Uitwisseling japan

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 29

Uitwisseling japan

Weet niet of het topic goed geplaatst is, maar ik weet niet waar ik het anders neer zou moeten zetten :3

Ik denk eraan om een jaar met uitwisseling naar een japanse high school te gaan.

het lijkt me echt super, het land zelf en ik vind het een hele mooie taal, die ik ook zeker heel graag wil leren.

Maar waar kan je je aanmelden, wat zijn de voor- en nadelen van zo'n (een jaar durende) reis?

Mijn cijfers zijn nog niet zo geweldig (slecht kan je zelfs zeggen, maar alleen voor wiskunde en natuurkunde. De rest is redelijk voldoende), maar ik ben nu al extra gemotiveerd om ze een heel eind op te halen dit jaar. Ik ben wel goed in engels, dat is misschien handig om in het begin te kunnen communiceren, en ken wat basisjapans. Ook ben ik vrij goed in de beeldende vorming (tekenen ed.) en muziek. dat kunnen ze daar wel waarderen dus ik hoop dat het een goed pluspunt is ^^

Mijn vader zegt dat het een heel gevaarlijk land is om een jaar naartoe te gaan, ivm. aardbevingen en vulkanische activiteit enzo 0_0

Verder weet ik zelf ook nog niet zo goed wat er momenteel economish en politiek allemaal aan de hand is in Japan, dit ga ik eerst zelf nog eens uitzoeken.

Ik zit nu in mijn 4de jaar van Vwo en ben (over maand) 16

Ben ik nu al te oud om mee te doen aan het programma? Ik heb al een organisatie gevonden die zulke dingen organiseert maar dat is dan voor 14-18 jaar.

of zou ik nu te lage cijfers hebben om volgend jaar al te vertrekken? dan zou het na mijn eindexamen moeten maar ben ik dan niet al te oud? : )

Hebben jullie misschien wat sites van organisaties die uitwisselingen regelen enzo?

Ik wil echt heel graag naar een japan, en ook het schoolleven meemaken dus ik hoop dat ik geselecteerd kan worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Uitwisseling japan

Zelf kan ik wat mensen die ook een jaar in het buitenland zijn gaan studeren, ik denk met de organisatie Education First, en ik hoor hier steeds positief nieuws over. Als je nog organisaties zoekt, kan deze misschien aan je eisen/vragen voldoen.

Wel kan ik niet echt advies geven over je studies (cijfers) of de angsten van je vader. Japan wordt inderdaad heel wat vaker dan de Benelux geterroriseerd door natuurrampen, maar als je het mij vraagt valt dit nogal mee, gezien de frequentie ervan en de grootte van het land. Toch zou je je hiervoor best ergens anders gaan informeren...

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Uitwisseling japan

lychees schreef:Weet niet of het topic goed geplaatst is, maar ik weet niet waar ik het anders neer zou moeten zetten :3

Ik denk eraan om een jaar met uitwisseling naar een japanse high school te gaan.
Een hele uitdaging! Maar als je de juiste motivatie hebt een unieke ervaring.
het lijkt me echt super, het land zelf en ik vind het een hele mooie taal, die ik ook zeker heel graag wil leren.

