Hoe is de formule van "baanimpulsmoment" ontstaan

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 45

Hoe is de formule van "baanimpulsmoment" ontstaan

Ik ben nieuw hier...

Dus... Hallo allemaal (volg de discussies al iets langer)

IK ben langzaam begonnen met lezen van de kwantumtheorie

Ik liep echter vast bij het baanimpulsmoment

Hoe is de afgeleide formule nh/2pi ontstaan

Moet ik het zo zien dat de term r vervangen is door een willekeurig geheel getal (aangezien kwantumdeeltjes zich discreet gedragen en dit dus ook wel het geval zal zijn bij hun straal) en mv door h/2pi?

In dat geval zou h/2pi de kracht op het deeltje zijn

En h is een constante maar welke eigenschap van een deeltje omschrijft dit nu concreet? Zou het kunnen dat er straks voor andere/kleinere deeltjes een andere "planck-constante" gevonden wordt?

Ik kan de formules wel uit mijn hoofd gaan leren maar om de materie te snappen, zou ik graag begrijpen wat bepaalde termen nou zeggen over de "eigenschappen" van zo'n deeltje, zoals de termen mv, h/2pi, h

Nu even genoeg vragen... ik heb er nog veel meer... erg interessant dit...

Hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel en kunnen jullie antwoorden.

Greetz,

Nick
What we do in life echoes in eternity

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Hoe is de formule van "baanimpulsmoment" ontstaan

De formule nh/2pi was een gok van Bohr en kon pas verklaard worden met deBroglies golfvergelijking namelijk

(l = impulsmoment, p = impuls, r = straal, lambda = golflengte)

p = h/lambda

En het impulsmoment is p*r dus:

l = hr/lambda

En als je het elektron als golf beschouwt dan moet de omtrek dus een geheel aantal maal de golflengte zijn en straal is diameter/2pi dus

l = nh/2pi

De constante van Planck geldt voor alle deeltjes en kan niet verder onderverdeelt worden. Elke eigenschap van het deeltje moet gequantificeerd zijn volgens de constante van planck (energie, snelheid,..)

Je mag de rest van je vragen ok stellen hoor, daar dient het wetenschapsforum voor. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 45

Re: Hoe is de formule van "baanimpulsmoment" ontstaan

Zie net dat ik nieuw onderwerp ipv nieuw antwoord had gedaan LOL :shock:

Nu grijpt alles een beetje in elkaar mv was voor zover ik kon herinneren idd het impuls, nu kan ik de formules ontleden en begrijp ik ook hoe ze ontstaan

Wat ik echter niet begrijp is waarom de straal n maal de golflengte moet zijn? Is dat weer af te leiden van de algemene kwantumtheorie?

Hoe moet ik me een plaatje voorstellen bij een deeltje/pakketje energie als golf? Misschien dat het dan duidelijker wordt?

Zou een moderator deze post trouwens in de rode draad willen zetten...? Anders is het verwarrend voor de rest denk ik

Sorry voor het ongemak van mijn vlugheid :?:

Nick
What we do in life echoes in eternity

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Hoe is de formule van "baanimpulsmoment" ontstaan

Zou een moderator deze post trouwens in de rode draad willen zetten...? Anders is het verwarrend voor de rest denk ik


Dat kan niet met deze forumsoftware. Je zult in dit topic moeten doorgaan.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Hoe is de formule van "baanimpulsmoment" ontstaan

ThePhilosopher schreef:Zie net dat ik nieuw onderwerp ipv nieuw antwoord had gedaan LOL :shock:

Nu grijpt alles een beetje in elkaar mv was voor zover ik kon herinneren idd het impuls, nu kan ik de formules ontleden en begrijp ik ook hoe ze ontstaan

Wat ik echter niet begrijp is waarom de straal n maal de golflengte moet zijn? Is dat weer af te leiden van de algemene kwantumtheorie?

Hoe moet ik me een plaatje voorstellen bij een deeltje/pakketje energie als golf? Misschien dat het dan duidelijker wordt?

Zou een moderator deze post trouwens in de rode draad willen zetten...? Anders is het verwarrend voor de rest denk ik

Sorry voor het ongemak van mijn vlugheid :?:

Nick
De omtrek moet n keer de golflengte zijn, anders past de golf er niet in.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 45

Re: Hoe is de formule van "baanimpulsmoment" ontstaan

Ok ik snap! nu kan ik verder lezen :shock:
What we do in life echoes in eternity

Reageer