Waarom zie je een spiegelbeeld?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 341

Waarom zie je een spiegelbeeld?

Bij natuurkunde behandelen we nu het onderwerp licht. Ik vroeg laatst aan mijn natuurkunde leraar hoe het kwam dat je wel een spiegelbeeld ziet in een spiegel maar niet op andere dingen zoals bijvoorbeeld een muur. Het licht wordt toch van beide gereflecteerd dus wat is er anders aan de spiegel? Aangezien mijn leraar hier niet direct een antwoord op had probeer ik het hier maar. ;)

Berichten: 771

Re: Waarom zie je een spiegelbeeld?

ik ben niet helemaal zeker van men antwoord maar intuïtief zou ik het zo verklaren:

Licht bestaat uit een mengelmoes van kleuren, en als je 1 kleur ziet, is dat omdat het object verschillende frequenties absorbeert, en maar enkele terugstraalt (dit is dan de kleur van de muur die je ziet)

Dat is ook wat een muur doet, het absorbeert de meeste frequenties

Het verschil met een spiegel zit hem in welke frequenties er worden geabsorbeerd

Een spiegel absorbeert geen van de frequenties uit het zichtbare spectrum, dus weerkaatst alle kleuren die op hem afkomen, en zo zie je dus een spiegelbeeld.

again: ben er niet 100% zeker van, maar dat lijkt me een logische verklaring ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Waarom zie je een spiegelbeeld?

dat is een deel van de verklaring, en niet per se de belangrijkste. Je hebt twee soorten weerkaatsing, spiegelende en diffuse. Het verschil is dat diffuse weerkaatsing plaatsvindt op een ruw oppervlak. Je kunt je de muur dan indenken als een heleboel minuscule "spiegeltjes" die het licht (voorzover ze het niet absorberen inderdaad) allemaal een andere kant op weerkaatsen, omdat ze allemaal anders gericht zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Waarom zie je een spiegelbeeld?

Het wordt al duidelijker. Maar ook al kaatst een muur het licht in allerlei richtingen terug, het licht van een muur dat in je oog komt heeft dezelfde richting als het licht dat van een spiegel terug kaatst. Het enige dat ik zo kan bedenken is dat er meer licht van een spiegel in je ogen dan van een muur. Welke denkfout maak ik?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Waarom zie je een spiegelbeeld?

De lichtstraal van een schaduw op een muur is niet recht. Als jij recht naar de muur kijkt, dus je kijklijn is loodrecht op de muur, dan zie je licht, terwijl je pupil (vrijwel) geen licht uitzend. Je weet niet waar het licht origineel vandaan komt, van de lamp, of weerspiegelt van een andere muur, van het zonlicht uit de raam, etc. etc. De punt waar je naar kijkt is een puntbron en straalt naar alle kanten uit.

Dat is bij een spiegel niet het geval, die straalt maar naar een kant uit. Als jij dus loodrecht op de spiegel kijkt, rechtvooruit, dan zie je een zwarte cirkel waar je oog is, je pupil. De spiegel is daar dus donker, terwijl dat bij de muur niet is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Waarom zie je een spiegelbeeld?

Het wordt al duidelijker. Maar ook al kaatst een muur het licht in allerlei richtingen terug, het licht van een muur dat in je oog komt heeft dezelfde richting als het licht dat van een spiegel terug kaatst. Welke denkfout maak ik?
tempus.png
tempus.png (10.26 KiB) 642 keer bekeken
we zien een rood, een blauw en een groen lampje voor een rode muur. Het groene en blauwe licht wordt allemaal geabsorbeerd en valt dus niet in ons oog. Het licht van het rode lampje kaatst op twee plaatsen terug naar mijn oog. Ik zie dus een spiegelbeeld op twee plaatsen.

Ik heb in de tekening noodzakelijkerwijs de onregelmatigheden van de muur enorm uitvergroot. Ik zie dus eigenlijk op elke mm² muur vele spiegelbeelden. Er zijn heel veel mm² in een m² muur. Ik zie dus miljoenen spiegelbeelden op een vierkante meter. Die zijn echter allemaal zeer lichtzwak, want veel licht kaatst NIET naar mijn oog. Ik zie dus een grote, vage, rode vlek op de muur.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Waarom zie je een spiegelbeeld?

Ok, ik denk dat ik het snap. Ik heb overigens nog wat andere vragen over licht, kan ik die ook hier stellen of moet ik daarvoor een apart topic openen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Waarom zie je een spiegelbeeld?

als het niet over spiegels gaat, graag nieuw topic. Worden het echt schoolboekvraagjes i.p.v. discussiestukjes, dan graag het huiswerkforum.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Waarom zie je een spiegelbeeld?

Een vervolgvraag:

Hoe kan het dat je je spiegelbeeld ziet in een zwart spiegelend oppervlak? Want als iets zwart is, dan absorbeert het al het licht. Maar om een spiegelbeeld te zien is het juist noodzakkelijk dat het licht teruggekaatst wordt naar je oog.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Waarom zie je een spiegelbeeld?

Vraag is, wat is zwart? Als het spiegelt is het niet zwart in natuurkundige zin. Jouw oog mag vinden dat het zwart lijkt in vergelijking met de omgeving, maar da's dan ook al. Je ogen, of beter je hersenen, kun je op allerlei manieren "foppen". Zéér matige meetinstrumenten, je ogen.

Natuurkundig is de beste benadering van zwart wat je ziet als je kijkt naar een klein gaatje in een hele grote, van binnen dofzwart geverfde kist. Of beter, wat je dan niét ziet.... :eusa_whistle:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Waarom zie je een spiegelbeeld?

Oké, dus het niet zwart. Spiegelen doet het wel, want ik kan m'n spiegelbeeld wel in zo'n zwartachtige spiegelend oppervlak zien. Maar blijkbaar is het geen spiegel want het kaatst niet al het licht terug zoals dat aangekomen is. Dus wat is het dan wel? :eusa_whistle:

Reageer