Maar waar kan je je aanmelden, wat zijn de voor- en nadelen van zo'n (een jaar durende) reis?
Hoe het voor high schools gaat weet ik niet, maar je zou eens kunnen informeren bij de Japanse ambassade. Die hebben dat soort informatie vaak beschikbaar. De voordelen zijn dat je een stuk (levens)ervaring krijgt die je op geen enkele andere manier kunt krijgen, dat je nieuwe mensen en nieuwe culturen leert kennen, en dat je jezélf leert kennen. De nadelen zijn dat veel Japanners geen of nauwelijks Engels spreken, dat ze nogal wat eigenaardige gewoontes hebben waar je aan zult moeten wennen, maar bovenal, dat je een heel jaar weg zult zijn. Dat is lang, voor jezelf én voor je ouders.
Mijn cijfers zijn nog niet zo geweldig (slecht kan je zelfs zeggen, maar alleen voor wiskunde en natuurkunde. De rest is redelijk voldoende), maar ik ben nu al extra gemotiveerd om ze een heel eind op te halen dit jaar. Ik ben wel goed in engels, dat is misschien handig om in het begin te kunnen communiceren, en ken wat basisjapans.
Dat gaat je nauwelijks helpen. Zoals ik al zei spreken de meeste Japanners geen Engels, en als ze Engels spreken, dan is dat wat "anders" dan wat je gewend bent van de les of van TV. Het basis-Japans dat je nu kent kan misschien een beetje van pas komen, maar in de praktijk heb je veel meer aan handen en voeten.
Ook ben ik vrij goed in de beeldende vorming (tekenen ed.) en muziek. dat kunnen ze daar wel waarderen dus ik hoop dat het een goed pluspunt is ^^
Er zijn Japanners die van beeldende kunst of muziek houden, er zijn er ook die er niks om geven. Wat dat betreft verschillen ze niks van Nederlanders. Wat ze vooral kunnen waarderen is als je je best doet om hun taal en cultuur te begrijpen en als je je best doet om je aan hun gewoontes aan te passen.
Mijn vader zegt dat het een heel gevaarlijk land is om een jaar naartoe te gaan, ivm. aardbevingen en vulkanische activiteit enzo 0_0
Vulkanen valt wel mee, maar aardbevingen zijn er iedere dag. De meeste echter zo licht dat je ze niet merkt. En de bouw is er op aangepast. Nederland is ook heel gevaarlijk omdat het onder zeeniveau ligt, maar we hebben dijken gebouwd zodat we toch normaal kunnen leven. Zo werkt het ook in Japan. Maar tegen een aardbeving met een kracht van 8 op de schaal van Richter (zoals enkele jaren geleden in Kobe) begin je weinig.
Verder weet ik zelf ook nog niet zo goed wat er momenteel economish en politiek allemaal aan de hand is in Japan, dit ga ik eerst zelf nog eens uitzoeken.

Ik zit nu in mijn 4de jaar van Vwo en ben (over maand) 16

Ben ik nu al te oud om mee te doen aan het programma? Ik heb al een organisatie gevonden die zulke dingen organiseert maar dat is dan voor 14-18 jaar.
Dan pas je toch prima in hun profiel?
of zou ik nu te lage cijfers hebben om volgend jaar al te vertrekken? dan zou het na mijn eindexamen moeten maar ben ik dan niet al te oud? : )

Hebben jullie misschien wat sites van organisaties die uitwisselingen regelen enzo?

Ik wil echt heel graag naar een japan, en ook het schoolleven meemaken dus ik hoop dat ik geselecteerd kan worden.
Je cijfers zouden een probleem kunnen zijn, dat weet ik niet. Na je middelbare school kan je ook nog gaan, er zijn ook uitwisselingsprogramma's voor het hoger onderwijs.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 402

Re: Uitwisseling japan

Als ik jou was zou ik me niet tegen laten houden door die natuurverschijnselen. Die miljoenen mensen die in Japan leven, dealen er ook gewoon mee hoor en het is niet zo dat er op jaarbasis nou een half volk uitsterft door aardbevingen of vulkaanuitbarstingen. En inderdaad tegen 'normale' aardbevingen die inderdaad regelmatig voorkomen is de meeste bouw wel bestand.

Verder is het zo dat je meestal met een goede motivatie een heel eind komt! Dus als je echt graag wil, dan is het altijd te regelen.
Destiny is but a word created by man to accept reality

Berichten: 56

Re: Uitwisseling japan

Bovendien kunnen ze in Japan geweldig goed bouwen en zie je de meeste woningen nog steeds recht overeind staan na een beving. Zelfs hoogbouw staat er meestal nog goed bij al heeft de top van een gebouw heen en weer staan zwiepen als riet in de wind.

Berichten: 2

Re: Uitwisseling japan

Hee,

Ik wil toevallig ook een uitwisseling naar Japan volgend jaar, dus misschien kan ik je wel helpen.

Ik ben heel erg fan van Japanse muziek (Gackt, Miyavi, Gazette, Alice Nine enz.), de taal ben ik op die manier heel mooi gaan vinden, maar ik kwam wel tot de conclusie dat ik buiten de muziek, films, anime, manga, visual kei en harajuku ik eigenlijk helemaal niets wist.

Mijn moeder maakt zich zorgen dat ik me niet aan kan passen aan de cultuur. Het is namelijk nogal autoritair. Je moet luisteren, je moet alles geloven. Als een leraar zegt: "een muis is groter dan een olifant" moet je daar ook vooral niet tegenin gaan, dat gaat gewoon fout. Dat is in Nederland al heel anders.

