Energieomvormers zonnepanelen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Energieomvormers zonnepanelen

Beste,

Ik ben hier pas nieuw op dit forum omdat ik een vraag had, die ik niet echt makkelijk terugvond op google.

Ik denk wel dat dit het juiste forumdeel is omdat het niet te maken heeft over het "duurzaam klimaat" en dergelijke.

We zijn van plan om zonnepanelen te plaatsen op ons dak van het type "sunpower SPR225", wij gaan er zo'n 10 plaatsen dus hebben we een totaal Wattpiek vermogen van 2250 kWh. Wij hebben een factuur laten maken door 2 firma's. De ene suggereerde om niet één, maar twee lichtere omvormers te gebruiken omdat dit rendabeler is. (minder rendementsverlies en dergelijke volgens de leverancier). Dit is toch wel een redelijk vertrouwelijke bron, maar omdat ik dit zelf niet redelijk logisch vind ben ik op zoek naar mensen die hier meer over kennen of een geloofwaardige bron op het internet hebben waarbij dit bevestigd/ontkracht wordt.

Ik ben "ervan overtuigd" (niet dat ik er zoveel vanaf weet) dat 1 "grote" omvormer een beter rendement heeft dan 2 "kleinere" omvormers. Dit bv omdat 1 omvormer een rendement heeft van 90%; en om het makkelijk te stellen, die 2 omvormers ook een rendement van 90%.

rendement = 0,9 * 0,9 = 0,81 oftewel 81%; wat dus resulteert op een verlies van 19% ipv 10%

Deze formule en denkwijze werkt toch bij overbrengingen/motoren, dus ik verwacht dat dit ook wel zo zal zijn bij omvormers.

Mijn vraag is dus eigenlijk simpeler dan de hele formulering hierboven,

Is het raadzaam om inderdaad twee omvormers te gebruiken ipv één

Voor de twee "kleinere" omvormers zal dit het type zijn: SMA SB1100

Voor die ene grote weten we het type niet.

Graag uw advies en verklaring,

Bij voorbaat dank!

Berichten: 28

Re: Energieomvormers zonnepanelen

kan het het ook zo zijn dat de kleine omvormer aanschakelt bij bijvoorbeeld 100 watt En de grote omvormer pas bij 200 watt? geleverde energie door de zonnepanelen? dat daar het verschil in kan zitten?

Berichten: 1

Re: Energieomvormers zonnepanelen

ik kan het verkeerd hebben maar als je 2 kleine omvormers hebt die beide de helft voor hun rekening nemen, dan blijft het rendement toch gelijkt.. je vormt het toch niet 2 keer om. Dus dan maakt het niet uit of je een grote of kleine neemt. Mij lijkt dat je beter eerst even bij een bedrijf dat daarin handeld kunt informeren.

-richard-

Berichten: 202

Re: Energieomvormers zonnepanelen

Oppassen met rendements gegoochel!

Je hebt bij 1 omvormer 90% rendement. Dit is het piekrendement (waarschijnlijk) bij piekvermogen (waarschijnlijk), dus bij 2250Watt heb je 225 Watt verlies.

Nu is het vaak zo van dat verlies van 225Watt een flink deel er ook is als die omvormer op deelvermogen werkt.

Je zonnepaneel zal een groot deel van de tijd op een laag deelvermogen werken, een half zo zware omvormer heeft dan ook maar de helft van de (niet lastafhankelijke) verliezen. Dus als 90% van de tijd met de lichte uitvoering toe kunt dan maak je winst. Die 2e omvormer schakel je alleen bij als er echt veel zonnestroom te verstouwen is.

Als het allemaal keurig automatisch geschakeld wordt denk ik dat 2x de helft je meer oplevert. Die leverancier die dat adviseert moet je wel serieus nemen.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Energieomvormers zonnepanelen

Interessant idee. Zijn er commercieel beschikbare "systemen" die dit automatisch schakelen?
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 3

Re: Energieomvormers zonnepanelen

Voila, onze zonnepanelen liggen al een paar dagen mooi te schitteren op ons rijhuisdakje.

10 Sunpower 225Wp WHT paneeltjes en als omvormer een SB 2500. Foto's komen nog!

Reageer