Esd

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 25

Esd

wanneer je je werkbank netjes aan aarde hebt liggen en je jezelf ook aan aarde legt dmv een polsbandje, is het dan juist niet gevaarlijk wanneer je gaat meten in een apparaat wanneer deze aanstaat?

wat als er spanning op een koelplaatje staat? of je raakt per ongeluk de plus van een elco aan...dan krijg je juist een opdonder wanneer je aan aarde hangt toch?

kan dit probleem opgelost worden?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Esd

Met zo'n polsbandje leg je jezelf niet keihard aan aarde. Er zit een weerstand in, van naar ik meen 1 Megohm. Daardoor blijft het ongevaarlijk als je per ongeluk aan de spaninng komt, maar voor de afvoer van statische lading is het voldoende.

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Esd

Met zo'n polsbandje leg je jezelf niet keihard aan aarde. Er zit een weerstand in, van naar ik meen 1 Megohm. Daardoor blijft het ongevaarlijk als je per ongeluk aan de spaninng komt, maar voor de afvoer van statische lading is het voldoende.
Daarbij komt dat je ESD bescherming draagt als je ESD gevoelige materialen 'handled'. Inzetten van printen en IC's, etc. Dit gebeurt (als het goed is) spanningsloos.

Als je aan het meten bent kun je het beste een scheidingstrafo gebruiken.

Het werken met apparatuur die aangesloten is op het lichtnet (met of zonder scheidingstrafo) kan altijd gevaarlijk zijn, of je nu wel of geen bandje draagt.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Esd

Het werken met apparatuur die aangesloten is op het lichtnet (met of zonder scheidingstrafo) kan altijd gevaarlijk zijn, of je nu wel of geen bandje draagt.
Bedankt voor de toevoeging. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat de situatie door het polsbanje niet gevaarlijker wordt dan hij al is.

Berichten: 25

Re: Esd

wat is dan het extra voordeel van een scheidingstrafo? Ik ken mensen die deze perse niet willen gebruiken.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Esd

Door de scheidingstrafo is de schakeling waaraan je werkt/meet galvanisch gescheiden van aarde. Dus als je per ongeluk de spanning aanraakt kan er geen aardstroom door je lichaam lopen.

En als er mensen zijn die geen scheidingstrafo willen gebruiken, dan ben ik wel benieuwd naar de motivatie daarachter.

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Esd

Als je metingen aan het doen bent op apparaten die aangesloten zijn op het lichtnet lijkt het mij juist gevaarlijker om een scheidingstransformator te gebruiken. Op die manier zorg je er toch voor dat je aardlekschakelaar niet meer zal reageren en op die manier ben je niet meer beschermd tegen een foutstroom die door je lichaam naar de aarde zou kunnen vloeien. Of bekijk ik dit verkeerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Esd

Wat is 'gevaarlijk' voor het apparaat of voor jou?

zwakstroom doet niet echt zeer. ook 5V aan aarde leggen zullen de meeste voedingbronnen geen probleem mee hebben. Die zijn daar voor beschermd.

Als je een pootje van je ic aanraakt waarop 5V staat, dan kan dat een spanningsval veroorzaken. Maar een spanningsval is ook niet 'gevaarlijk' of schadend voor het IC.

Het licht er natuurlijk aan wat je aan het doen bent. zwakstroom of sterkstroom.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Esd

Op die manier zorg je er toch voor dat je aardlekschakelaar niet meer zal reageren en op die manier ben je niet meer beschermd tegen een foutstroom die door je lichaam naar de aarde zou kunnen vloeien.
Hoe kan er nou een foutstroom naar aarde vloeien als je werkt aan een schakeling die achter een scheidingstrafo zit?

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Esd

Hoe kan er nou een foutstroom naar aarde vloeien als je werkt aan een schakeling die achter een scheidingstrafo zit?


Als ik een scheidingstrafo aansluit op het net, en ik sluit op de secundaire kant (stel 230VAC) een televisie aan. Dan is het toch perfect mogelijk dat de behuizing onder spanning komt de staan als er een geleider beschadigd geraakt. Als ik deze behuizing dan aanraak zou er toch een stroom via mijn lichaam naar de aarde kunnen vloeien.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Esd

Stroom vloeit altijd in een gesloten kring. Dus als er stroom via je lichaam naar aarde loopt, dan moet die ergens anders weer terugkomen. Ik zou niet weten hoe dat pad moet lopen als er een scheidingstrafo tussen zit.

Dat is nou juist het nut van een scheidingstrafo, er kan geen stroom naar aarde lopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Esd

Ja inderdaad ik zat mis, je hebt gelijk. De stroom moet inderdaad op de één of andere manier terugvloeien. ik had het eigenlijk nog nooit op die manier bekeken. Ik dacht altijd dat het voldoende was dat de stroom ergens naartoe kon vloeien. Naar het geaarde sterpunt van de voedingstrafo op het einde van de straat bijvoorbeeld. maargoed, mijn excuses ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Esd

Als ik een scheidingstrafo aansluit op het net, en ik sluit op de secundaire kant (stel 230VAC) een televisie aan. Dan is het toch perfect mogelijk dat de behuizing onder spanning komt de staan als er een geleider beschadigd geraakt. Als ik deze behuizing dan aanraak zou er toch een stroom via mijn lichaam naar de aarde kunnen vloeien.
In mijn vorige baan had ik deze situatie constant en we gebruikten altijd een scheidingstrafo. Die zal dan zelfs in bepaalde situaties ook niet echt helpen. Je kunt meerdere kringen verzinnen die niet naar aarde vloeien maar wel gesloten zijn. Een mooi voorbeeld is de elco die gebruikt wordt in de switchmode voedingen (ca. 400V DC). Aanraken + pool en aarde van je print is maar een voorbeeld. Ontlading van de hoogspanning via het ESD veilige werkblad.

Dus ook al heb je allerlei extra voorzieningen, het blijft gevaarlijk. Bewust zijn van de gevaren en daar naar handelen is misschien wel je grootste veiligheidsvoorziening.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 25

Re: Esd

klazon schreef:Door de scheidingstrafo is de schakeling waaraan je werkt/meet galvanisch gescheiden van aarde. Dus als je per ongeluk de spanning aanraakt kan er geen aardstroom door je lichaam lopen.

En als er mensen zijn die geen scheidingstrafo willen gebruiken, dan ben ik wel benieuwd naar de motivatie daarachter.
Omdat ze van mening zijn dat je of alles aan aarde hangt ( ook polsbandjes dus, tv, scoop, etc etc ) of helemaal niks. Deze man kiest dus voor helemaal niks =D>

Daarnaast blijkt bij LCD schermen het geval te zijn dat de euroconnector waarmee je hem aansluit, dat daar een filtertje inzit ( tussen aarde en fase, en aarde en 0 volgens mij ). Hierdoor is de aarde van de TV anders dan van de werkbank bijv. Zo heb je toch een verschil in spanning.

Wanneer je dan met je scoop meet, en de aarde daarvan aan de behuizing zet, en de plus op de voedingelco zet ( dus primair ) dat je scoop dat niet leuk gaat vinden, en de meting onnauwkeurig zou zijn.

me dunkt dat je de aarde van je scoop ook gewoon aan de aarde primair kunt zetten en dan de + gaat meten. Of levert dit alsnog problemen op vanwege die 'filter' ?

Reageer