In Japan heerst ook het hele erge groepsgevoel. Je doet alles met elkaar samen, je mag geen nee zeggen, omdat je ergens geen zin in hebt. Onbeleefdheid is gewoonweg niet toegestaan. Ze zijn heel erg gefocust op school en werk en hebben dan ook niet veel tijd. Als zo'n high school student word je gewoon in het diepe gegooid. Je moet net zoveel je best doen (ook al kun je je jaar in Japan niet afronden, dus blijf je gewoon zitten). Het zou kunnen dat je zelfs als een soort voorbeeld wordt gezet, omdat jij anders bent dan hen (een buitenlander in Japan is zeldzaam). Dan sta je gewoon voor *** als je niet aan de verwachtingen voldoet.

De taal moet je ook kunnen lezen (bij sommige organisaties krijg je wel eerst een cursus voor de grootste basis, dat houdt in dat je jezelf verstaanbaar kunt maken (voorstellen, hobby's vertellen enz.), maar de tekens moet je dus gaan leren en de taal ook.

In het begin zul je je heel eenzaam voelen waarschijnlijk. Je hebt nog geen vrienden, je voelt je een buitenstander en je begrijpt vrijwel niets. Dan heb je ook nog het struikelblok gewoontes. Je mag bijvoorbeeld aan tafel niet je eigen drinken inschenken, dat moet een tafelgenoot doen en als die dat doet, moet je je kopje vasthouden. Allemaal kleine regeltjes waaraan je je aan moet gaan houden.

Op het gebied van aardbevingen en vulkanen hoef je je denk ik niet zo druk te maken. Bij aardbevingen moet je gewoon veiligheidsinstructies volgen en voor een vulkaan tot uitbarsting komt, wordt het gebied al gewaarschuwd en geëvacueerd. Steden staan zo'n 150 km van vulkanen af omdat de gebieden rond de vulkanen simpelweg niet bewoonbaar zijn. Te bergachtig. Het grootste gedeelte van de bevolking woont in steden.

Vooral de levenswijze van Japan zal denk ik (in het begin) een echte tegenvaller worden, omdat het gewoon ontzettend zwaar is. Je hebt hier zoveel vrijheid en daar word je eigenlijk heel erg beperkt. Japanners spreken trouwens ondanks dat ze 5 uur in de week engels krijgen amper een woord engels.

Enkele voorwaarden:

-Je moet de afgelopen 3 jaar goede cijfers hebben gehaald

-Je moet in staat zijn op VWO niveau lessen te volgen (voor jou moet dat geen probleem zijn neem ik aan)

-Je mag niet roken (voor je 20ste roken in Japan is echt strafbaar)

-Eindexamenjaar VWO 6 mag je niet uitgewisseld worden. HAVO 5 volgens mij wel, maar dat weet ik niet zeker. Heeft denk ik met leerplicht tot je 18de te maken, veel mensen op Havo worden in hun eindexamenjaar pas 17

Mijn vader is vroeger naar Amerika geweest via de organisatie YFU. Ik hoorde pas van iemand anders dat die ook via deze organisatie was gegaan. Een hele goede organisatie die al minstens 30 jaar bezig is dus. Heel professioneel en betrouwbaar (a.s. zaterdag is er een bijeenkomst, moet je wel op de site inschrijven dat je komt, ze moeten gewoon weten hoeveel mensen er komen, ik ga er naar toe met in ieder geval mijn broertje en vader). Een nadeel: dat is negen maanden en halverwege het jaar begint het en halverwege het andere schooljaar kom je terug. Heel moeilijk met school te regelen denk ik.

Mijn moeder wil het liefste met de Rotary omdat dat een stuk goedkoper is en ze daar mensen van kent.

En EF - Education First schijnt ook heel goed te zijn. Dat is ook de enige organisatie waarvan er foldertjes lagen bij mij op school.

Nog iets waar je rekening mee moet houden is dat er maar een beperkt aantal uitwisselingsstudenten naar Japan kunnen. Japanners gaan zelf niet zo snel naar het buitenland. Het moet ongeveer in verhouding zijn hoeveel leerlingen er uitgewisseld woorden.

Je kunt het beste een top 3 landen hebben waar je naar toe zou willen. Mijn probleem is dat ik voor de rest niks met een ander land heb om voor een jaar te zitten. Maar de ervaring van een uitwisseling is echt ontzettend cool en je leert er heel veel van. Als Japan nou niet doorgaat, kun je bijvoorbeeld naar Thailand, Indonesië, India, China (als je echt Azië wil zien), Mexico, Verenigde Staten, Argentinië enz.

China is trouwens geen aanrader. Een vriendin van mij is daar op vakantie geweest, maar je wordt nogal gecontroleerd waar jij je steeds bevindt. Een beetje eng.

