Formule voor inductie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 112

Formule voor inductie

Hallo.

De formule voor inductie bij een magnetische flux-verandering:

V = d(flux)/dt

En er staat in mijn cursus ook: soms V = N d(flux)/dt (bij N windingen en "flux" de flux door één winding)

Nu vraag ik me af wanneer ik die N er bij moet zetten. Ik dacht eerst altijd als je met een solenoïde werkt, maar bij een oefening waar ze die geïnduceerde spanning berekenen, gebruiken ze gewoon de formule B = µ.n.I en A = 4r², zonder N te vermelden. Waarom wordt N hier niet gebruikt? Hier wordt de inductie wel berekend om daarna het geïnduceerde elektrisch veld buiten de spoel te berekenen, maar ik denk niet dat dat er invloed op zou moeten hebben.

'k Vind het erg verwarrend, aangezien ze bij zelf-inductie nu wel altijd die N gebruiken, kan iemand mij helpen?

Berichten: 2.746

Re: Formule voor inductie

V = d(flux)/dt

En er staat in mijn cursus ook: soms V = N d(flux)/dt (bij N windingen en "flux" de flux door één winding)
Dan heb je het eigenlijk over twee soorten flux, die inderdaad een factor N verschillen. met verschillende namen: fysische flux, totale flux, ...

in de flux die je meet in de spoel heb je een N staan.

als je de inductie wil, is dat nog eens een N extra maw. Inductie van een spoel is kwadratisch afhankelijk van het aantal windingen.

Berichten: 5

Re: Formule voor inductie

de kleine n in je formule voor B =u.n.I betekent ook nog welleens N/L, waarin N het totaal aantal windingen is en L de lengte van de spoel.

Mvg

Reageer