Geslachtsvoorkeur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 23

Geslachtsvoorkeur

Misschien een domme vraag, maar is je geslachtsvoorkeur erfelijk bepaald? Ik dacht altijd dat het gewoon erfelijk was, maar in onze klas bleek een groot aantal leerlingen te beweren dat het simpelweg een keuze is, wat ik ronduit belachelijk vind. Je kunt toch niet eerst hetero zijn en dan opeens 'veranderen' in een homo (of andersom)? Misschien dat je het probeert te verzwijgen tegen anderen, en misschien zelfs tegen jezelf, maar dat is eerder psychologisch, toch?

Op internet had ik ook veel teksten gelezen waarin mensen beweerden eerst homo te zijn geweest en nu hetero zijn..

Berichten: 166

Re: Geslachtsvoorkeur

Je bedoelt geaardheid. Ik dacht dat je eerst met geslachtsvoorkeur bedoelde, dat je bijvoorbeeld met genetische manipulatie het geslacht van je kind kan en wilt bepalen, maar ok dat is iets anders.

Ik betwijfel of je geaardheid erfelijk is. Dat zou betekenen dat homo's uit zouden sterven aangezien ze zich meestal niet voortplanten. Ik denk dat je geaardheid wel grotendeels aangeboren is (als dat mogelijk is zonder erfelijk te zijn). Het zou ook kunnen dat het komt door dingen die je in je jeugd meemaakt.

Ik denk niet dat je geaardheid echt nog kan veranderen na je pubertijd. Ik kan het me namelijk totaal niet voorstellen...
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:

Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Berichten: 264

Re: Geslachtsvoorkeur

Crescendo schreef:Misschien een domme vraag, maar is je geslachtsvoorkeur erfelijk bepaald? Ik dacht altijd dat het gewoon erfelijk was, maar in onze klas bleek een groot aantal leerlingen te beweren dat het simpelweg een keuze is, wat ik ronduit belachelijk vind. Je kunt toch niet eerst hetero zijn en dan opeens 'veranderen' in een homo (of andersom)? Misschien dat je het probeert te verzwijgen tegen anderen, en misschien zelfs tegen jezelf, maar dat is eerder psychologisch, toch?

Op internet had ik ook veel teksten gelezen waarin mensen beweerden eerst homo te zijn geweest en nu hetero zijn..
Het is niet altijd zo zwart-wit, er zijn ook grijstinten in de vorm van biseksualiteit. De mogelijkheid om verliefd te worden op de een of de ander waarbij de een en de ander niet per se van hetzelfde geslacht hoeven te zijn. Als verliefdheid je overkomt kan het zelfs verwarrend zijn als het lijkt alsof je geaardheid erg afwisselend is. Bij de keuze voor iemand hoort wel een erkenning van de aard van de relatie, je gaat dat niet verloochenen, maar is de keuze weer open dan kan het weer alle kanten uit.

Het kan ook een grijstint zijn waar biseksualiteit met een lichte of iets sterkere voorkeur naar het ene of het andere geslacht een rol speelt. Dan is er een voor de hand liggende keuze, maar kan het nog steeds zo lopen dat de keuze verandert doordat het opeens zo enorm klikt met iemand die je treft.

Berichten: 264

Re: Geslachtsvoorkeur

Quyxz schreef:Je bedoelt geaardheid. Ik dacht dat je eerst met geslachtsvoorkeur bedoelde, dat je bijvoorbeeld met genetische manipulatie het geslacht van je kind kan en wilt bepalen, maar ok dat is iets anders.

Ik betwijfel of je geaardheid erfelijk is. Dat zou betekenen dat homo's uit zouden sterven aangezien ze zich meestal niet voortplanten.
Ik dacht dat dat argument inmiddels is achterhaald. er zijn een paar jaar geleden publicaties geweest die zelfs van een evolutionair voordeel spraken vanwege eenzelfde effect dat naast homoseksualiteit bij mannen, zorgt voor een grotere vruchtbaarheid bij heteroseksuele vrouwen.
Ik denk dat je geaardheid wel grotendeels aangeboren is (als dat mogelijk is zonder erfelijk te zijn). Het zou ook kunnen dat het komt door dingen die je in je jeugd meemaakt.

