[fysica] trillingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 288

[fysica] trillingen

Welke is de juiste grafiek(zie bijlage!) en waarom?

Een wagentje voert om het punt Q een periodieke beweging uit. Aan de ene kant beweegt het tegen een helling op tot aan R, terwijl het aan de andere kant tegen een veer drukt tot aan P. De afstanden PQ en QR zijn even groot. Er is geen wrijving. Welke grafiek geeft het best de grootte van de snelheid als functie van de tijd weer?

De laatste en voorlaatste grafiek is het al zeker niet, want het is een periodieke beweging...

Voor een schets van de situatie, zie bijlage!

Zelf denk ik grafiek A, maar ik ben niet zeker of ik de situatie wel juist interpreteer....

Dus eerst vertrekt hij naar boven om tot stilstand te komen bij R en daarna gaat hij weer naar beneden om tegen de veer te drukken en tot stilstand te komen. Die veer duwt hem vervolgens weer naar boven....

Heeft iemand een andere, (juistere) visie?
Bijlagen
Situatieschets.JPG
Situatieschets.JPG (12.55 KiB) 392 keer bekeken
grafiekjes.JPG
grafiekjes.JPG (24.46 KiB) 397 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fysica] trillingen

Merk op dat grafiek A de enige van de vier is waar de snelheid negatief wordt. Aangezien het karretje inderdaad eerst naar links, en vervolgens naar rechts zal bewegen, moet het wel grafiek A zijn.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 288

Re: [fysica] trillingen

Twee vraagjes in verband met trillingen:

1. Een slinger heeft een lengte van 40 cm en een amplitude van 5.

De slinger doet deze beweging gedurende 113,04 s.

Welke afstand heeft het onderuiteinde van de slinger in deze tijd afgelegd?

=> Heeft amplitude eigenlijk een invloed op de slingertijd? Ik vermoed van niet...

=> T=2pi*vkw(l/g)=2pi*vkw(40E-2/9,81)=1,27 s

=> Aantal slingeringen: 113,04/1,27 = 89

=> Afstand: 89*5 =445m

=> Klopt dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fysica] trillingen

Betekent dit dat je de vraag over de vier grafieken volledig begrijpt?

Voor vraag 1, bedenk je eens het volgende:

als de amplitude A is, en de slinger legt één slingering af, wlke afstand heeft het uiteinde dan afgelegd?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [fysica] trillingen

Merk op dat grafiek A de enige van de vier is waar de snelheid negatief wordt. Aangezien het karretje inderdaad eerst naar links, en vervolgens naar rechts zal bewegen, moet het wel grafiek A zijn.
En dan is grafiek A ook niet juist, want als het karretje de helling oprijdt of afrijdt is de kracht constant en moet dus de versnelling constant zijn, m.a.w. een v/t grafiek moet een rechte zijn, m.a.w delen van deze grafiek moeten rechten zijn. Volgens mij geeft C het beste de snelheid weer, zij het dan dat het een weergave is van de absolute snelheid.

deze zou beter zijn:
wewia.png
wewia.png (11.27 KiB) 379 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fysica] trillingen

Je hebt gelijk Jan. Ik zie nu dat in de opgave zelfs staat "Welke grafiek geeft het best de grootte van de snelheid als functie van de tijd weer", dus niet-negatieve v is geen probleem.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [fysica] trillingen

Je hebt gelijk Jan. Ik zie nu dat in de opgave zelfs staat "Welke grafiek geeft het best de grootte van de snelheid als functie van de tijd weer", dus niet-negatieve v is geen probleem.
Als dát zo zou zijn is grafiek A een écht vieze instinker. Uitleg voor afkeuren van A moet dan worden "we hebben het over de grootte van de snelheid, en een grootte kan niet kleiner dan 0 worden". Dan moet er bij de verticale assen van de grafieken minstens al eens |v| als grootheid worden geplaatst vind ik, in plaats van deze kromme verwoording.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fysica] trillingen

Helemaal akkoord, aangezien ik er zelf al instonk (al heb ik niet erg aandachtig de opdracht gelezen). Flauw om er dan toch een grafiek met negatieve snelheid tussen te zetten.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: [fysica] trillingen

6wewia, c en d kan je zelf al afschrijven. Dan is dus nog de vraag, a of b?

Wel, als we rekening houden met versnelling g, dan werkt op het karretje ook een kracht G in (gewicht). Orienteer nu de positieve x-as volgens de helling naar beneden, en de hoek van de helling theta, en het karretje wordt door een kracht Gx = mg sin θ versneld, terug naar de veer. Dit is een constande kracht, laten we ze F noemen, dus F = mg sin θ. Nu geldt volgens het tweede postulaat van Newtond dat F = ma, en omdat m en F constant zijn, moet a dat ook zijn. En als a constant is (een horizontale grafiek), moet de snelheid (de primitieve van versnelling, want dv/dt = a) dus een eerstegraadsfunctie zijn, ofwel een rechte met rc ;) 0.

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [fysica] trillingen

6wewia, c en d kan je zelf al afschrijven.
Waarom c afschrijven? dat is volgens mij juist de goeie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: [fysica] trillingen

Waarom c afschrijven? dat is volgens mij juist de goeie.
Excuseer, ik bedoelde b en d afschrijven, en tussen a en c kiezen.

Zelf schreef ze namelijk al c en d af in haar openingspost, waardoor ik deze verwarde met b en d...

Nu, anders plaats ik ze even allemaal op een rijtje:
  1. a is het niet, want een deel van de periodieke beweging (2 vierden) moet beschreven worden door een eerstegraadsvergelijking, zie hierboven.
  2. b is het niet, dat zou je moeten weten aangezien je nu bezig bent met veerdynamica
  3. c is het wel, zie uitleg hierboven
  4. d is het niet, dat zou duiden op een constante snelheid wanneer de wagen de helling afrijdt en de veer terugduwt, dus dat het terugduwen van de veer geen effect heeft op de snelheid van de wagen...
Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Reageer