Koperkringloop

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

Koperkringloop

Heej mensen,

Ik moet een scheikundeverslag schrijven en we hebben een proef met koperkringloop gedaan:

a. In de zuurkast voegt de docent wat koperkrullen toe aan salpeterzuur. (er ontstaat een blauwe vloeistof=oplossing van koper(II)nitraat)

b. Je krijgt een beetje van de blauwe vloeistof in een bekerglas, hierbij doe je natronloog.

(er ontstaat een blauwe drab: bremerblauw=koper(II)hydroxide)

c. Verwarm het bekerglas boven een brander. De inhoud moet even koken, maar mag niet droogkoken. De ontstane stof heet tenoriet (=koper(II)oxide)

d. Laat het tenoriet bezinken, decanteer de vloeistof. Voeg azijnzuur toe.

Er ontstaat een blauwe stof: verdigris (koper(II)acetaat).

Doe hiervan een beetje in een reageerbuis en damp de vloeistof droog. Sluit de buis af met een propje watten en ga door met verhitten (de leerling ziet dan langzamerhand een koperspiegel ontstaan)

e. De kringloop is voltooid

maar ik moet de reactie weten. Tot zover heb ik dit, maar er klopt geen **** van:

Cu(NO3)2 + 2 NaOH --> Cu(OH)2 + 2NaNO3

Cu(OH)2 --> CuO + H2

CuO + CH3-COOH --> CH3COOCu

dus vraag ik: help!

alvast bedankt

Berichten: 9

Re: Koperkringloop

volgens mij heb ik 'm:

Cu(NO3)2 + 2 NaOH à Cu(OH)2 + 2NaNO3

Cu(OH)2 à CuO + H2O

CuO + 2(CH3-COOH) à (CH3COO)2Cu + H2O

(CH3-COO)2Cu à 2(CH3-COO-) + Cu2+

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Koperkringloop

cyberface schreef:volgens mij heb ik 'm:

Cu(NO3)2 + 2 NaOH à Cu(OH)2 + 2NaNO3

Cu(OH)2 à CuO + H2O

CuO + 2(CH3-COOH) à (CH3COO)2Cu + H2O

(CH3-COO)2Cu à 2(CH3-COO-) + Cu2+
Dat laatste levert geen kopermetaal op. Cu2+ moet hiervoor gereduceerd worden. Meestal wordt hiervoor een onedeler metaal gebruikt (vaak zink). Bij verhitting kan koperacetaat ook reduceren door decarboxylatie van acetaat, maar ik ben niet zeker wat er dan gevormd wordt naast CO2 en kopermetaal. Ik zou zeggen ethaan, maar zeker ben ik daar niet van.

Reageer