Ik denk niet dat je geaardheid echt nog kan veranderen na je pubertijd. Ik kan het me namelijk totaal niet voorstellen...
Het je niet kunnen voorstellen is natuurlijk geen argument. Het kan ook na de pubertijd heel onzeker zijn welke kant het uitgaat als er eigenlijk biseksualiteit een rol speelt, en de keuzes weer open komen te liggen. Maar daar heb ik in mijn bovenstaande bijdrage al over geschreven.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Geslachtsvoorkeur

Ik betwijfel of je geaardheid erfelijk is. Dat zou betekenen dat homo's uit zouden sterven aangezien ze zich meestal niet voortplanten.


Duchenne is erfelijk, terwijl die kinderen zich niet voortplanten. Zo zijn er nog veel meer ziektes die erfelijk zijn en een verminderde kans geven om voor te planten. Niet dat homoseksualiteit een ziekte is natuurlijk, maar om aan te geven dat er geen 1-op-1 relatie bestaat tussen de kans om voort te planten en erfelijkheid.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 23

Re: Geslachtsvoorkeur

Dus het is nog niet eens bewezen? Aangezien ik hier verschillende antwoorden lees.

Berichten: 264

Re: Geslachtsvoorkeur

Dus het is nog niet eens bewezen? Aangezien ik hier verschillende antwoorden lees.
Dat is een te snelle conclusie, eigenlijk heb je nog maar twee antwoorden gehad, die van Quyxz die alleen zijn persoonlijke mening erover vertelde en die van mij die min of meer autobiografisch is en waarin ik benadruk dat het zo zwart-wit bezien een simplisme is. De bijdrage van Anusthesist was slechts een reactie op Quyxz.

Er zijn verschillende publicaties over erfelijkheid van homoseksualiteit, en bijna iedereen die er uit eigen ervaring over kan vertellen zal beamen dat je geaardheid niet zomaar een keuze is, maar dat je er mee bent geboren. Maar het een hoeft het ander niet per se uit te sluiten. Ik denk (ook naar aanleiding van eigen ervaringen) dat homoseksualiteit als geaardheid teveel gegeneraliseerd wordt en dat de werkelijkheid wat betreft seksuele voorkeur veel kleurrijker is.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Geslachtsvoorkeur

Algemeen word aangenomen dat homosexualiteit een combinatie van factoren is waarbij dus zowel het milieu als een genetische aanleg een rol spelen.

Als er iemand homosexueel is dan hebben zijn broers een verhoogde kans om ook homosexueel te zijn. Dit is echter een causaal verband (Richard C. Piilard, M.D. Jeannette Poumadere, Ph.D., Ruth A. Carretta, B.S. , A Family Study of Sexual Orientation, 1982). Er zullen vast nog veel meer artikelen over te vinden zijn, deze vond ik als eerste.

Dat er in een familie dus meer homosexualiteit voor kan komen kan duiden op zowel genetische als milieu factoren, aangezien broers de neiging hebben in hetzelfde milieu op te groeien.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 264

Re: Geslachtsvoorkeur

Ik gooi er dan ook even 2 links tegenaan.

(Noorderlicht sep 2006) Homogenetica, Hoe handhaaft homoseksualiteit zich in de genen?

(Elsevier jun 2008) Scans tonen 'homoseksuele' hersenen

Maar bij het onderzoek op dat gebied heb ik vaak mijn vraagtekens over hoever er gegeneraliseerd wordt of teveel uitgegaan van sterotypen. Ik weet dat het vaak genoeg voorkomt dat mensen met een heteroseksuele levensstijl in mindere mate ook wel homoseksuele gevoelens kennen, en dat het andersom ook vaak genoeg voorkomt. Zo eenduidig is het niet altijd.

Gebruikersavatar
Berichten: 60

Re: Geslachtsvoorkeur

Je leert (vooral) van je ouders waar naar te zoeken bij het kiezen van een partner. En ook hoe je te profileren op de partner markt. Een kind voelt zich ook prettig bij mensen met het karakter van hun ouders. Deze mensen zijn gemakkelijker te lezen en daarom kost het minder moeite en risico om je goed te profileren.

Daarom komen meisjes vaak thuis met iemand die veel weg heeft van haar vader en jongens met iemand die veel weg heeft van zijn moeder.

Ik denk dat een homo (jongen) om een of andere reden meer naar zijn moeder heeft gekeken en haar gedrag en wensen heeft gekopieerd. Een reden hiervoor zou kunnen zijn, is dat de moeder duidelijk dominant was over de vader. En daarom een beetje als vader-figuur wordt gezien. Zo'n jongen gaat dan gedragingen overnemen van zijn moeder en ook de doelen in het leven nastreven die zij belangrijk vindt.

