[wiskunde] verzameling punten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 7

[wiskunde] verzameling punten

Hallo allemaal,

Met wiskunde D zijn we aan het werk met het opstellen van verzameling van punten nou ben ik begonnen met een som maar ik kom erniet uit en onze leraar vervalt vaak dus vandaar dat ik aan jullie hulp vraag.

Je hebt een assenstelsel met de punten A(a,0) en B(-a,0) ver heb je nog P & Q die liggen op de Y-as en zijn samen a^2 vervolgens trek je een lijn van A->P & van B -> Q het snijpunt van die lijnen is het punt S. Nou moeten wij dus een formule opstellen voor de verzameling van de punten S.

We zijn zelf begonnen met een stuk ik zelf 0Q lapda te noemen. waarna ik dus een formule op kon stellen voor de lijn. => Y= (lapda/-a)x =b punt 0,lapda invoegen waaruit volgt de lijn AP: Y=(lapda/-a)x + lapda.

doe dit ook met de andere lijn BQ : Y = (a/lapda)x + (a^2/lapda) toen heb ik ze geprobeerd gelijk te stellen aan elkaar maar dat kwam helaas niet al te goed uit .

Graag wil ik jullie hulp hierbij als iemand dit afkan maken of iniedergeval wat kan verzinnen voor wat we moeten doen bedankt.

Gr. Robin

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] verzameling punten

Je hebt een assenstelsel met de punten A(a,0) en B(-a,0) ver heb je nog P & Q die liggen op de Y-as en zijn samen a^2 vervolgens trek je een lijn van A->P & van B -> Q het snijpunt van die lijnen is het punt S. Nou moeten wij dus een formule opstellen voor de verzameling van de punten S.
A en B zijn me duidelijk, maar P en Q nog niet... Ze liggen op de y-as (ok), maar "zijn samen a²"; wat betekent dat?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 7

Re: [wiskunde] verzameling punten

Het product van P en Q = a^2

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] verzameling punten

Het product van twee punten kan geen getal zijn... Bedoel je het product van hun y-coördinaten...? Wees iets duidelijker/preciezer in je formulering.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 7

Re: [wiskunde] verzameling punten

Ja dat bedoel ik maar dat leek me logisch omdat dat P & Q op de Y-as liggen waaruit volgt dan de x nul is.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] verzameling punten

Dat was duidelijk, maar dat het om het product van de coördinaten ging niet.

Je kon bijvoorbeeld ook het scalair product nemen van de punten, ik zeg maar wat...

Dus als ik je goed begrijp, heb je Q=(0,k) en P=(0,a²/k), met k i.p.v. lambda genomen.

Lukt het om het snijpunt te vinden van de lijnen die je hebt opgesteld?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 7

Re: [wiskunde] verzameling punten

Ja dat snijpunt lukt dus niet want dan loop je vast. want je kan niet alles aan 1 kant krijgen

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] verzameling punten

Hoezo...?
\(\left\{ \begin{array}{l} y = - \frac{\lambda}{a }x + \lambda \\ y = \frac{a}{\lambda }x + \frac{{a^2 }}{\lambda } \\ \end{array} \right. \Rightarrow - \frac{\lambda}{a }x + \lambda = \frac{a}{\lambda }x + \frac{{a^2 }}{\lambda } \Leftrightarrow \cdots \)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] verzameling punten

Begin eerst eens een verg op te stellen van een lijn door A(a.0) en P(0,y_P)

y_P betekent y index P of:
\(y_P\)
Doe dan hetzelfde met de ptn B(-a,0) en Q(0,y_Q).

Welke betrekking geldt met y_P en y_Q? Bedenk dus dat y_P en _Q niet 0 kunnen zijn (aangenomen dat a niet 0 is).

Opm: het is niet lapda maar lambda.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [wiskunde] verzameling punten

Opm: het is niet lapda maar lambda.
Of labda.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 7

Re: [wiskunde] verzameling punten

Safe Geplaatst Gisteren, 22:49

Begin eerst eens een verg op te stellen van een lijn door A(a.0) en P(0,y_P)

y_P betekent y index P of:

Doe dan hetzelfde met de ptn B(-a,0) en Q(0,y_Q).

Welke betrekking geldt met y_P en y_Q? Bedenk dus dat y_P en _Q niet 0 kunnen zijn (aangenomen dat a niet 0 is).

Opm: het is niet lapda maar lambda.
Ja die lijnen hebben we toch al opgestelt. Of zou je het even wat uitgebreider voor me uitkunnen leggen?

& op TD

Ja dat vertelde ik dat we dat op vele manieren hebben geprobeert maar dat komt niet uit iig wij komen er zo niet uit aangezien je de x aan 1 kant moet hebben en de rest aan de andere kant.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] verzameling punten

Dus: haal de termen met een x in naar een kant, de andere termen naar de andere kant...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 7

Re: [wiskunde] verzameling punten

Dus: haal de termen met een x in naar een kant, de andere termen naar de andere kant...


Lees nou ff goed ik zeg toch dat dat niet uitkomt?? probeer het zelf maar..

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] verzameling punten

Ik kan lezen, dat toontje is nergens voor nodig. Je zegt dat je er niet komt "aangezien je de x aan 1 kant moet hebben en de rest aan de andere kant." Inderdaad, dus - zoals bij het oplossen van een gewone vergelijking in x - haal je alle termen die een x bevatten naar het ene lid en de andere termen naar het andere lid.
\(- \frac{\lambda}{a }x + \lambda = \frac{a}{\lambda }x + \frac{{a^2 }}{\lambda } \Leftrightarrow- \frac{\lambda}{a }x - \frac{a}{\lambda }x = \frac{{a^2 }}{\lambda }- \lambda \Leftrightarrow\left(\frac{\lambda}{a }+\frac{a}{\lambda } \right) x = \lambda-\frac{{a^2 }}{\lambda }\)
Enzovoort... In plaats van wat onbeleefd te worden, zou je beter tonen wat je dan geprobeerd hebt en waar je vast zit.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] verzameling punten

OK. Ik geef de verg van AP, met rc -y_P/a. Deze lijn gaat door A, dus:
\(y=\frac{-y_P}{a}(x-a)\)
Nu jij voor BQ.

Dan, schrijf:
\(y_P=...\)
en
\(y_Q=...\)


Het gegeven zegt:
\(y_P\cdot y_Q=...\)
, dus ...

De betrekking die je dan krijgt beschrijft de verz S. Denk daar eens over na.

Gesloten