[scheikunde] spectrofotometrie en ijkgrafiek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gesloten
Berichten: 1

[scheikunde] spectrofotometrie en ijkgrafiek

Heey.

Ik moet een som maken voor sk maar ik begrijp er echt helemaal niks van. (Mede dankzij de vragen die erg onduidelijk zijn gesteld en het boek dat erg onduidelijke uitleg geeft). Kunt iemand mij helpen bij het beantwoorden van de volgende vraag en duidelijk uitleggen hoe het moet zodat ik het begrijp?

Alvast bedankt!

Het gedeelte (NO2) in afvalwater kan worden bepaald met een colorimeter. Hiertoe wordt aan de nitrietbevattende oplossing een reagens toegevoegd, waardoor een roodkleurige verbinding ontstaat. De extinctie die is gemeten bij een golflengte van 525 nm is dan een maat voor het nitrietgehalte. Bij gebruik van een colorimeter wordt een groen filter toegepast.

Voor het maken van een ijklijn gaat men uit van een standaardoplossing, die 0,5- mg NO2 – per liter bevat.

Hieruit worden zes oplossingen bereid met een volume van 10mL elk, waarvan de concentraties NO2- achtereenvolgens 0,05; 0,10; 0,15; 0,20; 0,25 en 0,30 mg per liter bedragen.

A Hoe zou men te werk moeten gaan om deze ijkserie te bereiden? Ga uit van 1,0 mL reagensoplossing per 10 mL oplossing.



B Welke samenstelling zal de ‘blanco’ oplossing moeten hebben?

C Geef aan op welke wijze een ijkgrafiek kan worden opgesteld. Beschrijf (of schets) het verloop van deze grafiek.

Dennis Laagveld

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde] spectrofotometrie en ijkgrafiek

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] spectrofotometrie en ijkgrafiek

Omdat WSF geen huiswerkmachine is, stel ik voor dat je begint met zelf uitwerken hoe ver je komt.

Het scheelt ons ook een hoop tijd want als we weten tegen welk probleem je precies aan loopt, kunnen we je veel gerichter helpen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [scheikunde] spectrofotometrie en ijkgrafiek

Elineee-09, (waarschijnlijk een klasgenoot van je?), heeft exact hetzelfde probleem:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=104704

Laten we daar dan maar verder gaan.

-slotje-
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gesloten