[chemie] onderscheiden van isomere alkanolen.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 60

[chemie] onderscheiden van isomere alkanolen.

Hallo Wetenschapsforum ,

Ik moet voor een practicum , 4 isomeren van C4H10O onderscheiden.

Dit moet ik doen d.m.v.

-Oxidatie met Jones reagens.

en

-Reactie met Lucas Reagens.



Na wat informatie gezocht te hebben ben ik erachter gekomen , dat Jones reagens iets met Cr2O72- te maken heeft.

En als ik het met een alkanol oxideer , krijgt het een kleur en daardoor ontstaan er Cr3+ ionen.

De OH-groep van alkanolen wordt C=O.

Lucas reagens: daar zit zouzuur en zinkchloride in.



Nou had ik een paar vragen.

Als eerst moet ik 4 isomeren geven (+structuurformule en naam)

Ik dacht aan:

1-methoxypropaan (CH3OC3H7

ethoxyethaan (CH3CH2-O-CH2CH3)

2-butanol (CH3CH2CH-OH-CH3

2-methyl-1-propanol of anders 2-methyl-2-propanol.

Klopt mijn veronderstelling?

Vervolgens moet ik de reactievergelijkingen geven voor oxidatiereacties.

én reactievergelijkingen geven voor reacties met zoutzuur.



Kan iemand mij hierbij helpen?

Duizendmaal dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [chemie] onderscheiden van isomere alkanolen.

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 60

Re: [chemie] onderscheiden van isomere alkanolen.

Bedankt voor je 'behulpzaamheid' , dat kon net zo goed via privé bericht gestuurd worden. Of via mod-edit.

Het is ook onterecht om gelijk ervan uit te gaan dat ik 'vlot' hulp wil en dat ik er niets voor gedaan heb.

Want de vraag die ik stel is 1/10 van de opdracht die ik moet maken en ik heb er een of ander aangedaan.

En blijkbaar kom ik er even niet uit , anders zou ik niet zo lang op zoek gaan naar een site -_-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [chemie] onderscheiden van isomere alkanolen.

888 schreef:Bedankt voor je 'behulpzaamheid' , dat kon net zo goed via privé bericht gestuurd worden. Of via mod-edit.

Het is ook onterecht om gelijk ervan uit te gaan dat ik 'vlot' hulp wil en dat ik er niets voor gedaan heb.

Want de vraag die ik stel is 1/10 van de opdracht die ik moet maken en ik heb er een of ander aangedaan.

En blijkbaar kom ik er even niet uit , anders zou ik niet zo lang op zoek gaan naar een site -_-
Er wordt je slechts verzocht om, net als ieder ander, vakgebied-tags te gebruiken. Meer niet. Mag geen probleem zijn lijkt me, en meer hoef je er ook niet van te maken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer