Werk over dc/ac

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 29

Werk over dc/ac

Hallo,

Ik ben uit interesse op zoek naar een boek/werk over de voordelen en nadelen van AC en DC spanning ten opzichte van elkaar.

Waarom er indertijd voor AC is gekozen, waarom 50Hz

De grootste problemen bij AC, en de grootste problemen bij DC

Enzoverder...

Hopelijk begrijp je een beetje wat ik bedoel.

Ken je zo een werk?

----------------------------------

En dan nog een bijkomend vraagje, misschien weet iemand het antwoord..

De nieuwste adapters voor gsm's e.d. richten eerst de wisselspanning gelijk, waarna ze terug omgevormd wordt naar hoogfrequente wisselspanning om dan getransformeerd te worden.

--> Mijn vraag: Is het dan mogelijk om zo een adapter aan te sluiten op een DC spanning van 230V? En kan het kwaad om dit desnoods eens zelf uit te testen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Werk over dc/ac

Ik kan je niet zo direct een werk aanwijzen waarin dit wordt uiteengezet.

Je zou eens kunnen googelen op edison en tesla. Zij waren destijds in een tamelijk verbeten strijd gewikkeld over wat het beste systeem is.

Zo uit de losse pols kan ik wel een paar voordelen van AC noemen: wisselspanning/stroom is transformeerbaar. Je kunt het dus onder hoge spanning transporteren, dat is gunstig voor de kabelverliezen, en het vervolgens dicht bij de verbruiker terugtransformeren naar een bruikbare spanning.

Bovendien is het wisselspanningsnet vrijwel zonder uitzondering uitgevoerd als 3-fasen systeem. En dat scheelt weer in kabelkosten, aangezien je met de helft van de koperdoorsnede kunt volstaan, vergeleken met een 1-fasig systeem.

Bijkomend voordeel van het 3-fasen systeem is dat je eenvoudig een roterend magneetveld kunt creëren, en dat maakt weer eenvoudige motoren mogelijk.

Reageer