Verkeerslichtenvraagjes

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 97

Verkeerslichtenvraagjes

ja hoor ze hebben nog maar eens een verkeerslicht bijgezet waardoor ik weer wat vroeger naar mijn werk moet vertrekken. Logisch aangezien elke kant langer rood licht krijgt dan groen.

Vroeger was alles gewoon 2richtingen gestuurd, tegenwoordig wordt bijna altijd met afslaand verkeer rekening gehouden hetgeen de groene periodes nog korter maakt.

-weegt dit waarschijnlijk veiliger verkeerslicht op tegen de extra luchtverontreiniging en chauffeurstress.

-Ik zie dikwijls lichten op rood springen terwijl er uit de andere richting niets komt. Is het met hedendaagse technieken dan zo moeilijk om de lichten een beetje intelligent te maken.

-waarom komt men mij soms keihard voorbij gereden terwijl het duidelijk is dat ze voor het rood komen te staan en dan hard moeten remmen. Blijkbaar zijn er weinig mensen die kunnen anticiperen op de lichtwisselcyclus.

Misschien zou het helpen mocht, 4seconden voor de lichtwissel, het oranje licht even pinken.

Er zou dan toch veel minder geremd en geaccelereerd moeten worden =minder vuiligheid in de lucht.

Waarom gaat net voor het groen worden hier in Belgie het oranje niet even aan zoals in Duitsland.

Ik heb eens gehoord dat in Amerika je door het rood mocht rijden om rechts af te slaan(zonder voorrang?

Graag Uw meningen hierover zodat ik kan begrijpen en minder stress heb ;)
De gebruiker voorheen bekend als kolonelvonklink.

Berichten: 866

Re: Verkeerslichtenvraagjes

Bij twee van je opmerkingen heb ik een bedenking, maar let wel , ik ben geen verkeersdeskundige.

Waarom gaat net voor het groen worden hier in Belgie het oranje niet even aan zoals in Duitsland?

Dat heb ikzelf ook wel al eens gedacht maar ik denk aan de Belgische mentaliteit om nog gauw door het oranje licht te rijden vooraleer het rood wordt (hiermee bedoel ik opzettelijk en zonder noodzaak)..

Daarom denk ik dat vele Belgen zouden vinden dat ze reeds door het oranje, voorafgaand aan groen , zoals je voorstelt, mogen of kunnen rijden. Als je die die twee voorbeelden van verkeerde mentaliteit samenvoegt heb je wel een heel gevaarlijke toestand.

Ik heb eens gehoord dat in Amerika je door het rood mocht rijden om rechts af te slaan(zonder voorrang?

Dat is inderdaad zo en ik vind het wel een goed idee. Wel staat er dan bij elk kruispunt waar dat is toegelaten een verkeersbord dat de toelating vermeldt om zo te handelen.

In België wordt dat tegenwoordig dikwijls opgelost door een aparte rechtsafslag-strook te voorzien die rechts van het verkeerslicht doorloopt. Het rode licht ligt dan aan de linker zijde van de chauffeur die rechts afslaat en telt dus niet voor hem

Berichten: 12.262

Re: Verkeerslichtenvraagjes

Rechts af slaan bij rood kan alleen als de situatie erop is ingericht. In europa is de situatie vaak zo dat beurtelings de weg, en daarna de weg dwars daarop groen krijgen (met daartussen mogelijkheden voor linksaf slaan).

In andere landen (ook veel aziatische landen) krijgen de 4 wegen beurtelings groen licht voor alle richtingen (rechts, door en linksaf) tegelijk, waardoor er regelmatig ruimte is om rechtsaf te slaan vanaf andere wegen.

Welk van de 2 efficienter is durf ik niet zo 123 te zeggen, het zal afhangen van de verhoudingen tussen doorgaand en afslaand verkeer.
Victory through technology

Reageer