Plastische weerstandsmoment

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8

Plastische weerstandsmoment

Hallo,

Voor mijn eindwerk moet ik een THQ-ligger zelf samenstellen, zodat deze voldoet aan de optredende belasting. Ik wou hiervoor Wpl van het zelf samengestelde profiel bepalen. Nu vroeg ik me af of ik Wpl van ieder plaat-deel gewoon kon samentellen om het plastscihe weerstandsmoment van het profiel te bekomen?

Kan er iemand mij verder helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Plastische weerstandsmoment

Bedoel je, gewoon optellen? Dat mag dan indien het dezelfde as betreft. (Wat is trouwens het plastische weerstandsmoment. Ik ken enkel iets onder de naam weerstandsmoment maar dat lijkt mij hetzelfde)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Plastische weerstandsmoment

Je kan het optellen zoals jhnbk hierboven beschrijft.

Maar ik vraag me af waarom je je profiel zou dimensioneren met plastische weerstandsmoment? Het is toch niet de bedoeling dat je profiel volledig vervormt wanneer die belast wordt? Reken je niet beter met het elastische weerstandsmoment?
???

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Plastische weerstandsmoment

Dat klopt dat had mijn stage begeleider me ook aangeraden. Op school hebben we het altijd met het plastische weerstandsmoment gedaan. Maar ik ga het aanpassen. ;)

Voor het weerstandsmoment tov 1 as met welke afstand moet ik dan vermenigvuldigen?

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Plastische weerstandsmoment

Gaat het hier om de afstand van het zwaartepunt van ieder onderdeel tot de gekozen as? Of moet deze afstand nog worden gekwadrateerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Plastische weerstandsmoment

Je moet volgens mij het weerstandsmoment heruitrekenen met respect tot een enkele as voor alle objecten.

Hoe dat precies in zijn werk gaat weet ik niet. Maar het is volgens mij niet de as in het kwadraat, volgens mij hangt het ook af van de vorm.

Berichten: 15

Re: Plastische weerstandsmoment

Als alle deeloppervlakken op dezelfde belastingslijn liggen, kun je de weerstandsmomenten gewoon bij elkaar optellen.

Formule: W=1/6*b*h² voor een rechthoekige doorsnede.

Als ze niet op één lijn liggen, moet je eerst de verschuiving van elk oppervlak t.o.v. het gemeenschappelijke zwaartepunt bepalen. Daarna kun je met de verschuivingsstelling het traagheidsmoment (I) uitrekenen en daarna het gemeenschappelijke weerstandsmoment (W) uitrekenen.

Formule voor I met verschuivingsstelling: I=1/12*b*h³+A*L² voor een rechthoekige doorsnede.

Hierin is "A" de oppervlakte van het deeloppervlak en "L" de afstand van het zwaartepunt van het deeloppervlak tot het gemeenschappelijke zwaartepunt.

Formule voor W is hierna: W=Itot/e waarin "Itot" alle bij elkaar opgetelde waarden zijn en "e" de uiterste vezelafstand is.

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Plastische weerstandsmoment

Bedankt voor de reacties, het is me gelukt.

Reageer