Want je moet denken, een kind weet nog helemaal niks in den beginne. Als het kind zou opgroeien bij tussen honden dan zal het veel gewoonten van hun kopieeren.

Eén van die vrouwelijke doelen is dan: er mooi en verzorgt uitzien.

Ook wordt de manier van flirten (profileren) overgenomen van moeders.

Steun voor mijn mening haal ik uit het feit dat ik 3 homo-mensen (M) en hun thuissituatie ken. 1 had een duidelijk dominante moeder die ook nog eens veel flirtgedrag vertoonde. 2 had ook een dominante (mannelijk-achtige) moeder. Nr 3 had alleen een moeder maar ik weet niet hoe die zich gedroeg.

(dit alles zijn puur MIJN gedachtes hierover. Ik beweer niks)
WETEN IS VERGETEN

Berichten: 264

Re: Geslachtsvoorkeur

KingOop schreef:Je leert (vooral) van je ouders waar naar te zoeken bij het kiezen van een partner. En ook hoe je te profileren op de partner markt. Een kind voelt zich ook prettig bij mensen met het karakter van hun ouders. Deze mensen zijn gemakkelijker te lezen en daarom kost het minder moeite en risico om je goed te profileren.

Daarom komen meisjes vaak thuis met iemand die veel weg heeft van haar vader en jongens met iemand die veel weg heeft van zijn moeder.

Ik denk dat een homo (jongen) om een of andere reden meer naar zijn moeder heeft gekeken en haar gedrag en wensen heeft gekopieerd. Een reden hiervoor zou kunnen zijn, is dat de moeder duidelijk dominant was over de vader. En daarom een beetje als vader-figuur wordt gezien. Zo'n jongen gaat dan gedragingen overnemen van zijn moeder en ook de doelen in het leven nastreven die zij belangrijk vindt.

Want je moet denken, een kind weet nog helemaal niks in den beginne. Als het kind zou opgroeien bij tussen honden dan zal het veel gewoonten van hun kopieeren.

Eén van die vrouwelijke doelen is dan: er mooi en verzorgt uitzien.

Ook wordt de manier van flirten (profileren) overgenomen van moeders.

Steun voor mijn mening haal ik uit het feit dat ik 3 homo-mensen (M) en hun thuissituatie ken. 1 had een duidelijk dominante moeder die ook nog eens veel flirtgedrag vertoonde. 2 had ook een dominante (mannelijk-achtige) moeder. Nr 3 had alleen een moeder maar ik weet niet hoe die zich gedroeg.

(dit alles zijn puur MIJN gedachtes hierover. Ik beweer niks)
Eerlijk gezegd herken ik er niet veel van, maar het zal w.s. wat meer te maken hebben met stereotypen. Soms vraag ik me wel eens af of het misschien typisch is voor heteroseksuelen, die neiging om homoseksualiteit te willen verklaren met allerlei theorieën. =D>

Berichten: 56

Re: Geslachtsvoorkeur

Eerlijk gezegd herken ik er niet veel van, maar het zal w.s. wat meer te maken hebben met stereotypen. Soms vraag ik me wel eens af of het misschien typisch is voor heteroseksuelen, die neiging om homoseksualiteit te willen verklaren met allerlei theorieën. :P
Stereotypen zijn populair zowel bij mannen als vrouwen.fysiek contact is vaak niet de eerste wens.

Ga er eens vanuit dat je eigenlijk geslachtloos op de wereld komt.

De invloeden van je omgeving zullen daarna mede bepalen wat jij leuk vind of waarbij jij jezelf lekker en veilig voelt,daarna komt de toekomstverwachting jou ook nog helpen met een keuze en de verwachting dat je bij iemand geborgen zal zijn.

In een normale gezinsituatie voelt een zoon dat zijn moeder om hem geeft en voedt en verzorgd dat zal hij dan bij een vrouw weer willen vinden.

Een dochter voelt hetzelfde maar ziet op den duur dat de vader (de jager naar voedsel en bouwer van het onderkomen) de dominante is zo een wil zij dan ook.

Ik heb een gescheiden tot dan toe superheteroman de beslissing helpen nemen om bij zijn vrouw en 4 kinderen weg te gaan.

Hij ging eerst maar inwonen bij een buurman die ,,alleen was''ze kregen een relatie van heb ik jou daar omdat de superheteroman ontdekte dat de buurman hem beter begreep zowel uit als in bed. ;)

Geslachtsvoorkeur kan niet erfelijk zijn.

Opvoeding en leefomgeving hebben duidelijk invloed op de geslachtsvoorkeur.

Reageer