarius in de hersenstam. Deze projecteert naar de Nucleus Ambiguus (ook in de hersenstam) waarin het motorische deel van de N. Vagus ligt. In de kernen wordt dus overgeschakeld. Een beschadiging van de afferent zenuw, kern of efferente zenuw leidt tot uitval van de reflex.
Oke, vree bedankt! Neuro-anatomie is voor volgend jaar, dus ik ga mijn leven nu nog niet moeilijker maken door al over hersenen te praten in mijn werk ;) , maar ik begrijp het concept wel.

Reageer