Je kunt ook gewoon 5 weken in de zomer gaan. Dan kom je ook bij een gastgezin terecht en ga je ook een paar dagen met een kind van dat gezin naar de high school, maar zie jij daarbuiten veel meer van Japan die met de cultuur te maken. Je kunt ook na je diploma vrijwilligerswerk gaan doen in Japan of nog steeds een high school jaar doen (als je in dat jaar nog 18 bent, als je in dat jaar al 20 wordt, kan het niet meer).

En als je gaat studeren kun je een stage gaan lopen in Japan (dat gaat over het algemeen wel altijd door).

Ik weet niet of je ondertussen al besloten hebt, want ik reageer natuurlijk maanden later. Maar dan is het handig voor anderen misschien:)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Uitwisseling japan

Ik vind dit een heel nuttige bijdrage, met een hoop goede informatie (die geeft blijk van een goede voorbereiding!), maar ik wil een paar van de "minpunten" een beetje nuanceren. Het is namelijk ook zo dat je als buitenlander te gast bent in Japan, en dat Japanners een bijzonder gastvrij volk zijn. Ze zullen dus - als je zelf je best doet - ook een hoop in het werk willen stellen om je verblijf tot een succes te maken. Bovendien zullen ze het normaal gesproken echt wel door de vingers zien als je je een keer niet aan de gewoontes houdt. Je bent immers een "gaijin" en je weet niet beter. Soms zullen je ze subtiel proberen te vertellen dat je iets anders moet doen.

En over dat zelf je glas inschenken: Normaal gesproken zul je daar niet eens de kans toe krijgen, voor je er erg in hebt is je glas alweer bijgevuld...

De belangrijkste voorwaarde is dat je openstaat voor het land. Het ís een andere cultuur met allerlei onbegrijpelijke gewoontes. Die gewoontes zul je niet gaan begrijpen, maar je kunt ze wel proberen na te leven.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Uitwisseling japan

Zeker een zeer nuttige bijdrage voor iedereen met een dergelijke uitwisselingswens.

Wel denk ik dat de zin:
China is trouwens geen aanrader. Een vriendin van mij is daar op vakantie geweest, maar je wordt nogal gecontroleerd waar jij je steeds bevindt. Een beetje eng.
iets al te ongefundeerd of subjectief is. Ik ben vaak in China geweest en in verschillende gebieden maar heb weinig (buiten visum controle op het vliegveld) gemerkt van controlerende overheden. Misschien dat je vriendin in China was voor een bezoek aan Tibet, dat verandert namelijk een hoop sinds de olympische spelen vorig jaar.

Ik weet verder niks van dergelijk uitwisselingen maar als ik toch een locatie mag tippen. Hong Kong is niet alleen een fantastische stad, maar ook de enige regio in Azie waar het grootste gedeelte van de mensen op straat de Engelse taal machtig is. Ik denk dat er op veel scholen zelfs nog in het Engels wordt onderwezen.

Berichten: 2

Re: Uitwisseling japan

shimmy schreef:Zeker een zeer nuttige bijdrage voor iedereen met een dergelijke uitwisselingswens.

Wel denk ik dat de zin:

iets al te ongefundeerd of subjectief is. Ik ben vaak in China geweest en in verschillende gebieden maar heb weinig (buiten visum controle op het vliegveld) gemerkt van controlerende overheden. Misschien dat je vriendin in China was voor een bezoek aan Tibet, dat verandert namelijk een hoop sinds de olympische spelen vorig jaar.

Ik weet verder niks van dergelijk uitwisselingen maar als ik toch een locatie mag tippen. Hong Kong is niet alleen een fantastische stad, maar ook de enige regio in Azie waar het grootste gedeelte van de mensen op straat de Engelse taal machtig is. Ik denk dat er op veel scholen zelfs nog in het Engels wordt onderwezen.
Ze was daar inderdaad op vakantie. Ze heeft een rondreis voor 5 of 6 weken gedaan, maar ze werden op een gegeven moment benaderd, omdat ze een dag van het reisprogramma hadden afgeweken en in een totaal andere stad zaten die niet gepland was.

Maar ik heb ook hele positieve dingen erover gehoord, een andere vriendin van me is namelijk Chinees en haar moeder woont nog in China. Ze gaat ieder jaar in de zomervakantie naar China. Maar natuurlijk is China een heel ander land als jij daar echt familie en bekenden hebt, dan dat je daar als toerist naartoe gaat. Dat is in ieder land zo.

Bij een uitwisseling mag je overigens wel het land uitkiezen, maar waar je in het land terechtkomt is nog maar de vraag. Daar heb je ook totaal geen inbreng in. Het is maar net waar er gastgezinnen beschikbaar zijn.

Reageer